Sälja hoj med kredit

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Som sagt hur gör man om man vill sälja eller köpa en hoj med kredit
det står kreditköp med förbehåll om återtaganderätt.

T-ex man köper en hoj för 100k sen vill man sälja den för 80k efter 1 år
och skulden är 80k kvar. man kan ju inte betala av skulden innan man sålt den?
Eller skulle inte ägarbytet gå igenom alls?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som sagt hur gör man om man vill sälja eller köpa en hoj med kredit
det står kreditköp med förbehåll om återtaganderätt.

T-ex man köper en hoj för 100k sen vill man sälja den för 80k efter 1 år
och skulden är 80k kvar. man kan ju inte betala av skulden innan man sålt den?
Eller skulle inte ägarbytet gå igenom alls?

Det går inte att byta ägare på fordon som har en kredit, den måste betalas innan ägarbytet.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag köpte ett fordon med kredit, säljaren ringde kreditinstitutet och gav mig luren, de berättade restskulden samt kontonumret för mig.
Jag löste skulden på plats och säljaren fick resten av degen. Krångligt och kanske inte 100% supersäkert men funkade för mig.

Det är sjukt dumt att man kan ärva en skuld så samtidigt som man är chanslös att kolla upp kreditgivare och lånets storlek innan köp.
IMHO.
 

Zadde

Medlem
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Norrköping
Hoj
CB1000R -14
Går även att lösa det på en bank. Både köpare och säljare går dit. Överför med hjälp av banken.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Man gör upp affären på bank.
Man kontaktar kreditbolaget och får en slutnota som beräknas fram till datumet försäljningen sker, räntan tickar ju på liksom.
Köparen betalar till kreditbolaget via bank.
Jag har både köpt och sålt på det sättet och det är inga problem.

Kan vara bra att det står i annonsen så att ingen får för sig att du försöker luras.
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Oki men vi tänkte att han skriver på kvittot att han ska betala skulden samt
att jag skulle få se när han gör det. Har nog inte tid med banken ska träffas
i eftermiddag
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Det går inte att byta ägare på fordon som har en kredit, den måste betalas innan ägarbytet.

Jodå, det fick jag erfara den enda gången jag köpte ett fordon utan att kolla om det var kreditköpt. :huvet
Den stod skriven på mig och "kreditköpt".
Jag ringde säljaren som antingen spelade dum, eller som var dum och inte förstod att krediten var knuten till hojen (han betalade skulden så det blev aldrig något problem sen som tur var).
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Köpte en sådan. Säljaren fick betalt överenskommet pris av mig, minus återstående kredit. Återstående summa betalade jag sedan direkt till lånegivaren. Inga problem.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Går skulden att lösa med internetbanken om köp skulle ske på en helg ? Ska kika på en hoj i helgen som finns kredit på och säljaren påstår det går , skulle bli ”ganska irriterad ” om man tänkt köpa och det inte funkar att lösa skulden så
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jodå, det fick jag erfara den enda gången jag köpte ett fordon utan att kolla om det var kreditköpt. :huvet
Den stod skriven på mig och "kreditköpt".
Jag ringde säljaren som antingen spelade dum, eller som var dum och inte förstod att krediten var knuten till hojen (han betalade skulden så det blev aldrig något problem sen som tur var).

Ok, Jag hade för mig att de ändrade så att det inte går att göra ägarbyte på ett fordon med kredit.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Ok, Jag hade för mig att de ändrade så att det inte går att göra ägarbyte på ett fordon med kredit.
Skillnaden är väl att det tidigare (hur länge sedan vet jag inte) inte fanns några uppgifter alls om kredit på fordonet i dess handlingar. Nu står det iaf klart och tydligt att fordonet är belånat både på papper och i appen.

Transportstyrelsen:
När en företagare säljer ett fordon på avbetalning (det vill säga ett så kallat kreditköp med förbehåll om återtaganderätt) så ska det registreras i samband med ägarbytet.

Du som köper ett begagnat fordon har alltid ett ansvar att kontrollera fordonets bakgrund innan du genomför affären. Om den tidigare ägaren inte fullföljt sina kreditåtaganden så riskerar du att få betala fordonet två gånger.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns två alternativ till det.

Antingen så tar säljaren ett blancolån och betalar av skulden på hojen och sedan genomför man affären på en hoj utan kredit kopplat till den.
Alternativt så kollar man med kreditgivaren hur stor skulden är för det datum som man tänker överlåta hojen och så betalar köparen återstående skuld som en del av köpeskillingen i samband med själva affären.

Båda dom sätten innebär att du som köpare har koll på att det inte följer med några krediter i köpet utan att fordonet faktiskt är ditt.

Alternativet att säljaren lovar att betala av skulden efter att du som köpare tagit över fordonet skulle jag som köpare aldrig acceptera. Om säljaren skiter i att betala av skulden så kommer ju kreditinstitutet att med hjälp av koronofogden att göra utmätning och därmed ta fordonet.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top