Öppettider hos handlare/verkstäder

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Alltså!

Jag har svårt att förstå det här med öppentiderna hos handlare och verkstäder.
Säsongen är skitkort och trycket verkar vara enormt under denna period.
Många Mc-handlare verkar ha det svårt att få det att gå runt också.

Hänger man dessutom på ett ställe som sporthoj.com så verkar ju rätt många tycka att handlarna i många fall är kassa på service, svara i telefon och på mail osv.

Så här ser tiderna ut i den hetaste säsongen hos en av handlarna i huvudstaden..

Öppettider
Butiken: Mån - Fre: 11:00 - 19:00
Lör: 11:00 - 15:00
Sön: Stängt
Verkstad: Mån - Tor: 07:30 - 17:00
Fre: 07.30 - 15.00
Lör - Sön: Stängt

Och detta är inget särfall, så här ser för det mesta ut.
Obegripligt att man inte kör 7 dagar i veckan under denna period.
Lite som att ha en skidanläggning med stängda liftar på helgerna.

Eller har jag massuppfittat allt?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag håller med till fullo, problemet är kanske att hitta folk som vill och det kostar ju en slant också.
En del har ju till och med stängt för lunch, hur fan vågar dom?
Sist jag jobbade i branschen så slet vi så vi kräktes lite på varandra ibland, och sen slet vi lite till :)
En fredagskväll klockan 23:00 fick jag frågan, och det här är på riktigt:

- Vart är du på väg?
- Hem.
- Varför då?
- Klockan är 23 en fredag.
- So what, alla kan jobba till 24.

Det stuket gör att man ledsnar kraftigt, för när säsongen sen är slut i september, då kan man dra åt helvete, och tro för faan inte att du kan ta semester MITT I SÄSONGEN !!!!!!


Bitter, jag?
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag håller med till fullo, problemet är kanske att hitta folk som vill och det kostar ju en slant också.
En del har ju till och med stängt för lunch, hur fan vågar dom?
Sist jag jobbade i branschen så slet vi så vi kräktes lite på varandra ibland, och sen slet vi lite till :)
En fredagskväll klockan 23:00 fick jag frågan, och det här är på riktigt:

- Vart är du på väg?
- Hem.
- Varför då?
- Klockan är 23 en fredag.
- So what, alla kan jobba till 24.

Det stuket gör att man ledsnar kraftigt, för när säsongen sen är slut i september, då kan man dra åt helvete, och tro för faan inte att du kan ta semester MITT I SÄSONGEN !!!!!!


Bitter, jag?


Bitterhet är en förutsättning för att orka...

Jo jag förstår absolut problematiken. Särskilt när det gäller verkstadsdelen.
Men va faaan.. Svårt att driva företag utan att anpassa sig till marknaden tänker jag.

Och när det gäller butiken så skulle man ju lätt kunna ha öppet både lörd och sönd.
Det är ju banne mig bara Systembolaget och MC-affärer som har stängt på söndagar.
Och nog fan finns det folk som vill jobba helger!! Det är ju som sagt inte direkt unikt med söndagsöppna butiker.

Jag tycker att det är märkligt iaf.
När har de flesta möjlighet att kolla på hoj för övrigt? Förmodligen lördag söndag.

Men vad vet jag.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Börjar man räkna på det och tar med kollektivavtal så blir det antagligen rätt uppenbart varför.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
På Yamaha Leonarden i Lindvallen har verkstaden öppet dygnet runt under vintersäsongen! Förra året lossnade en slide (glidskena i boggin) på min skoter. Jag trodde att det var slutåkt den helgen.. Lite hopplöst var jag ju ändå tvungen att fråga. -"jo det är högsäsong, och jo det är fullt upp i verkstan. Men ställ hit den så fixar vi den i natt!"
Mycket riktigt stod den klar där på morgonen!! Gissa vem som fick ett par Mariestads som tack?!
Det var service det!
Verkar vara en utopi om det vore en mc-handlare...
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Gissa vem som fick ett par Mariestads som tack?
Där har vi nästa issue, folk vill betala med en påse bullar hela tiden, jag kan fan inte pröjsa min hyra med bullar.
Jamen, på E-Bay kostar ju en kopplingswire en tredjedel jue !!!!!!
Men kör utan koppling några dagar då medans din wire ligger i tullen eller på Postnörds lastkaj.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Där har vi nästa issue, folk vill betala med en påse bullar hela tiden, jag kan fan inte pröjsa min hyra med bullar.
Jamen, på E-Bay kostar ju en kopplingswire en tredjedel jue !!!!!!
Men kör utan koppling några dagar då medans din wire ligger i tullen eller på Postnörds lastkaj.

