Pulserande bromsar trots nya bromsskivor

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Har en CBR954RR fireblade där frambromsen pulserat en del.

Köpte ett par kina-skivor från ebay för knappt 2 000:- för 2st som jag nu satt på. Fixade även nya belägg när jag bytte skivorna.

Trodde det skulle lösa problemet med nya skivor men pulserandet är kvar. Misstänkte att skivorna jag fått va piss och skeva, så lämnade in till verkstad som mätt upp med indikatorklocka.

Skivorna diffar ungefär 0,5mm och navet i framhjulsfälgen ungefär 0,02mm... mecken tyckte att det ska räcka för att den pulserar men jag känner mig tveksam.

Är det säkert att det här lilla kan orsaka pulserandet eller tror ni på andra saker såsom styrlager/slitna dämpare fram?

Googlat lite och verkar som man kan lämna in fälgen för att rikta upp den, men alltså 0,02mm lär väl inte göra någon skillnad? Går det ens att rikta med en sådan precision?

Om mina kina-skivor glappar 0,5mm... tror ni det skulle fungera med ett par original-skivor trots fälgen som glappar 0,02mm? Original-skivorna är svindyra... 3600:- styck :gnissla
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Kan tipsa om http://www.davidsilverspares.co.uk till originaldelar.

När jag behövde nya skivor till min CBR600 02, kostade de 3600kr/st här i sverige, medan davidsilverspares tog ~1400kr/st. Originaldelar, samma artikelnummer.

De verkade inte ha skivor till 954 i lager, men maila dem och fråga. De var snabba på att svara när jag pratade med dem.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Pulserar endast bromsverkan eller rör sig handtaget också? Om handtaget INTE rör sig är det sannolikt beläggningar på skivan som gör att friktionen mellan belägg och skiva varierar - prova ordentlig rengöring med t-röd och scotchbrite.

Edit: enligt vissa anvädnare här på Sporthoj skall det hjälpa att slänga på belägg från Biltema och "slipa bort" beläggningen på skivan. Men jag har inte provat själv.
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
"Skivorna diffar ungefär 0,5mm och navet i framhjulsfälgen ungefär 0,02mm... mecken tyckte att det ska räcka för att den pulserar men jag känner mig tveksam."

Brembo säger att 0,10 mm vingel är acceptabelt på en ny skiva.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det flytande skivor kan det behövas hårda bromsningar för att skivan ska släppa från centrum och ställa sig rakt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
"Skivorna diffar ungefär 0,5mm och navet i framhjulsfälgen ungefär 0,02mm... mecken tyckte att det ska räcka för att den pulserar men jag känner mig tveksam."

Brembo säger att 0,10 mm vingel är acceptabelt på en ny skiva.

Du har rätt i att vara skeptisk till att de ska pulsera för bara 0,2-0,5mm skevhet de spelar ingen roll. Man måste upp i minst 1mm innan man får några problem och inte ens då pulserar bromsen. De enda som händer om man har skev skiva med så mycket som 1-2mm är att bromskossarna skakas isär när man inte bromsar så man får en otrevlig broms som tar dåligt vid första inklämningen av bromshandtag. Mina skivor kastar garanterat 0,5mm förmodligen uppimot 0,7mm men de ger ingen pulserande broms och inte ens klossarna åker isär. I ditt fall måste skivorna rostat på något ställe som de brukar bli när en hoj står länge. De behövs bara små rostporer på skivorna så pulserar det utav hell.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Tipsade detta till en på KTM scandinavias facebook grupp. Han hade provat massor annat, byta belägg etc. men detta hjälpte för honom

Nu hade ju du iof nya skivor men "kina"?

Prova gör rent dina nitar/bobiner på dina orginalskivor.

https://www.youtube.com/watch?v=mZ0cVRfw14A

Provade det på originalskivorna innan jag köpte nya. Hjälpte inte.

