Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är möjligt att det kan gå att köra 1:1 men det känns lite säkrare att börja på halvfart och se vilket laddtryck man får. 50 mm remskiva är det på kompressorn nu så den måste bytas ut i vilket fall som helst, 50 mm på svänghjulet och 100 mm på kompressorn är nog bra att starta med ska ta och lossa remskivan på kompressorn och kolla vilken axeldiameter den har.

Hoppas på 17 mm då det verkar finnas en del remskivor till generatorer och det är nån sån 6PK remskiva som jag funderar på att använda. Tycker att en multiribrem ser bättre ut än en kilrem men får man allt att lira och vet utväxlingen blir det nog tandrem för det är ju häftigast ;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har fortsatt på morgon med hojen, tog loss centrumbulten till svänghjulet och lossade även remskivan på kompressorn.

Konstaterade att man bör få dit remskivan på svägnhjulet med endast två bussningar och en 20 mm längre centrumbult. Tänker att man gör en bussning som passar mot kanten i svänghjulet och mot den utstickande delen på remskivan, sen tar man en bussning som förminskar hålet till 12 mm för att passa bulten. Yttre bussningen görs också lite längre för att få remskivan att gå fri från nitarna på svänghjulet.

Började också spåna på fästet och började också tillverka det, kommer att fästa det i svingaxeln och fästen för fotpinnar, tillverkat i 5 mm tjockt plattjärn borde det bli nog styvt.

Att göra nu är att hitta en remskiva med ca 100 mm diameter med 15 mm hål som passar på kompressorn och en 65 mm lång M12X1 bult till svänghjulet. Sen måste det svarvas bussningar som till remskivan och även nya tunnare bussningar mellan plattorna som håller fotpinnarna då fästet hamnar där.

Det stora utmaningen nu är att hitta grejer en M12X1, 65 mm lång och lämplig remskiva till kompressorn. Sen har jag ingen svarv själv men en kompis får svarva åt mig så den biter löser sig nog.

Så här ser det ut nu på morgon

Testmotering av remskivan på svänghjulet och originalbulten går att gänga in ca 5 mm men är ca 18 mm för kortare indragen än vad den var från början.





Tänker att den yttre bussningen ligger mot kanten på remskivan och sen på kanten invändigt i svänghjulet





Här är början på fästet för kompressorn, i bulten man ser vid motorn ska ett järn skruvas som går ut till och svetsas ligga på det "långa okapade" järnet och sen ska i sin tur ska fästöron för kompressorn fästa på det järnet. Efter som att fästet kommer på baksidan av fästplattan till fotpinnarna bör det bli hyfsat diskret.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har fortsatt med detta bygge lite på vinst och förlust har jag nu köpt lite remskivor från bildelaronline24, köpte remskivor till generator med 50, 55, 60, 68 mm diameter och två remskivor till vattenpump till nån Renault med 93 och 103 mm diameter. Med dessa remskivor tycker jag att man bör man kunna kombinera ihop nog med utväxlingar för ett första försöka, tänker starta med ca 50% nerväxling av kompressorn.

Talade med en av firmorna som håller på med skogsmaskiner och dom menade att dom kunde få tag på fingängad M12 styckevis, då jag fått remskivorna så tänkte jag beställa bult då man vet exaktare vilken längd man ska ha.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Väntar på remskivorna och till dess lär det vara stillestånd på detta bygge. Har funderingar om var man köper lämpliga rör till insuget funderar på två alternativ antingen delar till avgasrör i lämplig dimenssion som kapas till eller att köpa svarta rördelar liknade dessa https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...talrordelar/bojar-tryckkarlskvalitet/1371137/

Nån som har tips på rör? Måste vara svarta för att kunna svetsa dessa själv så rostfritt eller aluminium går bort då, skulle detta bygge bli bra är det mycket möjligt att jag i ett andra steg kommer att låta tillverka ett insug i aluminium. Kommer att behöva fyra 90 grader böjar och ca 50 cm rör.

Nåt sånt är är insuget tänkt att bli, säkerhetsventilen för baktändning tänker jag att man sätter så den blåser rakt åt sidan. Observera att detta är en väldigt kladdig icke skalenlig skiss.

 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Köp inte så tjockväggiga rör som ashelrören de blir för tungt o klumpigt 2,6mm gods!! Kolla bitrimfirmor de brukar ha lätta tunnare böjar och plåtrör. Rostfria rör går stenbra att svetsa i med vanlig svart svetstråd och vanlig blandgas så du kan även köpa rostfria. De finns tunnväggiga fina rör o böjar till lantbruk de är mjölkrör eller rör för livsmedel.
Avgasrör är visserligen lätt att svetsa i om du bara har en migsvets så köp sådana om du inte har tigsvets för då kan du svetsa hur tunnväggigt som helst. Problemet med avgasrör är att de är så stor radie på böjarna.

