Få hjälp med Dämparinställningar R6

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Har en R6a års 06 som endast används som banhoj. Har alltid kört dämparna enligt org sport inställningen. Men tänke att i år kanske man kan finjustera lite efter egen vikt.
Finns de något ställe man kan vända sig till för att få hjälp, eller är de någon på sh som väger runt 90kg som kan dela med sig av sina inställningar.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
90 är lite mycket för orginalfjädrarna om du ska köra lite fortare, det är givetvis avhängit hur snabb du är/kommer bli på banan men ska du göra något dåligt lite mindre illa så dra förspänningen, dra så mycket som behövs för att hojen ska kännas lugn i ditt tempo utan att han känns hård och stötig.
Ställ först allt standard så du har en utgångspunkt.

Börja exempelvis 3 hack bak och 3 varv på gaffeln sen testa, kör gärna ett pass innan du börjar skruva för att få lite referens till vad som händer, det första du bör märka av är en lugnare hoj som det går att bromsa med, kanske så mycket att du får flytta fram din bromspunkt rejält, nästa kan bli att nu när du kan bromsa så går dina belägg varma och fadear(om du inte redan bytt till bättre då)så det kan vara något att tänka på innan du tar dig ut till banan och testar.
Det är trist att inte kunna köra för bromsarna inte vill vara med när man äntligen kan använda de.....

Skit i hydrauliken till en början och justera enbart fjäder till hojen känns bra, ta hydrauliken sen om du hittar problem som att han skjuter upp gaffeln när du släpper bromsen, då kan du dra lite retur för att bromsa rörelsen.

Gaffeln är ok tills det börjar gå fort men bakdämparen är inget vidare, kommer du dit att du vill byta grejer för det börjar gå fort och är kul kan det vara lika bra att byta till en hoj med fjädringen fixad men för att testa lite rookie funkar den.
Ska du försöka vinna däremot så byt redan nu, är det enbart bana för rekreation så är det du som sätter gränsen beroende hur rekreerad du vill bli, fort Är kul! :D
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.

Tack för ett super bra inlägg!:Bugar Bra att ha en input vart man ska börja.
Förra sommaren var första med denna hojen och de kändes inte helt "rätt", Men svårt att veta om de är fel eller om de bara är anorlunda mot vad man är van vid.
Bak sitter en hyperprofjäder som jag inte har en aning om vad den är till för vikt men den upplevs hård eller skjuter upp i röven på mig.
Men fram kan jag helt klart uppleva som för mjuk och "långsam" att fjädra tillbaka ut:va. Den enda referenspunkten jag har är min äldre R6a som var kittad med öhlins i framgaffeln den känndes mer stabil i inbromsning.
Bytte till bättre bromsar till denna sommaren då de gamla helt klart börja tappa greppet.
Så klart är nya fjädrings komponenter på önskelistan men känns ibland som roligare och mer värt att byta till en hoj med mera lullul:dummer:brynad
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tack för ett super bra inlägg!:Bugar Bra att ha en input vart man ska börja.
Förra sommaren var första med denna hojen och de kändes inte helt "rätt", Men svårt att veta om de är fel eller om de bara är anorlunda mot vad man är van vid.
Bak sitter en hyperprofjäder som jag inte har en aning om vad den är till för vikt men den upplevs hård eller skjuter upp i röven på mig.
Men fram kan jag helt klart uppleva som för mjuk och "långsam" att fjädra tillbaka ut:va. Den enda referenspunkten jag har är min äldre R6a som var kittad med öhlins i framgaffeln den känndes mer stabil i inbromsning.
Bytte till bättre bromsar till denna sommaren då de gamla helt klart börja tappa greppet.
Så klart är nya fjädrings komponenter på önskelistan men känns ibland som roligare och mer värt att byta till en hoj med mera lullul:dummer:brynad

Står det inget på fjädern bak?

Kan ju dra lite retur bak tills det känns bra men det kan även bero på att han är mjuk fram att du upplever det som att han "kickar", han kanske alltså är vettig bak för det du ska göra, köra bana, men alldeles för mjuk fram...

Mät och ställ hänget så märker du, mät bara häng med dig och utrustning på och skit i vilket olastat häng du har, du ska ändå bara försöka göra det bästa av vad du har, inte byta grejer så det blir perfekt.

Bromsstabiliteten är troligen att han är mjuk fram, förspänning kan fixa till en hel del men bäst är nya fjädrar, går han för djupt så går han i hyraulstoppet i gaffeln och blir "studsig" eller orolig beroende på hur aggresivt du kör och bromsar.

Ska du byta något så byt fjädrar, kostar som en bandag att byta fram och ska du köra bana så är det värt att köra en dag mindre men på en hoj som funkar, jag lovar!
Nu vet jag inte om öhlins fortfarande har fjädrar till orginalgaffeln 06-07, kanske inte går att få tag på längre.
08-16 borde finnas men den är lite längre men det borde gå att kapa distansen lika mycket som fjädern är längre..
Tror det skiljer 10mm men minns inte exakt men det går ju att kolla upp, kostar ungefär 13-1400.

Jag har fjäder till 08 orginalgaffel men bara 9,5nm/mm, 8,9 har jag för mig är original men din kan ju mattats en hel del med efter allt den varit med om så skillnad skulle du ju märka, frågan är om det är värt det med byta och allt...med dina 90kg skulle jag gissa att 10-10,5 skulle vara en vettigare fjäder för dig beroende på körsätt då man kan behöva upp en storlek i originalgaffel för att "hjälpa" hydrauliken lite, tillsammans med borrade hydraulstopp skulle det nog gå rätt länge.
Men det är ju en bra start att veta vad det sitter bak med...

Nä...mät hänget, skruva förspänning, testa!
Funkar? KÖR!
Funkar inte? BYT HOJ!






........alternativet är ju att "tappa" lite kg istället för att byta fjädrar, optimera kroppen för hojen istället för tvärtom, men det är inte lika kul...... ;)
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Glöm ej att byta gaffelolja. Om du inte vet att den är nybytt kan den vara flera år gammal. Bör bytas en gång per år. En gammal olja skall tydligen bete sig mer olika när den är kall eller varm gentemot en ny olja.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top