REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42
  1. #1
    Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -14
    Inlägg
    2 696

    En insprutningsenhet per cylinder eller en gemensam?

    Jag och en vän vill bygga en hoj och jag vill även bygga motorn. Möjligt att jag nämnt detta tidigare men jag vill bygga en turboladdad 3-cylindrig 400-kubikare. Ska försöka komma undan så billigt (vi har tillgång till en redig verkstad och jag har yrkeserfarenheter av cnc) men insprutning och turbo får jag allt köpa.

    Grejen är bara att insprutningsenheten kostar 999$ styck och ska jag då ha en till varje cylinder så är det nästan halva budgeten (bortsett från att tid är pengar).

    Kan man köra alla 3 cylindrar på en insprutningsenhet utan att försämra prestanda och bränsleförbrukning? Kommer ha ett slag på 37,5mm så det blir en rätt varvvillig liten maskin så frågan är om en enhet hinner med? Varje cylinder slår med 240 graders tändföljd ska sägas också.

    I värsta fall får jag bygga ett eget insprutningssystem baserat på någon bils.
    Senast redigerat av Thorped den 2018-06-07 klockan 23:26.
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

  2. #2
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 998
    Det är absolut att föredra att ha individuella spjällhus med egen spridare. Och så svårt kan det inte vara att planka det från en befintlig hoj med lagom dimension.

  3. #3
    Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -14
    Inlägg
    2 696
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Det är absolut att föredra att ha individuella spjällhus med egen spridare. Och så svårt kan det inte vara att planka det från en befintlig hoj med lagom dimension.
    Sant, borde kunna få tag på en från en hyffsat mordärn 4-cylingdrig 600-kubikare(t ex R6). Undrar dock hur styrenheten mår av att förlora en cylinder och hur välanpassat det är för turbo.
    Senast redigerat av Thorped den 2018-06-07 klockan 23:43.
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

  4. #4
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    2 225
    Triumph har ju trecylindriga motorer med insprut, lär ju finnas delar nånstans.

  5. #5
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 382
    Vad är det för insprutningsenheter?

    Varför inte ett system som du kan bygga på själv typ microsquirt?
    Jag skulle välja nåt sånt, och bygga med tre spridare så nära insugsventilen som möjligt och ett gemensamt spjäll.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  6. #6
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Sachs Madass -08, Kievskiy Mototsikletniy Zavod -59
    Inlägg
    3 396
    Om du vill ha ett helt system billigt så finns det ju trecylindriga hojar att låna från. Div Trajjor om du vill ha något modernt eller en BMW K75 för något enklare/billigare.

  7. #7
    Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -14
    Inlägg
    2 696
    Det är detta jag har kollat på innan: http://www.ecotrons.com/products/sma...ion_turbo_kit/ Men det känns rätt onödigt efter att ha kollat runt lite på ebay. Detta känns som en trevlig brygga: https://www.ebay.com/itm/2013-Yamaha...Ja12sq&vxp=mtr sen kan man kanske köpa elektroniken av ecotrons för att få olåst mjukvara.
    Känns också rimligt att bygga en egen brygga, bara jag kan utgå från något och den Mikunibryggan såg fräsch ut.
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    den bästa
    Inlägg
    595
    Som twostroke man skrev kolla pa mikrosquirt den är valdigt liten o har alla funktioner som du kan tänkas behöva. Den klarar från 1-4 spridare och upp till 8 parallellt kopplade.
    Du kan köra trigger hjul eller pickupp, det går aven att anvanda ett befintligt tändsystem som signal o nyttja 3D funktionen för tändpunkt.

    Du kan antingen köra insprut i openlop o bygga en egen mapp eller köra closed lop o den själv lär sig o du har mojlighet att fin tjuna.

    Den klarar syrecensor
    Tps
    Elektriskt Spjällhus
    Tempgivare
    Luft tempgivare
    Map censor

    O lite mera skit

    Mycket bra liten insprut/tändning för ca 3-4000 på Ebay komplett med härva och en del sensorer.

    Mvh

    Finns att köpa direkt i england o då kan man få ett komplett.

  9. #9
    Kopplar inte. PellePes avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Vittinge!
    Hoj
    Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
    Inlägg
    84
    Precis. Jag körde microsquirt på min gammalkawa mest för att det var kul projekt.
    Det ska klara oddfire-motorer som 3-cylindriga ofta är.

  10. #10
    Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -14
    Inlägg
    2 696
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Vad är det för insprutningsenheter?

