Nybörjarinformation kring bankörning

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Kan inte någon av er kunniga skapa en FAQ-liknande tråd som vänder sig till alla oss som aldrig kört på bana?

Typ vilka banor finns i Sverige?
Hur fungerar en körning för en nybörjare - från att man kommer dit tills man ska åka hem?
Vilka krav finns på motorcykeln?
Vad kostar det?

etc, etc...

Personligen undrar jag dessutom hur mycket det sliter på bromsar och däck att köra en bandag, på ett ungefär?
Hur vanligt är det att folk lägger hojen i backen under bandagar o knösar sönder kåpor, reglage och ställ?
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Hur långt är ett snöre?

Är det en bra arrangör du åker med så är det inte så krångligt.
-Anmäler dig

-Ser till att hojen är i bra skick. Inga läckage, lagom spel på kedjan, bra däck (tänk på att dom slits snabbare på bana än gata), bra bromsbelägg, inga glapp i lager, gasreglaget rör fritt (får tex inte gå trögare vid fullt styrutslag pga klämd wire eller liknande.
Kollar på arrangörens hemsida om de har några speciella krav. Många arrangörer har också olika krav på om hojen ska vara försäkrad eller inte. Oftast är det att var och en står för sina skador vid ev. incident.
Kolla med ditt försäkringsbolag vad din försäkring täcker. Du kanske behöver en extra olycksfallsförsäkring?

-Går och lägger dig i tid så du är utvilad. Ser till att all utrustning ligger framme innan så du inte glömmer något. Fullt mcställ inkl ryggskydd. Vattenflaska! Går mycket vätska. Ingår inte mat och det inte finns möjlighet att köpa på plats så ska det också tas med. Körkort.

-Kör hojen dit i god tid. Anmäler dig och får information om var du ska vara och när.

-Med de flesta arrangörer börjar man med förarmöte där man tar upp vilka regler som gäller. Frågan om det finns någon ny på banan brukar då komma från instruktören, annars kan det vara bra att påpeka det så att dom inte utesluter någon information dom tycker är självklar.

-När det är din tur kör du ut och har fantastiskt roligt :banana

-Med de flesta arrangörer har man förarmöte efter varje pass, då får man reda på om man gjort något galet...


Rekomenderar SMC om man är helt grön på bana och vill ha lite mer personligt stöd.
http://www.svmc.se/school/

Annars är även Sydskånes Emse kanon att börja köra bana med.
http://www.sydskanesemse.nu/

Faktiskt dålig koll på vilka "nybörjarvänliga" arrangörer det finns kring kalmar. Pris beror på bana och arrangör. 500-2500:- för en halv eller heldag

edit: glöm inte att tanka innan! Gjorde jag som nybörjare, och man har tillräckligt att tänka på utan att behöva oroa sig för om bensinen ska räcka eller inte.
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Hur mycket det sliter på däck och bromsar beror mycket på tempo och vad det är för material.

Antalet bandagar jag varit på där INGEN gått omkull är lätträknade. Dock är det väldigt sällan det händer i nybörjargrupperna.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Tipsetvär att börja med trafikövning. Se info nedan.
Risken att vurpa är mycket låg om man tar det lite lugnt och lyssnar på instruktörerna.

www.lms.se
Direktlänk om det funkar.
idrottonline.se/LinkopingsMS-MotorcykelochSnoskoter/Sektioner1/Roadracing/trafikovningar
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kolla Backlunds bandagar, fint arrat och med bra instruktörer.

Det vanligaste problemen brukar väl vara ljudet. . .
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Okey, tackar för info.
Misstänker att det finns fler out there bland SH-medlemmarna som undrar liknande kring bankörning.
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Kolla med SMC om dom kör några Knix körningar i närområdet, då gäller försäkringen ( klassas som utbildning. )
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Här kommer la jag då, med mitt sätt att se på saken.

Det finns typ fyra varianter:

1: SvMC steg 1-4: trafikövning där varje körpass är en övning. Många försäkringar gäller. Körkort och hojen "i trafik".

2: Trafikövning i klubbens egna regi: mig veterligen endast Falkenberg och Linköping som har detta, eventuellt räknas Racingworld hit. Körkort. Hojen ska vara fullt gatlegal och jag tror oljehållande bultar ska najas. Okänt hur försäkringen gäller. Troligen inte så bra. Dagen har ofta en racegrupp men man får själv ta reda på ifall den är under Svemoflagg eller inte, alltså om licensen gäller/krävs.

3: Bandagar. Actionpics, Filip Backlund, Zenergy, Bike Promotion, Racingworld med flera. Mig veterligen inga formella krav på registrerad/försäkrad cykel eller körkort. Inga försäkringar gäller. Actionpics har något som liknar licensförsäkring via SBR vilket endast är en olycksfallsförsäkring. Hojen kikas igenom på plats, gathojar och racemaskiner blandas. Grupperna strävas efter att bli så jämnsnabba som möjligt.

4: RR-träning. Krav på tävlingslicens vilket ger ett visst olycksfallsskydd. Mig veterligen ska hojen vara i raceskick men de få jag varit på verkar ha varit under eget ansvar. Här funkar sannolikt inte gathojar eftersom båten ska rymma motorvätskor bl.a

I stort. Priserna är väl ungefär jämförbara. Det vurpas lite då och då. Grundregeln är att man betalar själv. Det är stor skillnad på att laga upp till körbart skick och att återställa till mint condition så betraktar man sin hoj som en spargris/klenod/investering och inte det redskap den faktiskt är kan man bli väldigt ledsen kanske. Själv bryr jag inte mig ett skit mer än att det är surt.

