Kan jag köra med slipon utan dbkiller, omappat?

jsardal

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2018
Ort
Stenungsund
Hoj
2017 KTM 690 SMC-r
moralhoj.com :hihi

Nytt avgasrör och öppet filter men inte mappa om, det är väl lite som att betala för en prostituerad sen behålla byxorna på? :näsblod

Jo visst är det så, men ströp just ned till a2 så blir lite motsägelsefullt. Kommer strypa av hojen så småningom, då blir det om-mappning.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag hamnar någonstans i mitten här.

Dels är det bra att uppmana TS att inte låta för mycket. För mycket ljud är mest irriterande och slår tillbaka på oss alla. Brappare på enstånkor och glidare med raka rör kan göra folk tokiga.... T o m en sporthoj på 10 000 varv stör vissa (obegripligt :) ).

Samtidigt vill man ju att hojen skall låta gott (det vill jag i alla fall - hojar, bilar, båtar - ett skönt motorljud är ren musik).

Men vissa formuleringar som jag läser i tråden är faktiskt rejält vassa och bankar ned TS i skoskaften. Lite mildare ordval hade varit trivsamt.

*tillförordnad Trivsamhetsminister på SH*
 

jsardal

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2018
Ort
Stenungsund
Hoj
2017 KTM 690 SMC-r
Jag hamnar någonstans i mitten här.

Dels är det bra att uppmana TS att inte låta för mycket. För mycket ljud är mest irriterande och slår tillbaka på oss alla. Brappare på enstånkor och glidare med raka rör kan göra folk tokiga.... T o m en sporthoj på 10 000 varv stör vissa (obegripligt :) ).

Samtidigt vill man ju att hojen skall låta gott (det vill jag i alla fall - hojar, bilar, båtar - ett skönt motorljud är ren musik).

Men vissa formuleringar som jag läser i tråden är faktiskt rejält vassa och bankar ned TS i skoskaften. Lite mildare ordval hade varit trivsamt.

*tillförordnad Trivsamhetsminister på SH*

Tack, Jo att den låter hejdlöst högt blir bara störande även för mig som förare på cykeln, och ej njutbart i längden. Jag vill bara ha en hoj med ett schysst ljud så man får extra mycket glädje efter en åktur. Så fungerar jag iallafall. Ska det va så som många här på tråden tror att jag vill ha det, kan jag lika gärna ta bort pipan helt o borra 25 hål i röret. För det är så folket här upplever att jag vill ha det. Tröttsamt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tack, någon som ger mig ett vettigt svar, uppskattas. Första tråden jag gör på sporthoj, garanterat sista också! Oj så dumförklarad man kan bli för att man inte vill åka värstinghoj med symaskinsljud. Tragiskt, trodde det fanns fler än mig som ville njuta av lite härligt motorljud, men icke! Knepigt

Nej, inte knepigt. Det som är "härligt motorljud" för dig är ett jävla lidande för de allra flesta i samhället.
Du är just nu uppfylld av dig själv och din motorcykel och vill att världen skall veta.
Tyvärr står världen kallsinnig.

Jag gillar mitt egna motorljud, men jag inser att jag är ganska ensam om det. Jag kan fördra andras, om det är någorlunda runt, rent och dämpat, men jag ogillar just smatter och även ylande.

Customfolkets buller kan vara en riktig plåga. Det är ett missljud som börjar eka redan i avgasrören, och bullret liksom snubblar ur rören, orent och tillkännagvande "Detta är det enda jag klarar - väsnas".

Ett hyllat rör till H-D är "Screaming Eagle". Tufft, va...?
Nå, så här låter deras skalliga örn i verkligheten.


Tufft? Fucking close to fiskmås om man frågar mig.

Så, nej - på allvar och med en önskan att du kan ta det till dig: gör gärna din hoj rappare utan att den måste blir så mycket mer högljudd. Lär dig köra så att så få som möjligt hör dig, och välj ställen att köra på där så få störs av din framfart.

Stånka är vansinnigt kul, men ljudtrycket är ett problem.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Trist att du känner dig nertryckt.

