REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Borås
    Hoj
    CB1000RA
    Inlägg
    7

    Startmotorrelä Suzuki Bandit 99 (GFS1200)

    Tjena,
    Hjälper en kompis med en Suzuki Bandit där startmotorn inte vill gå, så jag får felsöka bakifrån. Det kommer ingen ström från reläet (säkringen här var tyvärr hel ), så det jag behöver kolla nu är signalkabeln till dito. Dock går det fyra tunna kablar in, två röda, en svart/vit och en gulgrön. (Totalt har alltså reläet 6 "stift", de två brytande stiften som lägger plus på startmotorn är inte inräknade i dessa 4).

    Någon som vet vad dessa fyra kablar är/gör, och vilken som bör få ström när man trycker på startknappen?

    PS
    Hittade precis i detta nu följande kopplingsschema, dock för äldre modell där de två röda kablarna inte är med. Ett normalt relä alltså Dock verkar gul/grön vara den som skall ge signalen till relät, korrekt? Kan jag anta det är samma på denna något nyare?

    http://www.spartgsxrspecials.com/PDF...ing%20pics.jpg

  2. #2
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 673
    För att startmotorn ska kunna gå runt så måste stödet vara uppe och kopplingen indragen ELLER neutralen i och kopplingen indragen på Suzuki, så börja med att prova båda dom varianterna, och sedan felsöka respektive kontakt. Det sitter en under kopplingsgreppet och en utstickande del på stödet trycker in en lite grövre "kolv" i en kontakt. Testa tex att ta loss kontakterna och kortslut direkt i kontakten, en i taget.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  3. #3
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    2 128
    kom ihåg att kolla röda knappen bredvid gashandtaget

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Borås
    Hoj
    CB1000RA
    Inlägg
    7
    Fann detta kopplingsschema och fann precis samma saker som du tar upp. Kopplingen måste vara inne. Tolkar detta också som att de fyra kablarna till relät är:
    Svart/vit : jord för signal
    Gul/grön: Signal (från startknapp i kombo med indragen koppling)
    Röd 1: Till batteriet
    Röd 2: Till tändningslåset

    Ägaren till hojen tjuvkopplade hojen hela förra säsongen med en klen pluskabel direkt från plus på batteriet, så startmotorn brändes nu inför premiärstarten. Han borde ju ha koll på alla varianter som krävs för att köra startmotorn tycker jag.

    Den stod på centralstöd igår när vi meckade. Har centralstödet någon inverkan på switchen för sidostödet?

    http://purelying.info/x/2018/03/suzu...0-1024x744.jpg

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Borås
    Hoj
    CB1000RA
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
    kom ihåg att kolla röda knappen bredvid gashandtaget
    Hehe, mja. Fast denna går väl primärt till tädningen? Kanske bryter startmotorn med. Men detta är inte felet - hojen går att rulla igång.

  6. #6
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    2 128
    Citat Ursprungligen postat av CB100RAket Visa inlägg
    Hehe, mja. Fast denna går väl primärt till tädningen? Kanske bryter startmotorn med. Men detta är inte felet - hojen går att rulla igång.
    Skönt, det är ett vanligt "fel"
    Söker: Motor till GSXR1100W dvs vattenkylda 92-98, ev skabbig hoj

    /steffe

    Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    724
    Citat Ursprungligen postat av CB100RAket Visa inlägg
    Den stod på centralstöd igår när vi meckade. Har centralstödet någon inverkan på switchen för sidostödet?

    http://purelying.info/x/2018/03/suzu...0-1024x744.jpg
    Nej det behövs ingen säkerhetsbrytare till centralstödet.

  8. #8
    Medlem Lajfs avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Älvängen
    Hoj
    CB1300 & Rickman
    Inlägg
    282
    Kontakten i kopplingshandtaget pajjade på min. Byglade och skaffade aldrig någon ny.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

45k!?

Ivil
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här