Här har du j böjar som är stenfina ca 1,2mm gods de brukar jag bygga avgasrör till hojar med de går bra svetsa med mig.
https://dalhems.com/sv/s?q=j-bend
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Köp inte så tjockväggiga rör som ashelrören de blir för tungt o klumpigt 2,6mm gods!! Kolla bitrimfirmor de brukar ha lätta tunnare böjar och plåtrör. Rostfria rör går stenbra att svetsa i med vanlig svart svetstråd och vanlig blandgas så du kan även köpa rostfria. De finns tunnväggiga fina rör o böjar till lantbruk de är mjölkrör eller rör för livsmedel.
Avgasrör är visserligen lätt att svetsa i om du bara har en migsvets så köp sådana om du inte har tigsvets för då kan du svetsa hur tunnväggigt som helst. Problemet med avgasrör är att de är så stor radie på böjarna.

Här har du j böjar som är stenfina ca 1,2mm gods de brukar jag bygga avgasrör till hojar med de går bra svetsa med mig.
https://dalhems.com/sv/s?q=j-bend

Dom där böjarna hos dalhems är väl svarta men aluminiumiserade, i sånt fall går de ju att svetsa dom med gassvetsen, svetsar mycket hellre rör med gasen än migen.

Ser mer ut som MicrosoftCAD 10 :brinnerup:glömdet

Är det då man använder blyertspenna med fin spets?:D
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
I går kom lite remskivor så nu kan jag forstätta på byggandet, fyra av sex stycken var användsbara, 50, 55, 60 mm ska funka på svänghjulet med hjälp av bussningar och en längre bult och 93 mm ska funka på kompressorn med en adapter. Den stora 103 mm remskiva stod det skulle vara i metall men var i plast, den kan säkert funka den med har som det verkar samma hålbild som den mindre 92 mm remskivan. Tyvärr var den som har 68 mm diameter väldig förskjutet centrum så den hamnar längre ut. Tanken är nu att skicka remskivorna till min kompis med svarv så han får göra bussningar och sen limmar jag fast dessa med lagerlåsning. Till den större remskivan ska det göras ett centrum som passar på kompressorn och som remskivan skruvas fast i.

Tog och fortsatte med att bygga på fästet för kompressorn och har gjort det lite grov så nu kan man se åt vilket håll det luta, tanken är att på denna konstruktion fästa två fästöron i vilka kompressorn ska bultas fast. För att vara på säkra sidan kommer jag nog att montera dessa så lång in det går och sen ha bussningar mellan öronen och kompressorn för att ha möjlighet att flytta kompressorn i sidled om man måste byta remskivor som inte linjerar med varandra, tänker att man får ha en slang på uppe på insuget så man inte låser insuget i sidled. Ska shimsa in det hela med brickor och dra ihop allt innan jag svetsar ihop de bägge järnen så man inte får spänningar.

Just nu känns det ut som att en svarv skulle vara en väldigt bra maskin att äga, är ju ett flertal bussningar som ska fixas.

Lite biler på eländet. Min mobil börjar dock ha lite repig kameralins efter både garagevistelser och jobbet.

Lite remskivor


Fästet under uppbyggnad




Nåt sånt här kommer den att sitta


 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet inte om man börjar bli gammal men det som inte blir gjort på morgon blir inte gjort alls, så kl 05.32 inleddes arbetsdagen med större entusiasm än till det vanliga jobbet ;)

Lyckades snickra till de två fästöronen till kompressorn som ska svetsas fast på plattjärnen, nu kan man äntligen få ett hum om hur det dela kommer att bli. Linjerade in det hela grovt med linjal för att se var kompressorn hamnar och det verkade ju hyfsat lovande. Sen kom jag på att tanken på Hondan går ganska långt ner i bakkant så den sattes på plats och kan då konstatera att det blir ordentligt trång för insuget då det skulle gå där bensinkranen sitter. Nu är tanken att låta insuget gå nedåt underkompressorn och mot portarna i toppen, ungefär som tänkt men upp och ner.

Har en tank från en Suzuki GS450 och sen skulle passa bättre men då krävs det att man flyttar främre fästet på ramen och sen en ny sadel, inte omöjligt att jag gör denna operation men inte just nu och sen försöker sälja tank, sadel och sidokåpor då dessa är bolt on grejer så det bara är att skruva, klicka fast på en standard CB250/400N och 5-10 min senare har man en cafe racer.