Du kommer få tusen tips på diverse olika saker men av mig får du endast ett:
Lär dig vad "att hålla sitt spår" innebär. Praktisera sedan detta aktivt, i synnerhet grundregeln "sno ingen annans spår". Lyckas du med detta hävdar jag att det nästan blir ofarligt.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Som flera redan nämnt:

Om du aldrig vart på bana innan så är det verkligen värt att gå Steg 1 med SMC för att få med sig bra grunder.

Efter du kört en SMC-kurs så kan det helt klart vara värt att köra en bandag med någon av de andra som mest fokuserar på mycket bantid.

Gick Steg 1 förra året, Steg 2 nu förra helgen & Steg 3 bokat i Juli!
(Tänkte klämma en extra bandag nu innan Steg 3 också...:tummenupp).

SMC-kurs kostar cirka 1700-2000, och bor du inte nära banan så är det en bra idé att övernatta dagen innan.
De flesta försäkringarna gäller på SMC:s Steg 1-4.

De två kurserna jag har gått så är det inga som kört i Steg 1 / Steg 2 som kraschat!

De andra arrangörerna tar väl mellan 1000-1500 per dag, och tror inte att vanliga försäkringar gäller om inte annat avtalats med försäkringbolaget.

I Kågeröd ligger Ring Knutstorp
I Falkenberg ligger Falkenbergs motorbana
I Anderstorp har du Anderstorp Racew
I Karlskoga ligger Gelleråsen
I Götene ligger Kinnekulle Ring
I Mantorp ligger Mantorp Park
I Linköping ligger Sviestad motorstadion
På Gotland har du Gotland ring

Har säkert missat någon, men finns säkert nån mer erfaren som kan fylla i.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I Kågeröd ligger Ring Knutstorp
I Falkenberg ligger Falkenbergs motorbana
I Anderstorp har du Anderstorp Racew
I Karlskoga ligger Gelleråsen
I Götene ligger Kinnekulle Ring
I Mantorp ligger Mantorp Park
I Linköping ligger Sviestad motorstadion
På Gotland har du Gotland ring

Har säkert missat någon, men finns säkert nån mer erfaren som kan fylla i.
Mittsverigebanan mellan Härnösand och Sundsvall

Se till att ha med dig lite energipåfyllning under dagen, och då inte bara godis med snabba kolhydrater. Det går åt mer energi, och vatten, än man tror, och sjunker blodsockret blir hjärnan ännu tröttare, och då ökar risken för misstag rejält. En lite missad bromspunkt, och så ligger man och simmar på asfalten. För du kommer att vara rejält mör efter en dag på banan!

Lite ombyteskläder, åtminstone en jacka, är inte så dumt att ha med sig, så att man kan få komma ur stället lite och sitta bekvämt så man kan slappna av åtminstone någon gång under dagen.

Ha med lite verktyg så att du kan skruva av tex backspeglarna, dom är dyra att ha sönder, och du får inte använda dom på banan, SMC brukar tejpa dom tex.

Du blir varmare av att köra på bana än på väg, tänk på det om du kör till banan på morgonen och det är lite kylslaget då, ha möjlighet att justera mängden kläder under stället. Ha inte bara det där tjocka gosiga fleeceunderstället som det är så gött att köra med när det är kallt... Blir man för varm blir man också lite ofokuserad och gör mer misstag.

Det kanske låter tråkigt, men om du kör hojen dit, ha en liten plan B på vad som händer om du inte kan köra hem den. Du kanske inte gör något fel, men någon annan kan ju missbedöma något och torpedera dig. Det kan ju vara så enkelt som att kolla bus/tåg-tider osv, du behöver ju inte boka biljetterna ;) Eller så frågar du instruktören/arrangören om dom vet någon som har bil och ska åt ditt håll, om du nu inte kan köra hojen hem.

Ta det lugnt, ha kul, lyssna på instruktörerna, och ha fokus framåt, så länge du håller rätt spår och inte pallnitar på konstiga ställen så är det dom som ligger bakom som har ansvar att inte köra på dig och köra om vettigt. Ofta har tex SMC omkörningsförbud i lugnare grupper, utom på vissa rakor, snabbare grupper brukar ha fria omkörningar. Det kan ställa vissa krav på nerverna när man tycker att man tar i, och så kommer någon SST600-kille och klipper om dig på innern, mellan dig och curbsen :hihi
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ett komplett skinnställ är ett krav hos många arrangörer. På SMC kurser steg 1-4 är även textilställ ( jacka och byxor ) godkänt som skyddsutrustning.

Skall du fortsätta med bankörning på " snabba" banor rekommenderar jag starkt ett skinnställ ( gärna ett helställ).
 

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
Har du möjlighet så ta med dig en campingstol/brassestol/pall eller något annat som är skönt att sitta o vila på mellan passen :)
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Ett par sköna sneakers/löparskor att byta om till mellan körpassen.

Om du kör i helställ är det skönt att ha med ett bälte att spänna runt midjan då du krängt av ovandelen av skinnstället.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top