Idé ang Kina-paket

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
personligen ska ja inte lösa ut ett paket för 60kr. mot ett tillägg för 80kr.

ren ptotest mot detta.


min ide är om alla bestäler 1 öreskomponenyer fråm kina för skit pengar mot att ingen hämtar ut

va händer då?''alltså tanken är då att postnord ska skicka det till baka alt förstöra?

jobbet det kommer kräva är ultimatum extra resurser mot vad det kommere att kosta i slut ändan.

tyker att under 200kr ska va fri handel.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Sist jag beställde från Kina stod det som från Holland vilket inte var fallet. Detta var dock strax före mars månad men men, kollinr ändrades även 2 gånger om jag inte minns fel.

Utan input från mig, jag klickade bara på tjöp.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hhhmmm...
"– De kommer att skickas till det land varan kommer ifrån, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord."

Det där är en lögn som kommunikationsdirektören kommer med eller alternativ sanning som jänkarna skulle säga.
Jag hänvisar till denna gamla kvällstidningsartikel där Thomas Backteman själv säger följande:

Aftonbladet:"Efter artikelns ursprungliga publicering vill Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman ytterligare förklara bolagets policy kring destruering av paket."

Thomas Backteman:"Vi har under lång tid via vårt dotterbolag Direct Link hanterat e-handelsvaror från Kina. Som en del av avtalet med vissa kinesiska e-handlarna destruerar vi varor som av någon anledning inte kan nå mottagaren, om inte de kinesiska kunderna vill ha varorna returnerade."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...aket-lansas-av-anstallda-sands-inte-till-kina

Paketen kommer inte att skickas tillbaka till Kina. de kommer att öppnas, länsas och det som inte går att smuggla ut av anställda kommer att skickas iväg till förbränning i närmaste sopförbränningsverk. Så lite nytta gör ju prylarna, antigen genom Postnords anställda som får nya prylar eller som fjärrvärme.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Låter som läge att beställa 20000 buttplugs till postens anställda i örebro
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Sist jag beställde från Kina stod det som från Holland vilket inte var fallet. Detta var dock strax före mars månad men men, kollinr ändrades även 2 gånger om jag inte minns fel.

Utan input från mig, jag klickade bara på tjöp.

Holland har ingen moms alls på varor under typ 20 euro. Därför skickas småpaket dit först och reggas in i EU sen är det momsfritt att skicka vidare.

Smart men omständigt sätt för skitbutiker som Wish och Fyndiq att kränga billigt skräp som ingen nånsin hade köpt för ett pris som inkluderat moms.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Saxar in ett inlägg från FB:
https://www.facebook.com/mattiasbostrom/posts/10155723837237875

Så här fungerar de nya momsreglerna för postförsändelser från utlandet i praktiken:
Jag fick en bok från en privatperson i USA för några veckor sedan. Avsändaren hade kryssat för att det var en "Gift" och noterat värdet $6,99.
Eller rättare sagt, jag fick inte boken, utan jag fick först ett brev från Postnord att jag hade fått en försändelse från utlandet och för att få den levererad skulle jag betala in 89,28 kronor i moms och hanteringsavgift via Postnords hemsida. Jag visste inte vad det var för försändelse, eftersom sådana upplysningar inte lämnas av Postnord i deras nyinförda system. Nåja, jag beställer många varor från USA, så jag gissade att det var något jag köpt.
Efter en dryg vecka kunde jag hämta ut kuvertet med boken nere på Ica. Det visade sig vara en gåva, och enligt Postnords hemsida ska gåvor med ett värde under 500 kr inte moms- eller avgiftsbeläggas.
Postnord hade alltså gjort fel, men på mer än ett sätt. De hade struntat i att det tydligt var markerat "Gift" på försändelsen. Dessutom hade de krävt mig på 25% moms, trots att det tydligt står angivet att försändelsen innehåller en bok - enligt Tullverket ska Postnord bara lägga på 6% moms för böcker. Enligt samma källa på Tullverket så lägger Postnord på 25% moms rakt över, oavsett vad försändelsen innehåller.
Jag har i en vecka försökt nå Postnords utrikesavdelning på telefon, mejl och chatt, men det är helt enkelt ingen som svarar. Ibland när jag står i telefonkö kommer jag två hack framåt i kön på en timme, varefter samtalet helt kopplas bort. Jag vill ju ha tillbaka mina 89,28 kr.
Idag pratade jag med en kvinna på Tullverket - det tog mig bara några minuter att komma fram och hon var ytterst trevlig, trots att de var nedringda med samtal från ännu mer desperata och upprörda försändelsemottagare än jag.
Jag hade läst på Postnords hemsida att om man vill överklaga ett felaktigt momskrav så måste man vända sig till Tullverket. Så här står det på Tullverkets hemsida:
"Du ansöker genom att skriva ett brev eller e-postmeddelande till Tullverket och berätta vad du anser är fel. Följande uppgifter behöver vara med:
* tull-id (den kombination av två eller tre bokstäver och sju eller åtta siffror som du hittar på fakturan från transportföretaget som har fraktat din vara)
* dina bankuppgifter (kontoinnehavare, bank, clearingnummer och kontonummer).
Bifoga även ett kontoutdrag (från ditt bankkonto eller från Paypal) som visar summan du har betalat."
Det känns ju lite märkligt att det läggs på mig att samla ihop dessa uppgifter. Men nåja, jag kan nog plocka ihop dem och mejla om det.
Om det inte bara varit för den där detaljen med tull-id. Den kan jag endast få om jag kontaktar Postnords utrikesavdelning - (obs! ingen annan på Postnord kan lämna ut tull-id och inte heller Tullverket) - och här kommer mitt bekymmer. Jag får ju inte tag på Postnords utrikesavdelning. De svarar inte.
Jag vill ha tillbaka mina 89,28 kr. Jag vet inte hur många timmar jag har lagt ned för att komma här så långt - och jag vet inte hur lång tid det tar innan jag kan skicka iväg min överklagan.
Jag är inte ensam. På nätet har jag hittat otaliga liknande exempel, bl a gamla människor som aldrig kommer att kunna ta sig genom djungeln fram till ett överklagande. Och så hittar man förstås alla de som fått vänta i mer än en månad på sina försändelser efter att de betalat momsen.
Kvinnan på Tullverket sa att Tullverket sitter i täta möten med Postnord för att få de sistnämnda att hantera detta på ett korrekt sätt.
Jag förstår att Postnord blev överrumplade av den nya lagstiftningen. Men jag skulle bra gärna vilja veta hur Skatteverket ställer sig till att Postnord kräver kunderna på felaktig moms. Jag vill veta hur Postnord ställer sig till att de kräver mottagare på felaktig moms för gåvor under 500 kronor och sedan har ett så oerhört krångligt - och nästintill omöjligt - förfarande för överklagan att de flesta nog inte orkar bråka för så små summor.
Det här handlar inte bara om försenade paket för Postnords del. Det här är rent ut sagt ekonomiskt bedrägeri.

