Vän i Helsingborg

Wvalpen

Ny medlem
Gick med
11 May 2018
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW R1100S
Godkväll.

Goda råd komma väl till pass eller en vän slash handledare till tung MC som har tid att lära mig en bra körstil enligt konstens alla regler så man förhoppningsvis kan undvika olyckor och misstag.

Har köpt en BMW R1100S
Jag var ute efter en hoj med ABS, låg tyngdpunkt, driftsäkerhet och en ärlig säljare. En vacker -99.

Vem är jag?

Man
30 år
B körkort sedan 2006
Älskar naturliv, camping.
Kommer ta körskole lektioner löpande men hade känts tryggt att köra med någon utöver detta.
Har en vän som nyligen tagit kortet, som då givetvis inte är behörig för att vara handläggare, men som kunnat köra ut hojen åt mig till dig, därav HBG med omnejd.

W V valpen


Ersättning ad libitum
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Gå med i SMC där du bor och anmäl intresse att vilja lära dig köra hoj på riktigt. Du kommer att få hjälp och möjlighet att göra det.
Handledare är en formsak, viktigt är att du kan övningsköra och delta på kurser mm.

Bra val av hoj. Den kan du utvecklas med länge. Snygg dessutom.


Buy quality, cry once
 

Wvalpen

Ny medlem
Gick med
11 May 2018
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW R1100S
Gå med i SMC där du bor och anmäl intresse att vilja lära dig köra hoj på riktigt. Du kommer att få hjälp och möjlighet att göra det.
Handledare är en formsak, viktigt är att du kan övningsköra och delta på kurser mm.

Bra val av hoj. Den kan du utvecklas med länge. Snygg dessutom.


Buy quality, cry once


Ska kolla upp det, tack. Ska kolla Facebook med.
Någon som kanske har en rek på en bra körskola när vi ändå är igång?
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Min första hoj var en BMW R1100S. :)

Den dog på en Knix när jag la ner den för mycket i en kurva med negativ bankning. Ventilkåpan tog i. :rodnar Började med en lowsider där jag och hojen gick skilda vägar. Sedan fick den fäste och reste upp sig igen på egen hand. För att därefter göra en highside. Efter det var det mesta av reglas sönderslaget och ramen var som en banan. Den blev inlöst och skrotad.

Sensmoral: Ta det försiktigt i kurvor med negativ bankning. Ventilkåpan sticker ut ganska duktigt.

PS: I vanliga kurvor på Knix hade jag lyckats skrapa fotpinne utan några incidenter.

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Min första hoj var en BMW R1100S. :)

Den dog på en Knix när jag la ner den för mycket i en kurva med negativ bankning. Ventilkåpan tog i. :rodnar Började med en lowsider där jag och hojen gick skilda vägar. Sedan fick den fäste och reste upp sig igen på egen hand. För att därefter göra en highside. Efter det var det mesta av reglas sönderslaget och ramen var som en banan. Den blev inlöst och skrotad.

Sensmoral: Ta det försiktigt i kurvor med negativ bankning. Ventilkåpan sticker ut ganska duktigt.

PS: I vanliga kurvor på Knix hade jag lyckats skrapa fotpinne utan några incidenter.


Det var inte det att du släppte gasen i kurvan? :crash

Klassiskt på kardanhoj = plötslig markfrigångsminskning = nåt tar i = ramla

Mycket annat tar i innan ventilkåpan nämligen.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Det var inte det att du släppte gasen i kurvan? :crash

Klassiskt på kardanhoj = plötslig markfrigångsminskning = nåt tar i = ramla

Mycket annat tar i innan ventilkåpan nämligen.

Gokartbana och det var kurvan med negativ bankning. Jag hade nyligen tagit kortet, så nybörjarmisstag var att räkna med. Jag brukade dock märka när fotpinnen tog i. Det hade hänt ett par gånger tidigare. Men inte den här gången. Ventilkåpan var bra slipad av asfalt, men hela hojen hade ju voltat ordentligt så kanske var det svårt att i efterhand se var det börjat. SMC-intruktörerna analys var att ventilkåpan tagit i. Det kunde inte ha hänt i någon annan kurva, men just i den med den negativa bankningen så var det tydligen mycket möjligt.

Jag vet att det var en väldigt udda klotning som inte hade något gemensamt med normal landsväg. Kurvorna där lutar ALDRIG på det sättet. Men otur för mig så körde jag i en felbankad kurva på en bana som om jag varit på landsväg. Inget skrapade eller tog i innan lowsidern var ett faktum. Framdäcket tappade kontakten med backen när ventilkåpan tog i. Hade jag gasat mer skulle jag kunnat rädda situationen sa de, men jag körde som vanligt med gas genom kurvan och med tanke på bankningen för mycket lutning. Jag gav gas genom kurvan som jag brukade, när jag skulle vridit på för att få fjädringen att lyfta. Eller nåt. Så kan det bli när man är nybörjare.

Jag tänker inte bestrida vad den församlade SMC-expertisen kom fram till. T.o.m. erfaren intruktör som själv körde en R1100S sa samma sak som resten. Så det tror jag på. :fakta
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top