Tycker många kommentarer i denna tråd är rent onödiga och nedlåtande.
Trist attityd helt enkelt!
Skärp er!

Vad det gäller TS. Klart hojen ska ha ett gött ljud!
Om du ska mappa eller inte. Ja du det är jag inte rätt person att svara på. Men självklart ska du känna dig välkommen till Spothoj.

Ut och kör och njut. Kör med förstånd gällandes högt ljud i bebyggelse.
Inte svårare än så.

PS. Älskar mitt Arrows slipon på min Daytona. :D DS.
 

jsardal

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2018
Ort
Stenungsund
Hoj
2017 KTM 690 SMC-r
Nej, inte knepigt. Det som är "härligt motorljud" för dig är ett jävla lidande för de allra flesta i samhället.
Du är just nu uppfylld av dig själv och din motorcykel och vill att världen skall veta.
Tyvärr står världen kallsinnig.

Jag gillar mitt egna motorljud, men jag inser att jag är ganska ensam om det. Jag kan fördra andras, om det är någorlunda runt, rent och dämpat, men jag ogillar just smatter och även ylande.

Customfolkets buller kan vara en riktig plåga. Det är ett missljud som börjar eka redan i avgasrören, och bullret liksom snubblar ur rören, orent och tillkännagvande "Detta är det enda jag klarar - väsnas".

Ett hyllat rör till H-D är "Screaming Eagle". Tufft, va...?
Nå, så här låter deras skalliga örn i verkligheten.


Tufft? Fucking close to fiskmås om man frågar mig.

Så, nej - på allvar och med en önskan att du kan ta det till dig: gör gärna din hoj rappare utan att den måste blir så mycket mer högljudd. Lär dig köra så att så få som möjligt hör dig, och välj ställen att köra på där så få störs av din framfart.

Stånka är vansinnigt kul, men ljudtrycket är ett problem.

Folk (bl.a du) tror att när jag skriver ''smatter'' att jag vill att min hoj ska låta som en automatkarbin. JAG VILL BARA HA LITE GOTT LJUD UR HOJEN. Att den inte ska låta som en symaskin. Folket här tror verkligen att den utan dbkiller låter som denna. :dummer

https://www.youtube.com/watch?v=LVeUNjl3o9g&t=21s
Tydligen bara jag som blir helt galen (glad) när jag hör och ser en hoj eller bil med ett gott ljud.
 

jsardal

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2018
Ort
Stenungsund
Hoj
2017 KTM 690 SMC-r
Trist att du känner dig nertryckt.

Tycker många kommentarer i denna tråd är rent onödiga och nedlåtande.
Trist attityd helt enkelt!
Skärp er!

Vad det gäller TS. Klart hojen ska ha ett gött ljud!
Om du ska mappa eller inte. Ja du det är jag inte rätt person att svara på. Men självklart ska du känna dig välkommen till Spothoj.

Ut och kör och njut. Kör med förstånd gällandes högt ljud i bebyggelse.
Inte svårare än så.

PS. Älskar mitt Arrows slipon på min Daytona. :D DS.

Ja det trodde jag var lite av en uppenbarelse, att köra med förstånd med högt ljud i bebyggelse, så skulle väl varit övertydlig med detta från första början, så butthurt som alla blev. Du verkar va en av de få som förstår och tänker som mig :3freak
Förstår att du är nöjd med det, hade jag med varit ;) :rock
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Du kan lugnt köra med en korrekt utförd originalmappning och ett slip-on utan dB-killer. Motorn kommer inte att ta skada av det. Motorn får inte mindre bränsle av den anledningen och ett eftermarknads luftfilter har bara en marginell inverkan.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Herre jävlar va man kan gå igång på någon som inte vill köra MC o att det låter som en symaskin när man vrider om på gasen. Detta inte för att höras utan för att jag själv tycker det är njutbart att få lite ljud ur avgasröret istället för att folk ska tro man kör elmotorcykel.
Få se nu, du gör det för din skull, och inte för att höras och låtas, men samtidigt vill du att alla ska höra att du har en riktigt motorcykel och inte en elhoj? :va