:glömdet
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag fick ett paket i veckan som jag beställt från Ali. Det var skickat med china mail till Vanuatu (ja ögruppen som har .nu toppdomänen) och där fått en ny etikett för vidareskeppning till mig. Och ja posten tog 75kr för besväret att fakturera mig 3kr moms. Hur de kom fram till 3kr moms övergår mitt förstånd då värdet på paketet var en dryg 500ing...:banana
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Citat från samma kille:
Jag undrar om Postnords styrelseledamöter skulle uppskatta om de plötsligt började få momskravsbrev från Postnord

Tänk om vi alla skulle börja skicka små gåvor till postverkets styrelse när vi är ute och reser. Det vore väl fint om dom får betala postens avgifter för att lösa ut paket det inte vet om de ska ha eller inte förrän de väl har löst ut paketet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du är lite sen med den idén, jag och en kompis har ca 100 paket i Örebro (jag har 20, han är flitigare)

Breven droppar in dagligen, förutom att jag får avisering i Postnord-appen.

Han har nog även beställt paket till andra, men sån är inte jag.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Finns en tråd på flashback under ekonomi , ställ frågan där får du adresser att bomba med momskrav:hihi

Det finns sådana här tjänster https://www.colisexpat.com/pages/en/

Man kan få en USA adress eller en Fransk adress , iaf så är den Franska intressant.
Man får in momsfritt 22 euro och allt läggs i en låda där , dom samlar ihop allt
och skickar sedan godsakerna till dig - så postnordanställda får sitta i tomma hallar och nuppa sina uppblåsbara åsnor som.Låddan kommer ju från ett EU land så den kan inte dom efterblivna momsa,tulla eller skatta på annat sätt.Skulle dom försöka börja så kommer https://www.colisexpat.com/pages/en/ att börja ta bort kinesemballagena från det som ligger i din fina lådda från Frankrike.

:tummenupp

Finns en del sådana här tjänster , men flashbacktråden är värd en titt
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Borde inte alla typer av mellanhänder i Europa göra Wish försändelser runt 1 dollar för dyra?
Eller kan man skicka paket så billigt från t.ex. Holland?
 

jb

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Marbella
Hoj
YZF-R1 -18
Eller så kanske vi ska tänka ett steg längre.
Varför är Postnord så dåliga? Kan det bero på att de förlorar enorma pengar på alla paket från Asien där de inte får in några pengar?
Isåfall, är det inte ganska vettigt att Postnord kan få in lite pengar och kanske leverera sina tjänster bättre i framtiden?

Att innehållet i paketet är värt 60kr spelar ju tyvärr inte Postnord någon roll. De har samma jobb att utföra ändå.
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
tanken va att om man beställer billigt och låter det ligga kvar lär det svida i längden.

buttplug va kostar en sån?......:D
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Hittade en grej jag ville ha nu på Ali. Fanns bara leverans (gratis) från Germany. Borde ju inte bli några extra avgifter då tycker jag.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top