Bilder från söndags-KNIX på Gröndal

bloom

Guest
såg att det är körning nu på söndag. sugen på att köra då det är nära hem men hur är det å åka sporthoj på denna bana. jag har aldrig kört bana men vad jag kan se på youtube så är det typ en liten gokartbana? man vill ju kunna dra på lite ordentligt om man nu ska köra bana.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
såg att det är körning nu på söndag. sugen på att köra då det är nära hem men hur är det å åka sporthoj på denna bana. jag har aldrig kört bana men vad jag kan se på youtube så är det typ en liten gokartbana? man vill ju kunna dra på lite ordentligt om man nu ska köra bana.

Det är inte det SMC KNIX handlar om, har du dessutom aldrig kört på bana så är det inget att fundera på. Boka och kör! Gröndal är riktigt kul bana, knixarna jag åker är på en ännu mindre bana. Vad man åker för hoj spelar knappt någon roll, alla brukar ha lika kul ändå. :D

Första gången på en smc kurs kommer man mest inse hur dåligt man kört innan. :lol
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
såg att det är körning nu på söndag. sugen på att köra då det är nära hem men hur är det å åka sporthoj på denna bana. jag har aldrig kört bana men vad jag kan se på youtube så är det typ en liten gokartbana? man vill ju kunna dra på lite ordentligt om man nu ska köra bana.

Som gokartbana betecknat är den stor. Man driftar med bil där.

Att dra på är inga problem alls. Att få ner hastigheten innan böj är en annan pilsner. ;)

Skämt åsido. Som H3dlund säger så spelar hojtypen ingen roll. Jag har kört allt ifrån gs1200 till zx6rr där och inte haft tråkigt på någon. (roligast hade jag nog på en sänkt er6n)

Ska du dit så var i god tid. Drop in-platserna ryker fort och läs noga infon om kursen. Körningen startar en efter inskrivningen och missar du deadline på inskrivningen får du inte köra alls.
 

bloom

Guest
tack för svaren, man är ju ingen rossi å behöver nog lära sig ett å annat så det blir nog skoj:tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
såg att det är körning nu på söndag. sugen på att köra då det är nära hem men hur är det å åka sporthoj på denna bana. jag har aldrig kört bana men vad jag kan se på youtube så är det typ en liten gokartbana? man vill ju kunna dra på lite ordentligt om man nu ska köra bana.

Har du aldrig kört bana så kommer det gå alldeles tillräckligt fort på den banan. :hihi
Jag kör på Gröndal med mina gathojar, dels för att det är kul, och dels för att det är ett väldigt bra sätt att lära känna sin hoj. Så kör!
 

bloom

Guest
Har du aldrig kört bana så kommer det gå alldeles tillräckligt fort på den banan. :hihi
Jag kör på Gröndal med mina gathojar, dels för att det är kul, och dels för att det är ett väldigt bra sätt att lära känna sin hoj. Så kör!

Tack för uppmuntran till att köra. körde nu i tisdags och det va svinkul! lärde mig en hel del och fick mycket bra feedback/tips. Sen så flytta jag ner linjen på däcket en hel del så nu ska jag köra varje tillfälle som är och jaga knäskrap :D Och banan räckte verkligen till
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för uppmuntran till att köra. körde nu i tisdags och det va svinkul! lärde mig en hel del och fick mycket bra feedback/tips. Sen så flytta jag ner linjen på däcket en hel del så nu ska jag köra varje tillfälle som är och jaga knäskrap :D Och banan räckte verkligen till

Äsch, knäskrapet kommer när man snarare har ett sjukt flyt och inte ens försöker pressa ner knät. Sådär så man blir överraskad och rycker upp knät direkt för man var så oförberedd på att man faktiskt lutade så mycket. :hihi
Men, kul att du gillat. :fakta Har du otur kommer du se ett halt mongo muppa runt på Gröndal nån gång med. :hihi
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Äsch, knäskrapet kommer när man snarare har ett sjukt flyt och inte ens försöker pressa ner knät. Sådär så man blir överraskad och rycker upp knät direkt för man var så oförberedd på att man faktiskt lutade så mycket. :hihi
Men, kul att du gillat. :fakta Har du otur kommer du se ett halt mongo muppa runt på Gröndal nån gång med. :hihi

+1 på den.

När man försöker skrapa knän, fotpinnar och annat så lyckas man inte.
När man däremot bara försöker hitta flytet och få en riktigt bra linje genom kurvorna så börjar det plötsligt skrapa i både det ena och det andra. Det är vid sådana tillfällen som jag skrapat fotpinnar. Vilket är en rätt obehaglig känsla när det händer första gången om man inte är förberedd på att det ska ta i.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
+1 på den.

När man försöker skrapa knän, fotpinnar och annat så lyckas man inte.
När man däremot bara försöker hitta flytet och få en riktigt bra linje genom kurvorna så börjar det plötsligt skrapa i både det ena och det andra. Det är vid sådana tillfällen som jag skrapat fotpinnar. Vilket är en rätt obehaglig känsla när det händer första gången om man inte är förberedd på att det ska ta i.

Ja fy jävulen vad det låter om de där små pinnarna när det börjar skrapa första gången. :gnissla
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Du behöver inte "jaga knäskrap" det löser sig av sig självt. Dessutom så har man snittat Isle of Man i över 160 med knäna mot tanken. Det går faktiskt att åka rätt fort utan några knän i backen. :fakta


Äh lägg av, var vi inte alla JÄVLIGT sugna på att äntligen slippa skrapa knäpuckarna med slipmaskinen once and for all? :hihi

Jag var! :fakta
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
När jag började med knix för över 10 år sedan kallades det av några instruktörer för knäskrapsdagis.;)

Vad gäller vägen till skrap rekommenderar jag att bara låta det komma, som andra sagt. Däremot vet jag att de som vill skrapa kommer att mållåsa och jaga skrapet.
 

bloom

Guest
Ni verkar vara eniga om att det kommer av sig själv, så det ska det få göra. nr1 är att bli en bättre förare och känna att man litar på cykeln men sen är man väll en nybörjartönt som som vill ha skrapade puckar;)
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Äh lägg av, var vi inte alla JÄVLIGT sugna på att äntligen slippa skrapa knäpuckarna med slipmaskinen once and for all? :hihi

Jag var! :fakta

Inte jag. Varför fuska när man kan göra det på riktigt?
Det löser sig av sig självt vilket flera vittnar om. När det går tillräckligt fort så...och spårvalet kräver tillräckliga nedlägg.
Köra rondell finns det väl en del som sysslar med...:död
 

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Ort
landet
Hoj
F6B
Är det något krav på helställ eller så på knix? Får man köra i kevlarjeans och mc-jacka? Sålde nyss helstället och kommer nog inte skaffa nytt förrän till hösten när det blir rea.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det är inget krav på helställ, jag har bara kört på Rörken men det lär vara samma regler och där har folk åkt i kevlarjeans och mc-jacka.
SMCs sida säger "Skyddskläder för motorcykelåkning ska användas."
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ni verkar vara eniga om att det kommer av sig själv, så det ska det få göra. nr1 är att bli en bättre förare och känna att man litar på cykeln men sen är man väll en nybörjartönt som som vill ha skrapade puckar;)
Inte säkert det kommer av sig själv, jag kan fortfarande inte . . . .
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top