Skinnställ för en som är 177cm och 63kg

PelleElwing

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2018
Ort
Anderstorp
Hoj
Yamaha r6
Hej som rubriken lyder. Ganska normallång men väldigt smal. Jag letar efter skinnställ som passar mig. Jag har läst lite om Berik som ska vara lite smalare i figuren men jag blir inte klok på storlekstabellerna. Jag har Lindstrands allväderställ nu i storlek S som sitter ok, men ett skinnställ ska ju sitta tajt. Är det någon här som är i min storlek och har erfarenhet av Berik? Bor mitt i Småland så utbudet att prova ställ är väldigt begränsat tyvärr. Om man kollar på vanliga Jeans så kör jag 30/32 eller 29/32 och slimfit och tröjor oftas i S om det skulle hjälpa något??

//Pelle
 

sportolln

Medlem
Gick med
11 Jun 2017
Ort
-
Hoj
YZF-R3 -16
Jag är 180, 70kg och kör stl 48 2-delat skinnställ från ICA. Beställ hem och prova, de stora återförsäljarna har fri frakt och fria byten/fru retur.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag är 181 lång och kör med ett Lindstrands helställ i stl 50, perfekt i längd för mig så 48 kan nog vara rätt för dig.
Mitt satt som gjutet förra säsongen när jag låg på 70kg, har gått upp 10 pannor sen dess och kände mig som en vacuumpackad julskinka när jag drog på stället igen häromveckan...

Sent from my G8441 using Tapatalk
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det bästa är om man kan prova själv, stora tillverkarna brukar ha måttabeller på sina hemsidor men det är alltid ett pussel med storlek och utseende.
Med tvådelat kan man ibland pussla lite till.

Med reservation för hur mycket pengar man kan lägga och hur mycket man kommer använda det så finns i dag ett antal leverantörer av formsydda skinnställ.

Jag har inte särkillt ovanliga kroppsproportioner men oj viken skillnad det var att (äntligen) köpa ett formsytt i premiumskinn.

Tyvärr är våren sällan rätt tid att beställa formsytt då de flesta leverantörer har häcken full.

Vet det fanns ett gäng kinaleverantörer av formsytt, någon som beställt därifrån och hur var kvalite/leveranstid?
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Det verkar vara väldigt olika från ställ till ställ. Jag är 180 väger 70 och har ett IXS camaro 2-delat i storlek 52. Sitter perfekt.

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Det bästa är om man kan prova själv, stora tillverkarna brukar ha måttabeller på sina hemsidor men det är alltid ett pussel med storlek och utseende.
Med tvådelat kan man ibland pussla lite till.

Med reservation för hur mycket pengar man kan lägga och hur mycket man kommer använda det så finns i dag ett antal leverantörer av formsydda skinnställ.

Jag har inte särkillt ovanliga kroppsproportioner men oj viken skillnad det var att (äntligen) köpa ett formsytt i premiumskinn.

Tyvärr är våren sällan rätt tid att beställa formsytt då de flesta leverantörer har häcken full.

Vet det fanns ett gäng kinaleverantörer av formsytt, någon som beställt därifrån och hur var kvalite/leveranstid?

Vilken leverantör har du formsytt från?
 

PelleElwing

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2018
Ort
Anderstorp
Hoj
Yamaha r6
Tack för svar. Det får bli att beställa hem och prova och returnera om det inte passar. Men jag tror jag satsar på 48 även om Berik är lite små i storlekarna.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
178 64kg.
Känner igen problemet.
Skall skydden mm sitta rätt är det 46 som gäller.
Berik 48 lär bli för stort.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag är 175 ca 60kg. Skinn- och tygjacka från Scott strlk S sitter mkt bra. G-tex jacka samt skinnbyxor strlk 46 från Dainese sitter helt rätt. Kanhända är rätt storlek för dig också. Berik har jag aldrig provat.
Kläderna ovan har jag kört med i 3-4 år.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tack för svar. Det får bli att beställa hem och prova och returnera om det inte passar. Men jag tror jag satsar på 48 även om Berik är lite små i storlekarna.

