Vad är det bästa yrket du kan tänka dig?

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Vaktmästare, glida runt och kika lite... fixa lite smått.. lönen är väl inte på topp men tiden rusar och PANG så är veckan slut och det är rätt sällan man är trött vid hemkomst.


Gällande lärare så citerar jag mig själv från den andra tråden, dvs vilket som är det värsta yrket.
Att sen nån kan tycka man varit bra och duktig har man ju sig själv att tacka, inte läraryrket som sådant.


Lärare
Fy fan
Dels har man ungjävlar runt sig hela tiden som inget fattar, sen har man lärare som kollegor.
Och jag hatar lärare.
Sen skall man ha kvartsamtal och utvecklingssamtal med föräldrar.
Föräldrar som aldrig fattar något.
Dessutom tror de alltid att just DERAS ungjävlar är smartare än Einstein och snällare än änglar.

Städa lik är fan ingenting, där slipper man ju prata med skiten man jobbar med.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lärare såklart. Även om det var länge sedan jag undervisade (16 år sedan nu) så är det fortfarande det mest belönande yrke man kan tänka sig.

Fick häromåret ett mess från en elev som jag hade för snart 20 år sedan: "Hej! Sade jag att du är den bästa läraren jag någonsin haft? Säger det nu. Hoppas du har det bra!"

Hur många yrken ger den feedbacken - så långt efteråt?:Bugar

Joråsåatte... tacksamt värre... I en klass jag var övningsledare för i termodynamik var det en tjej som tog upp ungefär lika mycket av min tid som hela resten av klassen tillsammans.
Efter ett tag bytte hon grupp och sa till den andra övningsledaren att där inne(hos mig) får man aldrig någon hjälp.

Eller i största allmänhet studenter som inte orkar förbereda sig före labbar och försöker glida igenom med minsta möjliga ansträngning genom någon slags utmattningsteknik att skicka in skitusla labrapporter i hopp om att man ska säga åt dom exakt vad dom ska skriva. Och istället får man rättas deras jävla rapport 5 gånger innan dom behagar läsa i kursboken vad dom egentligen har gjort.

Och sen en jäkla massa gnäll på hur tentorna rättats bara för sakens skull att försöka tjata till sig någon extra poäng.
Kommer ihåg en tentauppgift en lektor tyckte att jag rättat för hårt, så han plockade en tenta ur högen där jag kanske hade gett 25% av max poäng åt eleven. Så började han räkna, där har han en poäng, och där har han en poäng osv och kom väl upp till 75% av max poäng på uppgiften vilket var så han tyckte jag skulle rätta.
Jag tittade på honom och frågade om han tror eleven ifråga förstod ens halva uppgiften och fick svaret att nej, det trodde han ju inte heller men mer än halva poängen skulle eleven ändå ha.


Och sen ett halvår senare upptäcker professorn att det ackumulerats många studenter som inte klarat just den kursen under ett antal år så för att skolan/avdelningen ska få in lite cash så gör dom en släpptenta så ett stort jäkla gäng studenter med tur får godkänt i ett ämne dom inte fattar ett jota av.

Och nästa dag pratar samma professor om att deras universitet minsann har de bästa studenterna inom området. :näsblod
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är klart, som med alla yrken så lyckas inte alla... men det betyder inte att det är yrket som är dåligt. :hej
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
På en golftävling för många år sedan träffade jag en kille som skrev golf-bilagan åt ett större resebolag (Wing-golf tror jag?).
Han tillbringade 7-8 månader om året med att testa golfbanor, hotell, krogar och restauranger världen runt.
Sedan någon månad med att redigera katalogen och sedan två-tre månaders semester.
Man kan ju gissa vilken service och kvalité han fick när han sa att han var någonstans för att rate'a stället.

Som ung inbiten golfare lät det inte helt fel då iaf. :)
 

Str3 R

Guest
En annan tänker fortare än jag hinner med själv, absolut ingen pedagog därför, så vara nån slags lärare i vad som helst är så klart min svagare sida.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Sprang på en snubbe som var testförare på Volvo (eller om det var Saab) som berättade att han fick provköra det mesta skoj för att se vad Volvo (eller om det var Saab) kunde lära sig av och sno.
Så, det behöver ju inte vara Königegg man kör för, även om det nu antagligen är rätt intressant det med. :hihi
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är hela utvecklingsavdelningarna som bilarna rullar runt mellan så dom får köra massa gratisbil.
Kul grej...eller kanske inte - när bilen typ en asfresig jettesnabb BMW är utvärderad under fritid,semesteresor,dagisskjuts osv så skruvar dom ner hela jävla skiten i smådelar för och lära sig ännu mera...