Varför har du ens en slip on på? Eller varför har du kvar innehållet i den? :va Rensa ur den helt, och/eller korta av den en decimeter eller två. Exet hade helt tomma Yoshi-pipor på sin VTR, det var obehagligt att åka i bil bredvid henne, för att inte tala om i tunnlar, perfekt för dig helt enkelt :tummenupp
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men vissa formuleringar som jag läser i tråden är faktiskt rejält vassa och bankar ned TS i skoskaften. Lite mildare ordval hade varit trivsamt.

*tillförordnad Trivsamhetsminister på SH*


Okay, det är jag det.
...och om du säger det stämmer det nog.
Jag skall försöka släta över.


Kanske lite tidigt i veckan-humör hos de flesta här? Folket här tror ju att det är ett jasplan jag ska starta upp o varvstoppa på nätterna o tidiga mornar.. tröttsamt när jag bara vill ha lite mer sång ur den.

Nej, kanske inte tidigt i veckan, men åtskilliga av oss är skakade över hur fort snaran dras åt kring vår hals.
Corepax var obehagligt nära sanningen redan i inlägg #5.

Det händer grejer i kulisserna just nu som lär få dramatiska konsekvenser för alla trafikanter om dom går igenom.
Vi motorcyklister kommer att göras till syndabockar för att dessa ändringar skall kunna tvingas igenom.

"Mer smatter" är helt enkelt det sista vi behöver nu.

Så, där har du kanske lite bakgrund till det trista mottagandet. Du är ung och oförstörd - men även påverkbar.
Lita på mig när jag säger att din motorcykel och hur den låter är viktigt för dig just nu, men att de absolut flesta varken bryr sig eller ens vill höra den alls.
Dom som inte vill höra den är dom som bestämmer...


Och, som bonus för att visa att jag är ledsen för mitt griska mottagande:
lite kring ämnet;

Mina egna erfarenheter är från tiden när förgasare* skötte blandningen av luft och bränsle.
Nästintill varje förändring på insugs- eller avgassidan krävde ombestyckning i förgasaren om man ville optimera effekten och behålla tillförlitligheten.

# Luftkylda motorer är mer känsliga än vattenkylda
# Tvåtaktare MYCKET mer känsliga än fyrtaktare
# Motorer med höga effektuttag mer känsliga än trötta.

All den fingertoppskänsla som krävdes för att matcha förgasarbestyckning med förändringar framför eller bakom ligger på hyllan idag. Nu "mappar man om".

Eftersom du gjort förändring på insugssidan så tror jag att du ligger inom gränsen med db-killer monterad.
Det stämmer med mekanikerns rekommendation. Kör du utan killer, men med modifikationer på insugssidan så kan du hamna i spektret för motorskador.

Det handlar egentligen mer om hur du kör, och mindre om set-uppen i sig. Skall du bara fjanta runt och brappa för att höras så spelar det ingen stor roll. Problemen kan komma när du börjar skruva på rejält och verkligen använder alla sjutti hästarna, eller matar på i hög hastighet under längre tid.

Jag vet ärligt talat inte hur mycket motorstyrningen i en 690 klarar att kompensera för, men grunden är sådan att en fetare bränsleblandning kyler motorn i och omkring förbränningsrummet, medans en för mager blandning genererar en härdsmälta som kan bli dyr.

...åsso ett litet SH-tips; om du ställer frågor av denna typen i teknikdelen av forumet, så får du korrekt svar utan svammel som mitt, och utan moralpredikningar. Som mina.

Ha kul med din hoj, och försök finna det fantastiska i själva körningen - inte i bullret.
 
Last edited:

jsardal

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2018
Ort
Stenungsund
Hoj
2017 KTM 690 SMC-r
Okay, det är jag det.
...och om du säger det stämmer det nog.
Jag skall försöka släta över.




Nej, kanske inte tidigt i veckan, men åtskilliga av oss är skakade över hur fort snaran dras åt kring vår hals.
Corepax var obehagligt nära sanningen redan i inlägg #5.