    Varför inte ett system som du kan bygga på själv typ microsquirt?
    Jag skulle välja nåt sånt, och bygga med tre spridare så nära insugsventilen som möjligt och ett gemensamt spjäll.
    Finns det någon nackdel med gemensamt spjäll istället för individuellt?
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

  11. #11
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 382
    Citat Ursprungligen postat av Thorped Visa inlägg
    Finns det någon nackdel med gemensamt spjäll istället för individuellt?

    Med turbo tror jag inte du märker någon skillnad eftersom turbons laddtryck och spool up tid nog kommer dölja de negativa effekterna.

    Egentligen borde man kunna paralellkoppla tre spridare på samma kanal och därmed använda ett enkanaligt system. Men med privatpersons budget skulle jag inte våga chansa och riskera att överbelasta nåt.

    Det finns olika teorier om när under cykeln man ska spruta in bränslet, några säger på den stängda heta insugsventilen så bränslet förångas innan det sugs in. Andra säger när ventilen är öppne så att förångningen kyler under kompressionstakten.
    I praktiken går det inte se någon skillnad ens med cylindertrycksmätare och ännu mindre i en vanlig bromsbänk. Så vet man att elektroniken så behöver man inte oroa sig för att man sprutar vid "fel tillfälle".

    Vad ska du ha för motor med 3 cylindrar och 400cc? Krympt Triumph eller ska du bygga nåt helt eget?

    Tre cylindrar är det ideala antalet cylindrar att mata en turbo med, man kan tro att du läst Zanders bok.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  12. #12
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    2xB12+VS1400+GPz1100
    Inlägg
    10 469
    Citat Ursprungligen postat av Thorped Visa inlägg
    Finns det någon nackdel med gemensamt spjäll istället för individuellt?
    Daniel Bernoulli är den person du skall konsultera för att förstå implikationerna av ett gemensamt spjäll för tre insugskanaler. https://sv.wikipedia.org/wiki/Bernoullis_ekvation

    Vi vanliga dödliga har ingen som helst möjlighet att veta/mäta om just vårt enda spjäll fördelar lika till de tre insugen och därför lyckas man där bäst med tre individuella. Brända ventiler/kolvar och avskjutna stakar/kolvbultar kostar.

  13. #13
    Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -14
    Inlägg
    2 696
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Med turbo tror jag inte du märker någon skillnad eftersom turbons laddtryck och spool up tid nog kommer dölja de negativa effekterna.

    Egentligen borde man kunna paralellkoppla tre spridare på samma kanal och därmed använda ett enkanaligt system. Men med privatpersons budget skulle jag inte våga chansa och riskera att överbelasta nåt.

    Det finns olika teorier om när under cykeln man ska spruta in bränslet, några säger på den stängda heta insugsventilen så bränslet förångas innan det sugs in. Andra säger när ventilen är öppne så att förångningen kyler under kompressionstakten.
    I praktiken går det inte se någon skillnad ens med cylindertrycksmätare och ännu mindre i en vanlig bromsbänk. Så vet man att elektroniken så behöver man inte oroa sig för att man sprutar vid "fel tillfälle".

    Vad ska du ha för motor med 3 cylindrar och 400cc? Krympt Triumph eller ska du bygga nåt helt eget?

    Tre cylindrar är det ideala antalet cylindrar att mata en turbo med, man kan tro att du läst Zanders bok.
    Jag vill bygga helt eget. Har egentligen tänkt att jag skulle köpa en motor från någon mindre radfyra och sno lite motorarkitektur men det blir en rätt dyr klumpsumma bara för lite designidéer så jag försöker nog bygga upp något helt själv. Kolvar vill jag köpa från JE PISTONS, troligen 64-66mm.
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

  14. #14
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 382
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink Visa inlägg
    Daniel Bernoulli är den person du skall konsultera för att förstå implikationerna av ett gemensamt spjäll för tre insugskanaler. https://sv.wikipedia.org/wiki/Bernoullis_ekvation

    Vi vanliga dödliga har ingen som helst möjlighet att veta/mäta om just vårt enda spjäll fördelar lika till de tre insugen och därför lyckas man där bäst med tre individuella. Brända ventiler/kolvar och avskjutna stakar/kolvbultar kostar.

    Bernoulli räcker inte långt för att det ska bli idealt.
    Alla cylindrar får alltid olika mycket, hur och var du än sätter spjällen.
    Det skiljer minst 5% och troligen 10% mellan bästa och sämsta cylindern på din radfyra.

