Scandinavian Raceway Anderstorp

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Det är ett medelvärde över tid, vilket tar ut problemet med enstaka höga ljud, men självklart måste ju det valda maxvärdet vara relevant också. Säg att max är 50 decibel under 2h. Har det då väsnats 110 decibel första timmen så måste det vara helt knäpptyst timme 2, eftersom 110/2=55.

Tack för info.

Jag såg någonstans ett värde per timma (exempel: 65db/h), och i så fall borde problemen inte vara så stora för banan. Jag menar att så fort inget ljud från banan registreras alls, så borde det räknas som noll (0). Det drar ju snabbt ner ett medelvärde.
Sen kan man ju ifrågasätta möjligheten att mäta. Vi har i Visby någongång mätt gokartbanans buller, och det visade sig snabbt att lastbilar som passerade mellan banan och mätpunkten överröstade bullret från banan. De tillfällena borde väl också räknas som noll (0)?

Spännande att följa detta framöver.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tack för info.

Jag såg någonstans ett värde per timma (exempel: 65db/h), och i så fall borde problemen inte vara så stora för banan. Jag menar att så fort inget ljud från banan registreras alls, så borde det räknas som noll (0). Det drar ju snabbt ner ett medelvärde.
Sen kan man ju ifrågasätta möjligheten att mäta. Vi har i Visby någongång mätt gokartbanans buller, och det visade sig snabbt att lastbilar som passerade mellan banan och mätpunkten överröstade bullret från banan. De tillfällena borde väl också räknas som noll (0)?

Spännande att följa detta framöver.
Det är inte noll bara för att ingen kör på banan. Om det blåser rejält vid mätpunkten kan det vara 65 db bara av det, omgivningen i övrigt producerar antagligen över 50 db oavsett...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Det är inte noll bara för att ingen kör på banan. Om det blåser rejält vid mätpunkten kan det vara 65 db bara av det, omgivningen i övrigt producerar antagligen över 50 db oavsett...

Skickat från min G8441 via Tapatalk


Det var ungefär vad jag skrev. Med tillägget att ljudet vid de tillfällena inte kan tillskrivas banan.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det var ungefär vad jag skrev. Med tillägget att ljudet vid de tillfällena inte kan tillskrivas banan.
Jo, men det är nog ljudnivå som mäts. Inte specifikt ursprung.

Behöver inte vara så (hoppas kan man alltid) men det är iaf min erfarenhet från nedlagda banor.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Är vi som MC-åkare helt körda på Anderstorp nu eller?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura

Den tabellen verkar något konstig; Den 2:a Augusti så är värdena på "Eq dB Extern" och "Eq dB Fast" 85 resp 65 dB medan på den 2:a September så är värdena omvända, det verkar aningen konstigt.

Dessutom behöver man både ha en mättid och en ekvivalenstid för att ekvivalent ljudtrycksmätning ska vara meningsfullt och här finns bara den ena tiden definierad, i kolumnen "Tid".

Det kan möjligen antas att ekvivalenstiden är 8 timmar då det är vad som normalt används vid buller från arbete men det är en ren gissning.

Jag blev litet nyfiken på hur ekvivalent ljudtrycksnivå definieras så jag hittade detta:

https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/bocker/buller-och-bullerbekampning-bok-h003.pdf

Se stycket "Ekvivalent ljudtrycksnivå" sidan 29, formel 6 eller 7 beroende på om man vill ha mätning utan eller med A-filtrering.

20 micropascal som finns med i formeln motsvarar 0 dB.

För diskret mätning (där man har en konstant bullernivå under perioder) finns formel 9.

Vad betyder detta i verkligheten då?

Jag letade då rätt på detta dokument:
https://www.av.se/globalassets/file...ljudnivaer-riktlinjer-rapport-rap-2009-01.pdf

Om man då tittar i stycket 7.1.1 så finns en "poängtabell" som man kan använda för att räkna ut hur mycket man kan låta under hur lång tid för att det ska motsvara ett visst ekvivalent ljudtryck, tyvärr funkar tabellen bara för ekvivalent ljudtryck över 75 dB.

Till höger i tabellen under "Daglig bullerexponeringsnivå" så går man in med det värde man eftersträvar. Sedan går man in i tabelln under "Exponeringstid", tittar efter för den tid man behöver bullra och ser sedan vilket värde det motsvarar.

Säg att man har tillstånd för ett värde på 85 dB under 4 timmar. Gå in under "Daglig bullerexponeringsnivå" och då får man 100 poäng. Sedan går man in med dessa poäng under "Exponeringstid" i kolumnen 4 timmar och får då ut att bullernivån under de 4 timmarna får vara 88 dB i genomsnitt för att vara ekvivalent med att bullra 85 dB under 8 timmar enligt antagandet ovan.

Allt ovanstående bör tas med en nypa salt då det är hur jag har förstått saken och jag inte är expert på detta.

Mvh,
Ingvar
 
Last edited:

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Den tabellen verkar något konstig; Den 2:a Augusti så är värdena på "Eq dB Extern" och "Eq dB Fast" 85 resp 65 dB medan på den 2:a September så är värdena omvända, det verkar aningen konstigt.

Dessutom behöver man både ha en mättid och en ekvivalenstid för att ekvivalent ljudtrycksmätning ska vara meningsfullt och här finns bara den ena tiden definierad, i kolumnen "Tid".