Det händer grejer i kulisserna just nu som lär få dramatiska konsekvenser för alla trafikanter om dom går igenom.
Vi motorcyklister kommer att göras till syndabockar för att dessa ändringar skall kunna tvingas igenom.

"Mer smatter" är helt enkelt det sista vi behöver nu.

Så, där har du kanske lite bakgrund till det trista mottagandet. Du är ung och oförstörd - men även påverkbar.
Lita på mig när jag säger att din motorcykel och hur den låter är viktigt för dig just nu, men att de absolut flesta varken bryr sig eller ens vill höra den alls.
Dom som inte vill höra den är dom som bestämmer...


Och, som bonus för att visa att jag är ledsen för mitt griska mottagande:
lite kring ämnet;

Mina egna erfarenheter är från tiden när förgasare* skötte blandningen av luft och bränsle.
Nästintill varje förändring på insugs- eller avgassidan krävde ombestyckning i förgasaren om man ville optimera effekten och behålla tillförlitligheten.

# Luftkylda motorer är mer känsliga än vattenkylda
# Tvåtaktare MYCKET mer känsliga än fyrtaktare
# Motorer med höga effektuttag mer känsliga än trötta.

All den fingertoppskänsla som krävdes för att matcha förgasarbestyckning med förändringar framför eller bakom ligger på hyllan idag. Nu "mappar man om".

Eftersom du gjort förändring på insugssidan så tror jag att du ligger inom gränsen med db-killer monterad.
Det stämmer med mekanikerns rekommendation. Kör du utan killer, men med modifikationer på insugssidan så kan du hamna i spektret för motorskador.

Det handlar egentligen mer om hur du kör, och mindre om set-uppen i sig. Skall du bara fjanta runt och brappa för att höras så spelar det ingen stor roll. Problemen kan komma när du börjar skruva på rejält och verkligen använder alla sjutti hästarna, eller matar på i hög hastighet under längre tid.

Jag vet ärligt talat inte hur mycket motorstyrningen i en 690 klarar att kompensera för, men grunden är sådan att en fetare bränsleblandning kyler motorn i och omkring förbränningsrummet, medans en för mager blandning genererar en härdsmälta som kan bli dyr.

...åsso ett litet SH-tips; om du ställer frågor av denna typen i teknikdelen av forumet, så får du korrekt svar utan svammel som mitt, och utan moralpredikningar. Som mina.

Ha kul med din hoj, och försök finna det fantastiska i själva körningen - inte i bullret.

Skall ha kul o njuta av min körning, och samtidigt njuta av gott motorljud! :)
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Nej, fan, det räcker INTE!

Du vill ha "mer smatter" men frågar inte ett ord om effekt, effektkurva körbarhet - ingenting av det som är väsentlig. Du vill föra mer oväsen, men du vil inte smälta ner motorn på kuppen.
Det är din enda fundering i sammanhanget.

Du är den inverterade Descartes som lever under parollen "Jag hörs, alltså finns jag."

Tillräckligt många av dig kommer bli det som stänger butiken ändå lite tidigare.
Men, då gör du något annat.
Tönt!

Jag brukar tycka att du har en bra ton och vettiga åsikter men hade du betett dig såhär mot mig så hade du fått ett slipon där solen inte skiner.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Okej, tack för svar :) kör med crosshjälm redan

Men prova Biltemas Jethjälm !
Troligen var det den här jag köpte när jag ville prova min sons moped 2009 !
OK på en Moped men på den SV650S jag köpte 2 månader senare var ljudet och känslan sådant redan i 90km/h att det var obegripligt för mig hur jag kunnat köra i 160km/h på en BMW R60 på 1960-talet.
Rekommenderas verkligen för mera smatter ! :) En upplevelse. :)
Självklart utan öronproppar. :)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/M...m-och-visir/Oppen-hjalm-med-visir-2000037675/
Grejen med den är antagligen att visiret fångar in smattret och leder det mot öronen.
Måste upplevas ! :)

När jag senare skaffade en Integralhjälm, vilken skillnad,
3ggr så snabbt innan obehagskänslan.
Och det var inte pga av ljudet utan min fantasi som gjorde sig påminnt.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag brukar tycka att du har en bra ton och vettiga åsikter men hade du betett dig såhär mot mig så hade du fått ett slipon där solen inte skiner.