    Problemet är väl då snarare att man borde mäta lambda cylinderindividuellt för att undvika de där problemen du nämner.
    Senast redigerat av Two stroke man den 2018-06-08 klockan 10:25.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  15. #15
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 382
    Citat Ursprungligen postat av Thorped Visa inlägg
    Jag vill bygga helt eget. Har egentligen tänkt att jag skulle köpa en motor från någon mindre radfyra och sno lite motorarkitektur men det blir en rätt dyr klumpsumma bara för lite designidéer så jag försöker nog bygga upp något helt själv. Kolvar vill jag köpa från JE PISTONS, troligen 64-66mm.
    Bygg en Triumph med rejält kortad slaglängd? Ny vev så är du nästan klar, med sänkt kompression på köpet.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  16. #16
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Sachs Madass -08, Kievskiy Mototsikletniy Zavod -59
    Inlägg
    3 396
    Citat Ursprungligen postat av Thorped Visa inlägg
    Har egentligen tänkt att jag skulle köpa en motor från någon mindre radfyra och sno lite motorarkitektur men det blir en rätt dyr klumpsumma bara för lite designidéer så jag försöker nog bygga upp något helt själv.
    En beggad motor låter snarare som ett extremt billigt sätt att slippa en massa utvecklingskostnader.

  17. #17
    Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -14
    Inlägg
    2 696
    Citat Ursprungligen postat av Josef Visa inlägg
    En beggad motor låter snarare som ett extremt billigt sätt att slippa en massa utvecklingskostnader.
    Det är möjligt, det beror lite på hur mycket jag orkar CADa upp innan jag sätter kniven i smöret så att säga. Jag är ohyggligt sugen på att bygga en 3-cylindrig variant av Husabergs liggande motor, av gyroskopiska skäl. Skulle även vilja invertera in/utsug.
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

  18. #18
    Medlem H3dlunds avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Sunne
    Hoj
    Husqvarna 701 Supermoto -17
    Inlägg
    928
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Problemet är väl då snarare att man borde mäta lambda cylinderindividuellt för att undvika de där problemen du nämner.
    Ja eller avgastemp som bilfolket använder sig av, de flesta eftermarknadssprut har stöd för avgastemp idag.


    Finns ju fina svenska insprut nuförtiden. Denna variant går att köra upp till 6 cylindrar fullt sekventiellt, så inga problem på din 3-cylindriga.

    http://www.maxxecu.com/products/street

    Ganska säker på att de nyaste boxarna är vattentäta, bör kollas först..
    Senast redigerat av H3dlund den 2018-06-08 klockan 15:30.

  19. #19
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    SV 650 -08, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 345
    Citat Ursprungligen postat av Thorped Visa inlägg
    Det är möjligt, det beror lite på hur mycket jag orkar CADa upp innan jag sätter kniven i smöret så att säga. Jag är ohyggligt sugen på att bygga en 3-cylindrig variant av Husabergs liggande motor, av gyroskopiska skäl. Skulle även vilja invertera in/utsug.
    Att bygga en egen motor, särskilt med en design som är annorlunda mot hur det brukar vara, kommer aldrig bli billigt, framför allt inte billigare än begagnad motor. Bara priset för kolvar och vevstakar kan nog börja närma sig vad du kan hitta en beg motor för. Enkelt är det inte heller, se bara på DrCs tråd om sitt supermonobygge, och då började han ju ändå med en standardmotor (förvisso inte mycket som är standard på den nu...).

    Med det sagt, om du med ”insprutningsenhet” menar ECU som kontrollerar tändning och insprutning så behöver du inte en per cylinder. MicroSquirt klarar att styra fyra cylindrar sekventiellt out of the box. Tjeckiska IgniTech säljer en kapabel ECU till rimligt pris om du vill ha en färdig ECU istället för MicroSquirt som är lite mer DIY. http://www.ignitech.cz/en/

    Däremot throttle body och injektorer ska du lämpligen ha en per cylinder. De behöver dock inte kosta $1000 stycket, du kan antingen köpa en begagnad brygga från en tre eller fyrcylindrig hoj, alternativt beställa egna med den spec du vill ha, t.ex. från Jenveys: https://www.jenvey.co.uk
    Behöver inte ens bli så dyrt, har för mig att två kompletta throttle bodies från dem, inkl fuel rails och regulator, skulle gå på under 300 pund.
    Senast redigerat av Coola Ola den 2018-06-09 klockan 08:13.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  20. #20
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 179
    Jag hade kollat på "ebay" och MC-återvinningar efter insprutning till 3-cylindrig Triumph 675a.
    Kan kanske duga kompletterat med en PC V.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Nu är gaffeln testad. Inget bra, lite för litet avstånd på fjädringsvägen befarar jag, 70 mm. Kapa bort en bit på styrhuvudets underkant? Nej det ger jag mig [...]

Yami
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här