REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    2x ZX7R -98
    Inlägg
    613

    Montera kedjelås X-kedja?

    Jag håller på att montera min D.I.D-kedja, och har alltså ett kedjelås med en länk, en mellanbricka, och slutligen en låsbricka.

    Nu har jag ju sett att kedjelås-setet består av det på den här bilden:
    Namn:  Kedjelås.PNG
Visningar: 480
Storlek:  49,0 KB

    ...men jag har även en låsbricka:
    Namn:  låsbrickan.PNG
Visningar: 469
Storlek:  8,1 KB

    Jag minns inte hur jag monterade kedjan förra gången (det var en likadan), och undrar nu om det är tanken att man ska "dorna" fast med enbart brickan, eller om brickan först ska klämmas dit och sedan låsbrickan ytterst??

    Tips/kunskap om hur jag gör med det här låset, och vad som krävs i verktygsväg. När jag gjorde det förra gången hade jag inga specialverktyg alls, men den kraftiga brickan som ska på låset, är extrem passning på och kräver ett jäkla tryck om den ska på.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Umeå
    Hoj
    S1000R-15
    Inlägg
    125
    Det är möjligt att låsbrickan bara ska användas som ett mellanlägg så att du inte nitar ihop kedjan för trångt. Du trycker bara dit änden över pinnen och drar sedan upp den igen efter att du har nitat.

  3. #3
    Bleeaah Hamrins avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Falun
    Hoj
    Aprilia Tuono Factory
    Inlägg
    527
    Såhär ser ett kedjelås ut man låser med clips.. det du visade ser ut att ska nitas.
    Saknar spåren för låsclipset.

    Ang verktyg, kolla med någon som brukar mecka om denna vill hjälpa dig med att nita ihop, eller beställ/köp ett lås med clips, kostar runt 30-50kr.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	16571-Kedjelas_till_530_O-Ring_kedja-1137_large.jpg
Visningar:	31
Storlek:	53,2 KB
Id:	443432   Klicka på bilden för en större version

Namn:	cz-kedjelas-520-o-ring-guld.jpg
Visningar:	32
Storlek:	62,7 KB
Id:	443433  

    // Hamrin

  4. #4
    Medlem Millihaffs avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Republiken Åsen
    Hoj
    Ducati 851 (996cc) Cagiva Elefant 900
    Inlägg
    196
    Är det spår i pinnarna längst ut ska låsclipset dit, annars finns det små hål i änden på pinnarna om den ska nitas. M.a.o anvisningar för dornet i nitningsverktyget så ändarna expanderar.
    Oavsett så ska ju den "tjocka" brickan dit förstäven om det är avsett för lås.
    Oftast behöver man pressa ihop allt i.o.m x-ringarna för att få dit låsclipset.
    Föredrar helnitad kedja efter att låset bestämde sig att hoppa av och lämna kedjan på asfalten bakom hojen en gång för några år sedan... "bara" en mil att gå hem för att hämta släp för att få hem eländet

  5. 2018-05-08, 20:44
    Anledning
    Dubbelpost

  6. #5
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    724
    Jag har nitat bägge mina kedjor. Svårt att hitta kedja med gammalt hederligt kedjelås numera. I alla fall på xlmoto.

    Jag köpte ett liknande verktyg som i långfilmen nedan.


  7. #6
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    2x ZX7R -98
    Inlägg
    613
    Tackar för input.
    Mitt lås ska inte ha en låsbricka, utan alltså nitas dit.
    Men jag undrar - brickan som då ska på, den går extremt trögt på o jag har fått använda polygrip för att ens få den att sitta utan att ramla av. Är det rätt metod att få dit den, alltså att nypa på den med polygrip eller rörtång innan man nitar?
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  8. #7
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 038
    Det brukar behövas lite klämmande med verktyg ja

  9. #8
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    2x ZX7R -98
    Inlägg
    613
    Efter att ha diskuterat det hela med tre hojåkare här på jobbet, varav en f.d. tävlande, får jag nog ge mig o använda ett traditionellt kedjelås istället. Det går inte pressa dit brickan och sedan nita låset så smidigt utan specialverktyg....som kostar både skjortan och livremmen.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  10. #9
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 038
    Det har du väl redan fått flera svar på, att det behövs specialverktyg