Nu kan jag inte göra så mycket mer till jag får dit remskivorna så allt kan linjeras upp, tänker montera 10 mm bussningar på varje sida om fästöronen (testade med brickor nu) då ska man kunna flytta kompressorn 10 mm inåt och utåt med olika distanser om det skulle behövas för att linjera med olika remskivor.

Så här bli infästningen, var jäkligt sugen på att ta fram svesten men det får vänta till jag har remskivor


Nåt sånt här blir det


 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har fortsatt lite med bygget, har börjat tillverka lite flänsar till toppen och till kompressorn med hjälp av hålsåg, vinkelslip och smärjel.






Lite funderingar om insuget då jag ska börja köpa rör till detta, har gjort en kladd på papper på två alternativ till insug. Har varit inne på undre bilden med att göra ett "U" mellan portarna i toppen och sen mitt i "U:et" ta in det rör matas av kompressorn med bräsnle/luftblandningen, tänker att det kan vara bättre då matningen blir mer "liksidig" till bägge cylindrarna.

Då jag nu kommer att måsta gå under kompressron med röret ut från den så funderade jag på om man helt enkelt skulle kunna gå med ett rör på tvären bako cylindrarna och från detta rör bara ha två korta två rör till portarna som på övre bilden? Skulle bli enklare att tillverka detta insug och mindre plottrigt men frågan är ju om ena eller andra cylindern riskerar att få mer eller mindre av bränsle blandningen?

I bägge fallen kommer säkerhetsventilen att monteras på andra änden från kompressorn. Vill helst att en eventuell baktändning ska blåsa åt sidan där minimalt med brännbara saker finns.

Väldigt dålig bild men klicka på den så ser man lite bättre

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har fortsatt med att göra flänsar till insug och kompressor så dom är nu klara fick bli raka kanter istället för de svängda som det var på anslutningarna som följde med, heller enkelt och snyggt är avancerat och dålig finish.

Nu är frågan hur man ska göra med insuget, mailade med australiensaren med radfyran och han hävdar att man ska ha 2.5 gånger cylindervolymen för att jämna ut pulser men han kör ju radfyra. Dock så hittade jag på nåt annat på forum på nätet en tråd där en hävdade att en 360 graders parallelltwin inte var lika känslig som en V-twin eller 180 graders twin där man har ojämna insugningspulser, dock tycker jag att 180 grader borde väl vara jämnt?

Då jag kollat på Drouin kompressorer till gamla Honda och Norton Commando så verkar det vara ett rejält tilltaget plenum mellan insugsportarna och kompressorn till de fyrcylindriga modellerna men till Norton Commando är det i princip bara ett rör som delar sig i ett "Y". Kan detta ha nåt med ovanstående att göra? En radfyra är väl i princip en dubbel 180 graders twin, är det därför det sitter ett plenum på de fyrcylindriga modellerna medan Nortons parallelltwin inte har nåt?

Frågan är ju om man ska ett stort insug med ca 625 cc volym eller så kort och litet som möjligt?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har fortsatt med att göra flänsar till insug och kompressor så dom är nu klara fick bli raka kanter istället för de svängda som det var på anslutningarna som följde med, heller enkelt och snyggt är avancerat och dålig finish.

Nu är frågan hur man ska göra med insuget, mailade med australiensaren med radfyran och han hävdar att man ska ha 2.5 gånger cylindervolymen för att jämna ut pulser men han kör ju radfyra. Dock så hittade jag på nåt annat på forum på nätet en tråd där en hävdade att en 360 graders parallelltwin inte var lika känslig som en V-twin eller 180 graders twin där man har ojämna insugningspulser, dock tycker jag att 180 grader borde väl vara jämnt?

Då jag kollat på Drouin kompressorer till gamla Honda och Norton Commando så verkar det vara ett rejält tilltaget plenum mellan insugsportarna och kompressorn till de fyrcylindriga modellerna men till Norton Commando är det i princip bara ett rör som delar sig i ett "Y". Kan detta ha nåt med ovanstående att göra? En radfyra är väl i princip en dubbel 180 graders twin, är det därför det sitter ett plenum på de fyrcylindriga modellerna medan Nortons parallelltwin inte har nåt?

Frågan är ju om man ska ett stort insug med ca 625 cc volym eller så kort och litet som möjligt?

Kan inte svara på din fråga om insugets utformning annat än att enklare oftast är bättre. I ditt alternativ med två rörkrökar kanske du kan överväga att göra hela volymen mellan de båda krokarna till ett litet plenum? Ang 180-graders vev så är det helt klart ojämnt. 180 grader mellan första och andra tändpulsen. Sedan 540 grader till nästa tändpuls, medan 360 gradersveven logiskt har en puls varje 360 grader.