Pulserar endast bromsverkan eller rör sig handtaget också? Om handtaget INTE rör sig är det sannolikt beläggningar på skivan som gör att friktionen mellan belägg och skiva varierar - prova ordentlig rengöring med t-röd och scotchbrite.

Edit: enligt vissa anvädnare här på Sporthoj skall det hjälpa att slänga på belägg från Biltema och "slipa bort" beläggningen på skivan. Men jag har inte provat själv.

Svårt att säga, det är ju dendär klassiska känslan att bromsen tar mer och sedan mindre när man glider mot ett rödljus. Vid hårda inbromsningar i högre hastigheter märks det inte jättemycket, varit med om hojjar som slår i styret och det känns inte direkt på det sättet. Skivorna jag har på är tokrena och sprillans nya. Svårt att tro att det skulle vara beläggningar på skivan. Provar en rengöring imorn ändå. Tänkte köra några riktigt jävla hårda inbromsningar imorn för att se om nya skivorna kanske sätter sig men känns högst osannolikt.


"Skivorna diffar ungefär 0,5mm och navet i framhjulsfälgen ungefär 0,02mm... mecken tyckte att det ska räcka för att den pulserar men jag känner mig tveksam."

Brembo säger att 0,10 mm vingel är acceptabelt på en ny skiva.

Ajdå, rätt mycket över då om man har en halv mille...

Är det flytande skivor kan det behövas hårda bromsningar för att skivan ska släppa från centrum och ställa sig rakt.

Yes det är flytande, provar det imorn.

Du har rätt i att vara skeptisk till att de ska pulsera för bara 0,2-0,5mm skevhet de spelar ingen roll. Man måste upp i minst 1mm innan man får några problem och inte ens då pulserar bromsen. De enda som händer om man har skev skiva med så mycket som 1-2mm är att bromskossarna skakas isär när man inte bromsar så man får en otrevlig broms som tar dåligt vid första inklämningen av bromshandtag. Mina skivor kastar garanterat 0,5mm förmodligen uppimot 0,7mm men de ger ingen pulserande broms och inte ens klossarna åker isär. I ditt fall måste skivorna rostat på något ställe som de brukar bli när en hoj står länge. De behövs bara små rostporer på skivorna så pulserar det utav hell.

Eller hur! Men tänkte att det kanske var kombinationen något skev skiva + nav som var problemet, även om navet ändå bara är 0,02mm skev. Tänker att lite skevhet i navhet har högre betydelse eftersom skivan är längst ut från navet, minsta lilla skevhet i mitten borde ju påverka det som sitter längst ut mer.. Svårt att förklara i text vad jag menar men ni kanske fattar.

Inspekterat nya skivorna noga och ser inga tecken på beläggning/rost. Kan lägga upp en bild här imorn på dom.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Tänkte flytta skivorna genom att rotera dom lite, vem vet kanske har tur och skevheten i fälgen slås ut av skevheten i skivan om man lyckas placera dom korret. Återkommer efter det..
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Varför köpa Kinaskit när du har Acke och ISR inom pendelavstånd? :va

http://www.isrbrakes.se/

Jadu, aldrig stött på denna snubbe tidigare. Men enligt prislistan verkar det inte speciellt mycket billigare än original. Kanske glider förbi ändå och kollar vad snubben tror om pulseringarna. Är det bara att glida förbi eller bör man ringa i förväg?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jadu, aldrig stött på denna snubbe tidigare. Men enligt prislistan verkar det inte speciellt mycket billigare än original. Kanske glider förbi ändå och kollar vad snubben tror om pulseringarna. Är det bara att glida förbi eller bör man ringa i förväg?

Ringa först är ju aldrig fel men om inte Acke fixar det så har du problem. :tungan

Men ta inte med dig Stockholmsstressen till Tumba. :7peta

Ackes prylar är inte lika billiga som Kinaskit men du behöver inte köpa nytt när det börjar bli slitet utan kan byta det som slits till lägre kostnad än allt nytt! :tummenupp

Långsiktigt är det billigare för oss som inte köper ny hoj vartannat år! :tummenupp
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top