Japp, jag insåg för sent att det var en nytillkommen person som frågade - och därtill en tonåring.
Jag kan absolut be om ursäkt för det elaka sättet jag uttryckte mig på. Det var onödigt och främjar varken forumet eller det jag vill uppnå.
Alltså, inget "förlåt mig", men däremot en uppriktig ursäkt till både jsardal och forumet i stort för mitt övertramp.


Men, åsikterna har jag lika förbannat och dom står jag för.
Vårt buller påverkar många människor negativt, och påverkar i sin tur allmänhetens inställning till oss.
Allmänhetens inställning till oss skapar möjligheten för tjänstemän och politiker att inte bara sätta snaran hårdare kring vår hals, utan - som det ser ut nu göra oss motorcyklister till syndabockar när man börjar utöka ägaransvaret.
Det gör mig riktigt upprörd.

För mig, som för mer än 30 år sedan insåg att ju tystare hojen är, desto hårdare kan man köra utan att reta folk, för mig är det obegripligt att någon vill föra mer väsen än nödvändigt.

De sista 10 åren har jag varit övertygad om att ju mindre uppmärksamhet vi väcker desto längre kan vi köra, utan alltför stora ingrepp i vår relativa frihet.
Tyvärr har inte tillräckligt många andra haft samma inställning, och vi kommer nu att få skörda vad andra sått.

TS fråga kom i helt fel ögonblick, tyvärr.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hade snubben frågat hur han skall få ut mer häst ur sin 690, eller frågat om körbarhet och var i registret effekttillskottet kan tänkas hamna så hade han fått all hjälp i världen.

Men, nu är syftet att få ut "mer smatter".
Just det smatter som ekar mellan husväggarna och väcker ungar som just somnat, stör koncentrationen hos folk som arbetar eller pluggar och höjer både blodtryck och puls hos i stort sätt alla som drabbas av ljudet.

Det är hänsynslöst beteende, och det har ett pris som vi alla får betala.

...........

Alltså inte boosta sitt ego med att höras ända in grannkommunen.
Biig difference.

Du och jag är helt överens gällande många saker och jag tycker ofta du ger vettiga svar på frågor som ställs. Jag har heller inga problem med innebörden av ditt svar i den här tråden, men det jag reagerar på är att man har en väldigt tråkig ton mot medlemmar på forumet. Det hade gått jättebra att få fram din (och andras) åsikter på ett vänligare sätt. Att frågan varit uppe förr och att man har starka åsikter är inte anledning nog att bita huvudet av nya medlemmar.

Vidare handlar det nog väldigt mycket om hur man tolkar frågeställningen också. Jag uppfattade det som att TS ville få fram lite godare ljud på hojen. Han frågade inte om det gick bra att köra helt utan ljuddämpare, eller med öppet rör i stil med skäggen som åker Harleys. Visst kan man ha synpunkter även på det, men det finns ju olika grader i helvetet.

Ibland är det frapperande hur ovetande många av dagens människor är om saker som borde vara självklara.

När krenGtheten blir så stor över att bli upplyst om sakernas tillstånd att man överväger att låta bli att logga in må vara var och ens ensak, men grejen är att dåligt beteende spiller över på alla som gillar att köra hoj och alla hojåkare drabbas av konsekvenserna.

Det är inte moral, det är bara konsekvenstänkande...

Vem är det som blivit kränkt? Jag tyckte bara att det var lite grinig stämning i tråden.