Dom sätter ju iaf aldrig ihop den igen...
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Jag ångrar att jag inte tog chansen när jag var ung och for ut på Nordsjön och blev offshorejobbare. Ledig halva året, tjänar minst runt miljonen. Ute på rigg några veckor, sen helikopter och flyg hem och ledigt lika länge så man kan göra långresor runt om i världen. Finns ju många yrken att välja på: el, IT, deck hand, borrare, hospitality m.m. Själva arbetsuppgifterna ute på rigg är väl kanske ingen dröm men villkoren...

Men offshore har iofs blivit sämre senaste åren med uppsägningar och sämre förmåner, pga lågt oljepris, fallande volymer, övergång till fossilfri energi osv så guldåren är nog tyvärr förbi :huvet
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Att vara test förare är inte guld å gröna skogar direkt..
En kompis fick changsen att vara test förare för metanol drift på bilar en månad i Spanien..
Fick köra å meka till en viss mån på en Volvo 264... För mig att de va sommaren -79 eller så..
Enl honom va de väldigt enformigt å upprepning av samma test flera gånger me liten variation å ändring för senare analys..
Men de gjorde inte så mycke när man är ung å får betalt att köra bil i soliga varma Spanien..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
:tummenupp Du vet man brukar ju säg att dom som lär ut är dom som inte kan praktisera sina kunskaper.

Det är snarare så att "lära ut" är den högsta graden av mästerskap. Det finns få saker som höjer den egna kompetensen så mycket som att behöva vara i stånd att lära ut det också.

Därmed inte sagt att alla kan det heller, men fråga er hur man blir riktigt duktig på någonting utan att ha någon som visar, förklarar och utmanar ens föreställningar...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Eller i största allmänhet studenter som inte orkar förbereda sig före labbar och försöker glida igenom med minsta möjliga ansträngning genom någon slags utmattningsteknik att skicka in skitusla labrapporter i hopp om att man ska säga åt dom exakt vad dom ska skriva. Och istället får man rättas deras jävla rapport 5 gånger innan dom behagar läsa i kursboken vad dom egentligen har gjort.

Och sen en jäkla massa gnäll på hur tentorna rättats bara för sakens skull att försöka tjata till sig någon extra poäng.
Kommer ihåg en tentauppgift en lektor tyckte att jag rättat för hårt, så han plockade en tenta ur högen där jag kanske hade gett 25% av max poäng åt eleven. Så började han räkna, där har han en poäng, och där har han en poäng osv och kom väl upp till 75% av max poäng på uppgiften vilket var så han tyckte jag skulle rätta.
Jag tittade på honom och frågade om han tror eleven ifråga förstod ens halva uppgiften och fick svaret att nej, det trodde han ju inte heller men mer än halva poängen skulle eleven ändå ha.


Och sen ett halvår senare upptäcker professorn att det ackumulerats många studenter som inte klarat just den kursen under ett antal år så för att skolan/avdelningen ska få in lite cash så gör dom en släpptenta så ett stort jäkla gäng studenter med tur får godkänt i ett ämne dom inte fattar ett jota av.

Och nästa dag pratar samma professor om att deras universitet minsann har de bästa studenterna inom området. :näsblod
Förlåt... Det var dåligt av mej. :brinnerupp
Till mitt försvar vill jag säga att det var fest dagen innan. Dagen innan den dagen också. Sen var labben faktiskt sjukt svår att fatta. Det är möjligt att de går igenom teorin på föreläsningarna men jag är för morgontrött för att gå dit. Jag har det så sjukt stressigt nu, kan du inte bara vara schysst och godkänna labbrapporten? Jag behöver verkligen de här poängen för att få CSN!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är snarare så att "lära ut" är den högsta graden av mästerskap. Det finns få saker som höjer den egna kompetensen så mycket som att behöva vara i stånd att lära ut det också.

Därmed inte sagt att alla kan det heller, men fråga er hur man blir riktigt duktig på någonting utan att ha någon som visar, förklarar och utmanar ens föreställningar...

Verkar vara en öm tå det där.:)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Fram tills i år (eller förra året) så delade Koenigsegg en gammal landningsbana på F10 flygfält här i Skälderviken med stans största körskola, kommer ihåg när man var fokuserad som fan på att krypköra mellan koner och helt plötsligt så blixtrar en av deras bilar förbi typ 20 meter sidanom, var sådär lagom lätt att hålla fokus på topp då.
Uppkörningarna här i stan skedde på samma bana, som tur var så kördes det inte bilar där just när jag körde upp för A1 eller A-beg.
Helt sinnessjukt vilken fart de hade mot slutet av landningsbanan (där konbanan låg), blinkade man så missade man bilen, men nog fan hörde man den!
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Klagar inte över att vara Betongarbetare. Vara ute i friska luften och jobba med kroppen och varje dag är inte den andra lik
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top