Delat kanske 48 men ska du ha helställ berik så säger jag 50, delade är annorlunda skurna och känns oftast större, ungefär en storlek enligt min ovetenskapliga undersökning.

Jag har i berik helställ 52 och är 183, 50 är en omöjlighet om jag inte ska sjunga kastrat.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Håller med, delat brukar vara en storlek större.

Tvådelat i 46 var för stort medan helställ var supertight. :D
 

PelleElwing

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2018
Ort
Anderstorp
Hoj
Yamaha r6
Det var många olika bud. Det är nog bara och prova som gäller. Jag hade tänkt mig 2-delat men blev lite sugen på helställ eftersom mitt Lindstrand allväderställ är delat. Om man vill åka lite bana på någon prova på dag är det ok med ett delat ställ då?
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Precis som du säger så är det bara att prova dig fram.
Lättast är att prova i butik och sen beställa på nätet, om inte butiken kan ligga hyfsat nära i pris dvs.

Jag har märkt att man inte alltid kan köpa den utrustningen som är snyggast eller bäst.
Ibland måste man även har olika märken på ställ, handskar och stövlar för att allt ska sitta bekvämt och bra.

Min rekommendation är att du köper ett ställ som är riktigt, riktigt tight när du provar det. Däremot får det inte vara för kort eller för smalt i axlarna.

Går alldeles utmärkt att köra bana med tvådelat.
Helställt är givetvis säkrare, men som glad amatör kan du köra tvådelat utan problem.
 

PelleElwing

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2018
Ort
Anderstorp
Hoj
Yamaha r6
Delat kanske 48 men ska du ha helställ berik så säger jag 50, delade är annorlunda skurna och känns oftast större, ungefär en storlek enligt min ovetenskapliga undersökning.

Jag har i berik helställ 52 och är 183, 50 är en omöjlighet om jag inte ska sjunga kastrat.

He rik vad väger du om jag får fråga? Jag kommer att satsa på ett helställ.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
He rik vad väger du om jag får fråga? Jag kommer att satsa på ett helställ.

Det får man fråga, svar däremot är en helt annan sak! :D

68-70 ungefär men upp till 75 har jag vägt i 52 i berik och ändå kunnat röra mig, det är inte vikten utan längden som är problemet.

Några saker att tänka på när du provar ut ett ställ.

Du måste kunna röra dig, kan du inte det är det för litet.

Helställ har en massa strech-partier, enda du gör genom att pressa ner dig i en för liten storlek är att tänja ut strechen, det gör inte stället säkrare.

Köper du känguru, ett skinn uppskattat för dess styrka och dess förmåga att inte töja sig ens när det blir blött så är vitsen noll att köpa för litet som "ska töja sig efter kroppen", det enda du gör är att sabba strechen.

Är det för kort i överkroppen så du måste gå hukad för att ens kunna tala utan att låta som en liten gosse är det för kort för din kroppsform, större storlek eller annan modell som passar din kropp bättre löser det.

Det är inte livsviktigt att skydden sitter så hårt att de inte kan flyttas annat än att man klipper upp stället, det är däremot viktigt att skydden sitter på rätt ställe och bekvämt format mot kroppen, då kommer de sitta där när du går av med bara strechen inte är så förstörd att den inte fungerar längre.

Skinnet kommer forma sig efter kroppen så att det är lite stelt är inga problem, töja sig däremot...nja, läs ovan om strech-partier, vilket tror du töjer sig först av skinnet och strechen?
 

PelleElwing

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2018
Ort
Anderstorp
Hoj
Yamaha r6
Tack för svar He rik, jag beställer hem ett Berik helställ i storlek 50 så får jag se hur det passar. Får kanske ta strulet med att byta storlek eller rentav märke om det inte funkar. Om du är 183 lång och väger ca 70 så är du som mig ungefär i kroppen kan jag tänka mig.
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top