/Jag vill tillägga att jag kör med originalpipa på min ena hoj och hade gärna gjort det även på den andra, om det inte varit så att den rostat sönder. Det betyder inte att jag inte kan uppskatta ett gott muller ibland, så länge det är inom rimliga gränser.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Japp, jag insåg för sent att det var en nytillkommen person som frågade - och därtill en tonåring.
Jag kan absolut be om ursäkt för det elaka sättet jag uttryckte mig på. Det var onödigt och främjar varken forumet eller det jag vill uppnå.
Alltså, inget "förlåt mig", men däremot en uppriktig ursäkt till både jsardal och forumet i stort för mitt övertramp.


Men, åsikterna har jag lika förbannat och dom står jag för.
Vårt buller påverkar många människor negativt, och påverkar i sin tur allmänhetens inställning till oss.
Allmänhetens inställning till oss skapar möjligheten för tjänstemän och politiker att inte bara sätta snaran hårdare kring vår hals, utan - som det ser ut nu göra oss motorcyklister till syndabockar när man börjar utöka ägaransvaret.
Det gör mig riktigt upprörd.

För mig, som för mer än 30 år sedan insåg att ju tystare hojen är, desto hårdare kan man köra utan att reta folk, för mig är det obegripligt att någon vill föra mer väsen än nödvändigt.

De sista 10 åren har jag varit övertygad om att ju mindre uppmärksamhet vi väcker desto längre kan vi köra, utan alltför stora ingrepp i vår relativa frihet.
Tyvärr har inte tillräckligt många andra haft samma inställning, och vi kommer nu att få skörda vad andra sått.

TS fråga kom i helt fel ögonblick, tyvärr.

Tack, då lägger vi det bakom oss och hoppas att jsardal blir kvar på forumet.
Sen kan jag hålla med dig till viss del om bullret men det har blivit lite för mycket att ingenting får låta, men det tar vi sen- måste jobba:crash
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tack, då lägger vi det bakom oss och hoppas att jsardal blir kvar på forumet.
Sen kan jag hålla med dig till viss del om bullret men det har blivit lite för mycket att ingenting får låta, men det tar vi sen- måste jobba:crash

Det beror väl lite på hur man ser det. Nu vet jag inte exakt hur mycket TS hoj låter men i princip så är det ju så att i stort sett oavsett hur din hoj låter så kommer du inte att höra särskillt mycket av avgasljuden alls så länge som hojen inte är så högljudd att den får hela grannskapet vräkta när du åker förbi.
Det mesta ljudet som du hår från hojen när du är ute på landsvägarna är insugsljud om du inte har ruskigt högljudda pipor. Avgassystemet har ju nämligen den egenheten att det är riktat bakåt och majoriteten av ljudet kommer härav att gå bakåt. Det får till följd att dom tillfällen när du faktiskt riktigt hör avgasljudet är inne i bebyggelse vilket också råkar vara just dom tillfällen där det är olämpligt att låta mycket pga att ju fler som irriterar sig desto större är risken att man från styrande håll hittar på saker som begränsar, försvårar eller inskränker våra möjligheter att fortsätta göra något vi älskar att göra. Nämligen köra Motorcykel.

Jag personligen älskar motorljudet från min hoj och skulle mer än gärna ha det att låta mer så att jag fick njuta mer av vad jag uppfattar som skönsång. Men jag är samtidigt medveten om att den absoluta majoriteten av omgivningen inte alls delar min uppfattning. Inte ens jag vill höra högljudda motorer i alla lägen. Det är en sak när jag själv är ute och kör eller i motorsammanhang. Men om jag är i sommarstugan och njuter av lugnet blir faktiskt den där 400:e customhojen med öppna rör som låter som en högvarvig tändkulemotor rätt tröttsam. Detta trots att jag älskar motorer.
Dessutom har jag full förståelse för att mina grannar troligen uppskattar om jag för så lite oväsen som möjligt när jag kanske kommer hem med hojen sent en kväll och dom har små barn som sover. Och jag är inte särskillt intresserad av att släpa hojen för hand dom sista hundra metrarna.