  11. #10
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    2x ZX7R -98
    Inlägg
    613
    Nja det har föreslagits, men jag tänkte att det kanske fanns andra metoder eller befintliga verktyg som kunde användas.
    Typ att pressa på brickan med handkraft och sedan dorna fast den, men eftersom det verkar knepigt så lämnar jag den idén.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  12. #11
    Medlem Pacmans avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
    Inlägg
    6 531
    Citat Ursprungligen postat av MickeZX7R Visa inlägg
    Nja det har föreslagits, men jag tänkte att det kanske fanns andra metoder eller befintliga verktyg som kunde användas.
    Typ att pressa på brickan med handkraft och sedan dorna fast den, men eftersom det verkar knepigt så lämnar jag den idén.
    Handkraft kanske är svårt, men jag har pressat på plattan med polygrip och sedan nitat med hammare, dorn och nåt tungt som man häller bakom som mothåll. Det funkar.

  13. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 099
    Citat Ursprungligen postat av MickeZX7R Visa inlägg
    Nja det har föreslagits, men jag tänkte att det kanske fanns andra metoder eller befintliga verktyg som kunde användas.
    Typ att pressa på brickan med handkraft och sedan dorna fast den, men eftersom det verkar knepigt så lämnar jag den idén.
    Jag har ett verktyg köpt från Addemoto.
    Men få brickan på plats så den sitter på nitarna borde gå med en polygrip. Öppna den lagom mycket för parallella käftar.
    Man tar och trycker brickan först mot ena niten, sedan andra niten bit för bit för att undvika snedpressning.
    När nitskallarna är i jämnhöjd med brickan borde man kunna ha en mutter eller en liten plåtbit med hål i emellan polygripen och brickan för att trycka på brickan ytterligare.
    Ett bra skjutmått behövs för rätt avstånd för att kontrollera att brickan inte trycks in för långt i brist på passbitar med U.
    Nitning, bra tungt mothåll och dorn. Till Addemotos verktyg medföljde tolk.
    En liten plåtbit med ett hål som ska gå över niten (inte för mycket expanderad), men det ska inte gå att dra tolken av niten åt sidan (för lite expanderad).

    Clipslås duger om du aldrig kör över 120km/h. Men körs hojen fortare, nitlås. För centrifugalkraften över främre drevet är så våldsam så clipslås kan öppna sig.
    Så en lösning är clipslås. Sedan åker du lugnt till en MC-servicefirma och ber dom ta bort clipslåset och nita ett nitlås.
    Bifogar foto på verktyg från Addemoto. Plåtarna med U-jack är passbitar som hindrar man trycker in brickan för långt (och mosar O-/X-ringarna). Man sätter en passbit på varje sida.
    Två passbitar med U-jack medföljer varje nitlås jag köpt från Addemoto till deras starkaste kedja.

    PMar du mig din adress kan jag skicka två passbitar till dig.
    Ingen garanti passbitarna har rätt tjocklek för just din kedja.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	ADDEMOTO-verktyg.jpg
Visningar:	30
Storlek:	117,8 KB
Id:	443434  
    Senast redigerat av Comeback den 2018-05-10 klockan 14:01.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  14. #13
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    724
    https://www.xlmoto.se/kedjeverktyg-proworks#?p
    Den lådan köpte jag. Har monterat två nitlås hittills.
    600 spänn.
    Det finns en på Biltema för 900 också.

