Knackande ljud när hojen rullar. Framdrev?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Min CBR600FS (f4i) har börjat göra ett knackande ljud när den rullar.
Enklast är det att höra om man lägger i neutralen och stänger av motorn.
Det händer flera gånger per varv på bakhjulet.

Drivpaket och kedja är original och körda cirka 1000 mil.
Jag prövade att olja kedjan ordentligt, men det påverkade inte ljudet alls.
Kedjespelet är normalt, möjligtvis en aaaning tightare.


Några förslag?
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Är väl bara att plocka av främre kedjeskyddet och titta om kedjan lägger sig riktigt på framdrevet eller kanske rider på någon kugg eller kanske kärvar i någon led. Drevet kan vara slut.
Eller så kanske främre lagret är slut.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Är väl bara att plocka av främre kedjeskyddet och titta om kedjan lägger dig på framdrevet eller kanske rider på någon kugg eller kanske kärvar i någon led.
Eller så är främre lagret slut.
Får börja där.

Jag gissar på bromsbeläggen. Utan hållfjäder rör de sig lite. Ha framhjulet i luften och snurra det så hör du om det är beläggen.
Det låter när bakhjulet roterar, inte framhjulet. I videon har jag bakhjulet i luften och rullar det för hand. Det verkar inte vara bromsbelägg, det gör ingen skillnad om jag bromsar lite medan jag rullar.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Om du rullar för hand borde det bli tvärstopp med minsta lilla broms. Lyssnade på filmen och det låter som beläggen, fast bak då. Montera av bromsen och rulla så vet du om det är så eller inte.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Är väl bara att plocka av främre kedjeskyddet och titta om kedjan lägger sig riktigt på framdrevet eller kanske rider på någon kugg eller kanske kärvar i någon led. Drevet kan vara slut.
Eller så kanske främre lagret är slut.

Jag plockade av skyddet och tittade. Tycker det ser ut som kedjan lägger sig riktigt på drevet. Tycker också drevets tänder ser friska ut.

Ljudet verkar komma en gång per varv och på samma ställe.


Om du rullar för hand borde det bli tvärstopp med minsta lilla broms. Lyssnade på filmen och det låter som beläggen, fast bak då. Montera av bromsen och rulla så vet du om det är så eller inte.
Har prövat att bromsa när jag suttit på hojen, tyckte inte det påverkade ljudet.

Prövade att lägga väldigt försiktigt med bakbroms med handen samtidigt som jag rullade hjulet, klicket verkade inte påverkas alls.
 
Last edited:

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Har prövat att bromsa när jag suttit på hojen, tyckte inte det påverkade ljudet.

Prövade att lägga väldigt försiktigt med bakbroms med handen samtidigt som jag rullade hjulet, klicket verkade inte påverkas alls.

Men alltså, ta av oket och rulla. Så länge du kan rulla för hand är beläggen lösa. Och det är helt ok. Men gatumoppar brukar ha en bricka/fjäder för att beläggen inte ska låta.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Som sagts ovan, kolla att någon länk inte skurit.
Det ser inte ut som att någon länk är kass. Ljudet kommer en gång per varv för främre drevet, alltid på samma ställe. Skulle det vara en kass länk borde det väl komma en gång per varv kedjan tar?
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Om ljudet kommer från framdrevet 1 gng per varv hade jag lossat drevet och roterat axeln med fingrarna för att se om det är relaterat till kedjan/drev eller utgående axeln/lager.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det ser inte ut som att någon länk är kass. Ljudet kommer en gång per varv för främre drevet, alltid på samma ställe. Skulle det vara en kass länk borde det väl komma en gång per varv kedjan tar?
Hajtand på drevet?
Lagret på utgående axel?
Bara att lyfta av kedjan för att kolla.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Någon aning om hur dyrt det är att fixa i fall lagret har gått?

Hur ger jag bäst motstånd för att skruva loss drevet? Bakbroms, lägga i växel och låta den stå på marken, planka genom bakhjulet, ta loss bakhjulet och låsa kedjan med skruvmejsel? Sett olika lösningar när jag googlat.

Hajtand på drevet?
Lagret på utgående axel?
Bara att lyfta av kedjan för att kolla.
Ingen hajtand vad jag kan se i mitt videoklipp. Får helt enkelt lyfta av kedjan.

Om ljudet kommer från framdrevet 1 gng per varv hade jag lossat drevet och roterat axeln med fingrarna för att se om det är relaterat till kedjan/drev eller utgående axeln/lager.
Japp, det är bara att göra.
 
Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Jag får troligen mothugg när jag här ger det förslag på den metod som jag brukar använda mig av för att lossa främre drivkransen;
hojen står på marken, lägg i 1:an, använd dragskaft + förlängare och hylsa för att lossa centrumbulten som håller drivkransen.
Alternativt anlägg fram/bakbroms också samtidigt som du lossar bulten.

/H
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Eller så köper du en billig mutterpicka och kör av drevet med. Funkar bra på tex svänghjul också, utan mothåll.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Klart enklast sätt att få lös muttern är att vrida fast en ringnyckel eller annat stålverktyg mellan en kugg på drevet och mot valfritt ställe på motor eller ram. De blir minst sagt tvärstumt så de är svinlätt att lossa muttern. Gör samma vid återmontage mutter.
De låter som lagerfel eller kugg som gått av inne i lådan. Hursom så lär du måsta riva hela motorn och de blir ju svindyrt om du inte kan göra det själv.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Goda nyheter!

Lättade på bulten. (Satt på hojen och använde fotbromsen).
Lyfte upp hojen och snurrade hjulet ett par varv. Inget ljud!
Drog åt bulten och ljudet är fortfarande borta.

När jag googlat har jag hittat Honda-trådar där det varit prat om splines som behöver lubriceras samt insidan på drev som slitits skevt som kan orsaka detta ljud. Kanske behövde drevet bara få chansen att räta till sig?

Får se om det återkommer efter mer körning, men just nu hoppas jag på det bästa.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Goda nyheter!

Lättade på bulten. (Satt på hojen och använde fotbromsen).
Lyfte upp hojen och snurrade hjulet ett par varv. Inget ljud!
Drog åt bulten och ljudet är fortfarande borta.

När jag googlat har jag hittat Honda-trådar där det varit prat om splines som behöver lubriceras samt insidan på drev som slitits skevt som kan orsaka detta ljud. Kanske behövde drevet bara få chansen att räta till sig?

Får se om det återkommer efter mer körning, men just nu hoppas jag på det bästa.

Du ska absolut fara till närmsta mack och köpa en typ trisslott , du behöver bara köpa en lott för du kommer vinna storkovan :tummenupp
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Hade ett skitkonstigt ljud från ena bakhjulet på bilen, efter mycket ryckande, slitande och snurrande utan att hitta nåt spel så konstaterade jag att det ändå MÅSTE vara hjullagret. När jag skulle ta av hjulet så satt några muttrar lösa, det räckte med att skruva fast alla hjulmuttrar så upphörde ljudet. Lagret ligger kvar i kartongen... :glömdet
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag hade ett klonkande ljud i bakvagnen, helt ny Audi. Var på väg att lämna in den när jag hittade en blanksliten oöppnad ölburk i sidan/botten av bagageutrymmet:hej
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Du ska absolut fara till närmsta mack och köpa en typ trisslott , du behöver bara köpa en lott för du kommer vinna storkovan :tummenupp
Visade sig återkomma efter att jag kört ett par mil. :död

Får väl montera av drevet och titta på det. Vet inte hur jag ska felsöka annars om ljudet lägger av så fort jag släpper på allt.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top