Med det i bakhuvudet. Att min hoj är relativt tyst pga att den har originalsystem stör mig inte nämvärt. Det är ett pris som jag mer än gärna betalar mot att jag minskar risken för att grannskapet driver igenom förbud mot att framföra motorcyklar i närområdet eller liknande vilket jag skulle tycka vore jättetråkigt.

Jag som motorcykelförare får ju nämligen i viss mån klä skott även för puckot som startar sin custom med raka rör i bostadsområdet kl 05:30 på morgonen och drar iväg så det bokstavligen skallrar i fönstren. Det som han/hon gör påverkar opinionen även mot mig eftersom jag klumpas in i samma grupp, nämligen MC-kollektivet, av dom i omgivningen trots att det egentligen borde vara en helt egen grupp (Hänsynslösa puckon utan omdöme)

Med det sagt så vill jag säga till TS. Låt killern sitta i. Du kör motorcykel för upplevelsen primärt. Inte i första hand för ljudet. Allt ljud du och andra motorcyklister orsakar riskerar i förlängningen att ställa till med problem både för dig och oss att utöva vårt intresse. Dvs om du tar smällen att din hoj låter "lite för lite" idag så kanske du istället faktiskt kan köra MC även imorgon. Det kallas konsekvenstänkande.
Dessutom har ju uppenbarligen en erfaren meck rekommenderat att inte ta ur killern med hänsyn till motorn vilket kan antyda att urtagen db killer kan leda till att du påverkar bränsleblandningen så att motorn går magrare och följden kan med lite otur bli att något överhettar och går sönder och ett motorhaveri är inte på något sätt roligt.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Du och jag är helt överens gällande många saker och jag tycker ofta du ger vettiga svar på frågor som ställs. Jag har heller inga problem med innebörden av ditt svar i den här tråden, men det jag reagerar på är att man har en väldigt tråkig ton mot medlemmar på forumet. Det hade gått jättebra att få fram din (och andras) åsikter på ett vänligare sätt. Att frågan varit uppe förr och att man har starka åsikter är inte anledning nog att bita huvudet av nya medlemmar.

Vidare handlar det nog väldigt mycket om hur man tolkar frågeställningen också. Jag uppfattade det som att TS ville få fram lite godare ljud på hojen. Han frågade inte om det gick bra att köra helt utan ljuddämpare, eller med öppet rör i stil med skäggen som åker Harleys. Visst kan man ha synpunkter även på det, men det finns ju olika grader i helvetet.



Vem är det som blivit kränkt? Jag tyckte bara att det var lite grinig stämning i tråden.

/Jag vill tillägga att jag kör med originalpipa på min ena hoj och hade gärna gjort det även på den andra, om det inte varit så att den rostat sönder. Det betyder inte att jag inte kan uppskatta ett gott muller ibland, så länge det är inom rimliga gränser.

Håller helt och fullt med dig att det blir bäst inom rimliga gränser, 95 dB är en bra nivå.
Besöker gärna olika bandagar där 95 dB gäller, inga problem att stå vid start/mål utan öronproppar.
Riktigt bra.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Tack, någon som ger mig ett vettigt svar, uppskattas. Första tråden jag gör på sporthoj, garanterat sista också! Oj så dumförklarad man kan bli för att man inte vill åka värstinghoj med symaskinsljud. Tragiskt, trodde det fanns fler än mig som ville njuta av lite härligt motorljud, men icke! Knepigt

Det är tråkigt att du behövt stöta på två av sh.coms största moralkakebakare. De tror att bara de försöker idiotförklara alla som bestrider deras syn och moral på det "rätta" mc-beteendet så kommer de att rädda den "utdöende" motorcyklismen.

Jag hoppas att du kan se detta som enbart 2 (hyperaktiva) medlemmars synsätt och ändå fortsätta att hänga här på sh.com för att det är långt ifrån alla som delar denna dystra syn på motorcyklar :tummenupp
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jag läste inte hela tråden innan ja svarade.. de här är fantastiskt roligt som vanligt :näsblod killen åker en 690 nedstrypt till A2, hur mycket oväsen tror ni han kommer göra för att han byter slip-on och drar DB-killern? Gisses :glömdet
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top