Nån som har provat Kina-paket-lösning?

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
gör en ny tråd.

tänkte, har själv beställt nu från kina och bett avsändaren skriva gift + inget värde på paketet.

entligt postnord ska denna uppgift ligga på tullen och därmed slinka igenom.

har nån testat nåt i detta ämne eller blir ja först?

ska berätta när paketet kommer om nu säljaren skrev gift eller inte.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det funkar inte jag får paket varje vecka och det står gift med jämna mellanrum och hittills har det kostat 75 spänn.

Bara att köpa många saker samtidig o då delar dessa på import avgiften o stycke priset blir inte så mycket högre.
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
hur ber man avsändaren skicka ett paket genom ett annat eu land som ex luxemburg,som inte har några avgifter...

nån som vet hur man gör?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Köp via ebay.de så går det att komma runt lev adress är ofta en virituell tysk adress men faktiska är från kina men man slipper postens avgift o tull.

Bara lite besvärligt att komma på vad allting heter på tyska:va
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
hur ber man avsändaren skicka ett paket genom ett annat eu land som ex luxemburg,som inte har några avgifter...

nån som vet hur man gör?

Har du haft med kinesiska säljare att göra innan? Antingen är det en tjänst dom tillhandahåller eller så är det en tjänst som en mottagare i ett EU land tillhandahåller. Det är inget man ”ber” en wish eller ali express säljare fixa.

Ett annat sätt är att acceptera världsordningen och inte förvänta sig att svenska skattebetalare skall fortsätta bekosta hanteringen av alla okynnesbeställningar av krimskrams på 1,5$. Tycker du det är orimligt att betala 75 spänn?
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
För mig har det funkat många ggr förrfrån ebay. Skrev alltid till säljaren att skriva ner värdet till 150usd dock är det ju bara försäkrat för det du skriver ner det till. Möjligt att dom har blivit hårdare nu oxå.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Jag tycker det är orimligt att få allt tull- och momsfritt.
Momsen får vi nog acceptera (den tas ju även ut på inhemska varor), men att postmord tar 75:- för att räkna ut momsen, det funkar bara för att de sitter i en monopolsits.
Vad tror du skulle hända om ICA försökte att göra detsamma?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu tar visch ut momsen till posten o då slipper vi avgiften.
Det finns en alternativ sanning till det. En som postens egna Bagdad-Bob* sagt till DN:

"Avgiften försvinner dock inte helt och hållet, Thomas Backteman förklarar att det existerande systemet kommer att finnas kvar. Däremot ska en ny digital lösning införas som gör den administrativa hantering enklare.
– De e-handelsplattformar som ansluter sig till vår digitala lösning kommer ha en lägre avgift. Regelverket som reglerar att vi får ta ut en avgift säger att vi får ta kostnadsteckning för den administrativa hantering vi har av försändelserna, säger Thomas Backteman."


https://www.dn.se/ekonomi/uppgift-postnord-tar-bort-avgift-for-kinapaket-fran-wish/

*=Det är kanske hårt att kalla han det, men han ändrar ju sina uttalanden stup i kvarten. I ena intervjun så eldas outhämtade paket upp och i andra så skickas allt tillbaka till Kina. Sen är det xxx xxx paket som är osorterade för att i nästa intervju hävda att allt har skickats till mottagaren. osv.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Postens administra avgift på 60 kr +moms är i alla fall billigare än TNTs 295+moms för paket från Nya Zeeland. Postens lögner till media ska väl kallas för alternativa fakta med modernt språkbruk.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om avsändaren är ett företag kan det enligt tullverkets regler aldrig röra sig om en gåva. Säljare på e-bay som handpackar och skriver adressen ”oproffsigt” slinker oftast igenom medan kinapaketen som uppenbarligen kommer från e-handelsföretag inte gör det.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Momsen får vi nog acceptera (den tas ju även ut på inhemska varor), men att postmord tar 75:- för att räkna ut momsen, det funkar bara för att de sitter i en monopolsits.
Vad tror du skulle hända om ICA försökte att göra detsamma?

Avgiften är sur men hur fan fick du det till att PostMord har monopol?

PostMord har delat ut miljontals kinapaket i flera år utan att få ett öre för nerlagt arbete oga ett gammalt avtal. Det får dom inte nu heller, däremot så tar dom en schablonmässig avgift på 75spänn för tull och momshantering. ICA hade haft koll på sina kostnader från början och lagt på 20% vinstmarginal.

Det finns ingen som jag vet som har en lägre hanteringsavgift än 75 spänn, jag har varit med om allt från 200kr till 3000kr i administrationskostnad. Det senare fallet handlade om del i en container där jag kom undan de 3000kr genom att göra det själv och det var mycket plockande med papper. Däremot fick jag betala diverse kajavgifter på 1500kr ungefär.

Jag har fått tre paket från Kina sen 75kr avgiften infördes. Moms, avgift och hela skiten på alla tre såklart. Ett av paketen var en reklamation och enligt mig då tull/momsfri men det kunde jag glömma.

Gift kan man som tidigare nämnt glömma. Jag får mängder av samples fritt till jobbet och det förtullas och momsas baserat på sitt serieproduktionsvärde.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Momsen får vi nog acceptera (den tas ju även ut på inhemska varor), men att postmord tar 75:- för att räkna ut momsen, det funkar bara för att de sitter i en monopolsits.
Vad tror du skulle hända om ICA försökte att göra detsamma?

Nja. Dom tar ju 75 kronor för att administrationen av det hela kostar en del. 75 kronor räcker inte särskillt långt även om man bara tar med lönekostnaden för den person som skall fixa pappersarbetet med moms mot tullen.
Så jag tror faktiskt inte att avgiften är orimlig sett till vilka kostnader dom har. För övrigt så får du samma kostnader även från andra transportföretag. Det är bara posten som varit undantagen från kravet att hantera moms och förtullning av gods dom transporterar fram till nu.

Så det är snarare så att det faktum att dom i viss mån haft en monopolställning är det som gjort att det kunnat vara gratis fram till nu men på grund av att dom nu får samma krav på sig som alla andra så måste dom göra jobbet och då måste dom ta betalt för det också.

Att det sedan kan kännas som lite väl mycket att behöva betala 75 kr i avgift för en pryl som kostade någon tia förstår jag men det beror ju på att dom får lika mycket arbete oavsett om varan kostar 10 kr eller 10 000 kr.

Avgiften är för jobbet dom måste göra och har inget med varans värde att göra. Momsens eller tullavgiftens storlek däremot avgörs av varans värde.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top