Straight-twin_engine_with_different_crank_shaft_angles.gif
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Japp nu är jag med, helt klart är ju 180 grader ojämt i detta fall. det är ju ingen tvåtaktare utan går ju sitt tomvarv. Kanske den gamla parallelltwinen lämpligare i detta fall då den tänder på varje varv men det borde väl också en radfyra göra.

Tror jag chansar på att bygga ett insug med två rörböjar och ser hur det hela kommer att funka, lite grovt uppskattat kommer man nog ändå att få runt en halvliters volym i insuget om man bygger det med 1 1/2 och 1 3/4 rör som jag tänker, i värsta fall får man väl byta ut eller svetsa på röret som går från kompressorn om man vill öka på volymen.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Som bilden över visar så blir det på Hyndan:
cylinder 1 suger in följt av cylinder 2 suger in. Sen ett varv där ingen suger. Följt av ett varv med insug. osv.
På parallelltwinnen 360 grader blir det:
cyl 1 suger in, inget på ett halvt varv, cyl 2 suger in, inget på ett halvt varv, osv.
Men den insugna volymen på 180-twinnen blir då hela cylindervolymen följt av ett overksamt varv.
På 360-twinnen suger den in 1/2 cylindervolymen på ett halvvarv följt av ett tomt halvvarv.
Det borde betyda att volymen mellan kompressor och insugsventil borde vara fyra(?) gånger så stor på 180-twinnen jämfört med 360-twinnen vid samma varvtal.
Men Commandomotorn vill man inte varva mer än drygt 6000, sen blir kolvhastigheten för stor. Hondan varvar ju gladeligen upp till 11000 och lite till utan ventilsläpp.
Bara en liten fundering.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Min Honda CB250N är ju en 360 graders parallelltwin, vet inte hur det är med andra äldre twin Hondor om dom har annan vev.

Insuget får bli som tänkt från början av 38 och 45 mm avgasböjar och sen en silikonslang mellan för att kunna göra en eventuell sidojustering av kompressorn för att linjera remskivorna om det skulle behövas.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har fortsatt lite på bygget, plockade loss luftburken få att se på ett ungefär var förgasaren kommer att hamna och jag vill helst vinkla in den i ramen för att få undan den från benet. Sen ska jag ju få plats med luftfilter men det har jag ju tagit upp i en annan tråd.

Får också fundera på hur batteriet ska placeras men jag tro det får bli en batterihylla fäst på höger sida ovanför svingen eventuellt kanske man skulle kunna klämma in det under sadeln men tror det blir nog med elektroniken där.

Insuget får bli som jag tänkte först ett U och sen leder man in trycket från kompressorn på undersidan mitt i U:et, tänker använda 1 1/2" rör till U:et det kommer då att bli en kant på 2 mm mot portarna i toppen då portarna är 29 mm i diameter och röret bör vara runt 34-35 mm men det struntar jag i just nu ska mn optimera det hela får man väl bara fila till kanterna. Tänker försöka mjuka ut övergången mellan U:et och röret från kompressorn så man får en lite radie istället för en 90 graders vinkel där.

I framtiden kanske man skulle satsa på en ny portad topp med större ventiler, sänkt komp och högre laddtryck men detta är bara tankar, nu måste jag ju få igång moppen.

Nåt sånt här kommer förgasaren
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Helst hade jag monterat kickstarten från de tidiga modellerna och bara haft ett litet batteri för att klara tändningen och elsystemet ;) Kick är ju som fränare.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har lite grejer anlänt, rör till insuget, bredbandslambda, luftfilter.

Har så smått börjat fixa med insuget och och punktade upp det hela med miggen och sen har jag hård lött fast flänsarna. Blev väl inte så snyggt men det ser i alla fall ut vara tätt då mässinglodet krupit igenom skarven. Nu ska jag fortsätta med att bygga insuget nerdåt med säkerhetsventilen åt höger sida och matningen från kompressorn åt vänster. Sen kan jag inte göra så mycket mer innan min kompis fixat bussningar till remskivan på vevaxeln så jag kan linjera upp och montera kompressorn på plats.

Tänker göra en batterilåda under sadeln med en plåt som går fram mot tanken där säkringboxen och laddregulatorn kommer att monteras men det är samma med detta jag vågar inte göra nåt innan kompressorn sitter på plats då det är trångt då förgasaren ska vinklas in under sadeln.

Så här ser det ut nu, början på insuget ihop punkunktat inför lödningen


Flänsarna hårdlödda, ser värre ut på bilderna än i verkligheten så jag tror att med lite silverfärg kan det i alla fall se ut okej. Det hela drog sig lite vid lödningen så jag ska slipa loss punktningen mellan rören för att släppa på spänningarna.
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top