Som du säkert förstår var ölen bara för att visa min uppskattning över firmans eminenta service! Jag betalade 1500:- för en timmes jobb, i stunden kunde jag lätt ha gett det dubbla!
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Där har vi nästa issue, folk vill betala med en påse bullar hela tiden, jag kan fan inte pröjsa min hyra med bullar.
Jamen, på E-Bay kostar ju en kopplingswire en tredjedel jue !!!!!!
Men kör utan koppling några månader då medans din wire ligger i tullen eller på Postnörds lastkaj.

Fixade lite...
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Motospeed håller som bäst på och flyttar mitt under högsäsong?? Idioter..som tur är finns andra med dynåjäTTbench
 
Last edited:

Kyrkratta

Medlem
Gick med
15 Mar 2018
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki 1100
Börjar man räkna på det och tar med kollektivavtal så blir det antagligen rätt uppenbart varför.

Intressant resonemang då i princip alla andra handlare har öppet på helgerna tänker jag.



Ställer man en sjuttonåring, med putande ankläppar och lösnaglar nergrävda i mobilen, framför en kund som önskar service kan man lika gärna ha stängt.

Kunnigt folk är inga robotar och ska kosta.. :hej
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ställer man en sjuttonåring, med putande ankläppar och lösnaglar nergrävda i mobilen, framför en kund som önskar service kan man lika gärna ha stängt.

Kunnigt folk är inga robotar och ska kosta.. :hej
Är väl vad man får tag på för säsongsanställning
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det finns allt för många mchandlare som på gott och ont snarare är mc entusiaster än affärsmän. Utan dem hade vi haft nästan inga handlare kvar men baksidan är att de inte alltid är så affärsmässiga att ha och göra med....
De levde länge gott på en marknad med relativt begränsad konkurrens och höga priser. Sedan kom parallellimport på 90-talet och därefter internetshopping och Biltema. Och allt för många är kvar i tänket för 20 år sedan.

Om det är fint väder en torsdag och jag har en ledig helg men inser att bettan behöver ett oljebyte inför den stundande rundan. Vad är då alternativen?

Mchandlaren: Oljefilter 198kr+4L Castrol power 1 á 189kr/l= 954kr

Biltema: Oljefilter 59kr + 4L olja á 72kr/l = 347kr

Förutom prisfördelen så är Biltema öppet även efter kontorstid och de har varorna i lager för att inte tala om att deras garanti och bytesrätt är en miljon gånger bättre än mchandlares. Skall man överleva i en sådan konkurrensmiljö behöver man tänka om och fundera på vad man kan erbjuda som inte Biltema redan gör bättre.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Säkert en jättedum fråga men har mc-handeln annat kollektivavtal än tex ICA, COOP mfl...?
Dessa butiker har ju fan öppet 06 - 23 numer.

Och ja, det går åt mer personal... och?
Fixa det då.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Säkert en jättedum fråga men har mc-handeln annat kollektivavtal än tex ICA, COOP mfl...?
Dessa butiker har ju fan öppet 06 - 23 numer.

Och ja, det går åt mer personal... och?
Fixa det då.

I den mån de har kollektivavtal är det sannolikt handels dvs precis samma som ICA mfl. Och ja de har väldigt generöst OB på helger jämfört med många andra.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Säkert en jättedum fråga men har mc-handeln annat kollektivavtal än tex ICA, COOP mfl...?
Dessa butiker har ju fan öppet 06 - 23 numer.

Och ja, det går åt mer personal... och?
Fixa det då.
Jobbar inom handels och vi har 100% OB på lördagar efter kl 12 och alla helröda dagar.

Att ICA och liknande går runt är inget konstigt, det handlas en jävla massa där på helger för då har de flesta tid att åka och storhandla.
Ytterst tveksam till att en mc handlare skulle ha någon vidare försäljning en söndag.
Och mer personal?
Njaa, i stort sett alla livsmedelsbutiker har mindre bemanning på helgerna än på vardagar.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top