Det kan möjligen antas att ekvivalenstiden är 8 timmar då det är vad som normalt används vid buller från arbete men det är en ren gissning.

Jag blev litet nyfiken på hur ekvivalent ljudtrycksnivå definieras så jag hittade detta:

https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/bocker/buller-och-bullerbekampning-bok-h003.pdf

Se stycket "Ekvivalent ljudtrycksnivå" sidan 29, formel 6 eller 7 beroende på om man vill ha mätning utan eller med A-filtrering.

20 micropascal som finns med i formel motsvarar 0 dB.

För diskret mätning (där man har en konstant bullernivå under en period) finns formel 9.

Vad betyder detta i verkligheten då?

Jag letade då rätt på detta dokument:
https://www.av.se/globalassets/file...ljudnivaer-riktlinjer-rapport-rap-2009-01.pdf

Om man då tittar i stycket 7.1.1 så finns en "poängtabell" som man kan använda för att räkna ut hur mycket man kan låta under hur lång tid för att det ska motsvara ett visst ekvivalent ljudtryck, tyvärr funkar tabellen bara för ekvivalent ljudtryck över 75 dB.

Till höger i tabellen under "Daglig bullerexponeringsnivå" så går man in med det värde man eftersträvar. Sedan går man in i tabelln under "Exponeringstid", tittar efter för den tid man behöver bullra och ser sedan vilket värde det motsvarar.

Säg att man har tillstånd för ett värde på 85 dB under 4 timmar. Gå in under "Daglig bullerexponeringsnivå" och då får man 100 poäng. Sedan går man in med dessa poäng under "Exponeringstid" i kolumnen 4 timmar och får då ut att bullernivån under de 4 timmarna får vara 88 dB i genomsnitt för att vara ekvivalent med att bullra 85 dB under 8 timmar enligt antagandet ovan.

Allt ovanstående bör tas med en nypa salt då det är hur jag har förstått saken och jag inte är expert på detta.

Mvh,
Ingvar

Du kanske inte är expert, man du har verkligen ansträngt dig för att sätta dig in i ämnet och problematiken.

RESPEKT! :tummenupp
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Kvällsträning nästa torsdag. Då ska jag dit och köra. Ska bli intressant att höra vad de har att säga om bullernivåerna.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag ska med dit ! Tror skillnaden är att vi har vissa dagar som vi får bullra lite mer och vissa dagar som vi inte får bullra. Antalet dagar reducerades kraftigt av länstyrelsen och det kan ju varit så att lågbullerdagarna hamnade på tex filip backlunds datum medans tex våran kvällskörning nästa torsdag är en högbuller körning..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den tabellen verkar något konstig; Den 2:a Augusti så är värdena på "Eq dB Extern" och "Eq dB Fast" 85 resp 65 dB medan på den 2:a September så är värdena omvända, det verkar aningen konstigt.
Mvh,
Ingvar

Misstänker att
Första raden 2 augusti 2018 16:00 - 20:00 GP 85 65
är ett tyckfel ska vara 2 augusti 2018 16:00 - 20:00 GP 65 85
eftersom det står
21 augusti 2018 16:00 - 20:00 GP 65 85
18 september 2018 16:00 - 20:00 GP 65 85
Imponerad av din granskning ! :tummenupp

Kruxet i bullersammanhang är att man ofta ställer krav på en NY verksamhet / installerad utrustning som inte får överskrida en viss bullernivå tex X dB. Och detta ska bevisas genom ljudmätning på platsen.

Problemet är bara att den "naturliga" bullernivån dagtid vid NY verksamhet / installerad utrustning
i närheten av tex större trafikled kan ligga långt över X dB.

En installatör planerade därför göra den nödvändiga ljudmätning på sin NYa utrustning under sommaren under semestern på natten mellan lördag och söndag i förhoppningen att kunna visa att installerad utrustning
uppfyllde ljudkraven.

Och allteftersom trafiken ökar dessto svårare blir det att uppfylla ljudkraven.
En ny motorväg eller varför inte (mp)'s favorit Höghastighets järnväg i närheten av Anderstorpbanan kan bli slutet för körning på Anderstorpbanan.
Eller vad tror ni ?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Misstänker att
Första raden 2 augusti 2018 16:00 - 20:00 GP 85 65
är ett tyckfel ska vara 2 augusti 2018 16:00 - 20:00 GP 65 85
eftersom det står
21 augusti 2018 16:00 - 20:00 GP 65 85
18 september 2018 16:00 - 20:00 GP 65 85

Det verkar helt rimligt!

Imponerad av din granskning ! :tummenupp

Tack så mycket!

Kruxet i bullersammanhang är att man ofta ställer krav på en NY verksamhet / installerad utrustning som inte får överskrida en viss bullernivå tex X dB. Och detta ska bevisas genom ljudmätning på platsen.

Problemet är bara att den "naturliga" bullernivån dagtid vid NY verksamhet / installerad utrustning
i närheten av tex större trafikled kan ligga långt över X dB.

Visst är det ett problem, om jag inte är felunderrättad så är det är väl så på Arlanda Testtrack att mätutrustningen på banan utlöser när flygplanen åker förbi?

Mvh,
Ingvar
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top