  15. 2018-05-09, 10:01

  16. #14
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    2x ZX7R -98
    Inlägg
    613
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Jag har ett verktyg köpt från Addemoto.
    Men få brickan på plats så den sitter på nitarna borde gå med en polygrip. Öppna den lagom mycket för parallella käftar.
    Man tar och trycker brickan först mot ena niten, sedan andra niten bit för bit för att undvika snedpressning.
    När nitskallarna är i jämnhöjd med brickan borde man kunna ha en mutter emellan polygripen och brickan för att trycka på brickan ytterligare.
    Ett bra skjutmått behövs för rätt avstånd för att kontrollera att brickan inte trycks in för långt i brist på mellanbitar med U.
    Nitning, bra tungt mothåll och dorn. Till Addemotos verktyg medföljde tolk.
    En liten plåtbit med ett hål som ska gå över niten (inte för mycket expanderad), men det ska inte gå att dra tolken av niten åt sidan (för lite expanderad).

    Clipslås duger om du aldrig kör över 120km/h. Men kör hojen fortare fortare, nitlås. För centrifugalkraften över främre drevet är så våldsam så clipslås kan öppna sig.
    Så en lösning är clipslås. Sedan åker du lugnt till en MC-servicefirma och ber dom ta bort clipslåset och nita ett nitlås.
    Bifogar foto på verktyg från Addemoto. De mellanbitarna med U-jack är passbitar som hindrar man trycker in brickan för långt (och mosar O-/X-ringarna). Två räcker.
    Två mellanbitar med U-jack medföljer varje nitlås jag köpt från Addemoto till deras starkaste kedja.

    PMar du mig din adress kan jag skicka två mellanbitar till dig. Ingen garanti de har rätt tjocklek för just din kedja.

    - Ja det är ett bök att montera nitlås utan specialverktyg. Men din idé om att montera clipslås o åka o få nitlås ditsatt på firma är ju utmärkt
    (det retar mig inte alls att jag inte kom på det själv...)

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Björn F Visa inlägg
    https://www.xlmoto.se/kedjeverktyg-proworks#?p
    Den lådan köpte jag. Har monterat två nitlås hittills.
    600 spänn.
    Det finns en på Biltema för 900 också.
    - Ja vettigt pris där, men jag jag tror jag monterar cliplås o åker till mc-verkstan o får nitlås monterat av dem.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  17. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 099
    TS skriver
    - Ja det är ett bök att montera nitlås utan specialverktyg. Men din idé om att montera clipslås o åka o få nitlås ditsatt på firma är ju utmärkt
    (det retar mig inte alls att jag inte kom på det själv...)
    Lägg ingen tid på sånt som att reta dig på dig själv. Bara njut av det fina vädret idag !

    Livet är inte långt nog för att hinna begå alla misstag själv.
    Lär av andras erfarenhet.
    Senast redigerat av Comeback den 2018-05-09 klockan 10:15.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  18. #16
    Medlem wm1000s avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Grå metallic
    Inlägg
    387
    Råkade ut för just den typen av kedjelås för ett antal år sen, där det inte är förborrat i mitten så man kan trycka ut den, använde just det verktyget i filmen, pinnen som ska trycka så den expanderar, gick helt enkelt av, så det blev den långsamma lösningen med lite tyngre mothåll och kulhammare, tar tid men funkar alltid....

  19. #17
    Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    H1
    Inlägg
    1 992
    Biderna som TS visar i första posten är delar till två olika låstyper. Den första är ett nitlås och den andra bilden ett låsclips till ett lås som kan öppnas igen. De bör man undvika och använda nitlås istället som är mycket säkrare. Det går inte att nita ett clipslås genom att änden på dem har ett annat utförande.

  20. #18
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    2x ZX7R -98
    Inlägg
    613
    Citat Ursprungligen postat av wm1000 Visa inlägg
    Råkade ut för just den typen av kedjelås för ett antal år sen, där det inte är förborrat i mitten så man kan trycka ut den, använde just det verktyget i filmen, pinnen som ska trycka så den expanderar, gick helt enkelt av, så det blev den långsamma lösningen med lite tyngre mothåll och kulhammare, tar tid men funkar alltid....
    - Har för mig att det var så jag gjorde på andra hojen, fast inte med kulhammare.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag har samma fel på mig Snöskoter Arctic cat thundercat 1000. De är ökända för att äta statorer och jag håller med de är stator nr 3-4 jag bränt nu på ca 4 [...]

Boost 3
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här