Diskussionstråden för tillbud o olyckor 2018

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den åldersgruppen fick automatiskt MC-behörighet när dom tog bilkörkort. Dagens förare har betydligt bättre utbildning. Kanske en del av förklaringen till varför körkortslösa och äldre finns i statistiken.

Njae... Frikortsförarna var en stoor bit av olycksstatistiken i början av -80 talet när siffrorna slog i taket med typ dubbla dödssiffrorna mot nu i absoluta tal.

De senaste decennierna har dock inte denna gruppen synts mycket alls. Dom som inte dog ledsnade av andra skäl, och de som blev kvar på höj körde till sig så mycket erfarenhet att dom suttit säkert i sadeln. Tills nu då.

Det är inte jättemånga det handlat om de senaste åren, men tillräckligt många för att jag skall anse att man kan spåra en tendens.

Det stora problemet är egentligen att vi har en stor kader med marginellt yngre motorcyklister på väg upp över 70-gränsen(!).

Jag tror man behöver sätta sig ner och diskutera när det är dags att slå av på gasen, eller rent av rannsaka sig själv om man fortfarande kan köra på samma sätt som säsongen innan.
Utförsbacken blir liksom brantare mot slutet...
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Kallas visst ättestupa.
När man blir äldre försämras synen, rörligheten, reaktionsförmågan och muskelstyrkan. Kanske även balanssinnet?
För lastbilskort och SVEMO-licens krävs läkarundersökning för att fortsätta. Så länge jag förbättrar varvtiderna år från år, tror jag jag fortsätter ett tag till.
En liten Ninja funkar bra som rollator.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Att hålla ett gott säkerhetsavstånd är livsviktigt vet vi som kört länge. Tidningar har fina bilder och när man ser tävlingar ligger man lika nära men i trafiken är det livsfarligt. Nu vet jag ingenting om den här olyckan mer än att jag kört där mycket och det finns kurvor som kan skrämma en ovan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RxpWpa/man-dod-i-olycka--blev-pakord-bakifran-av-annan-mc

Man död i olycka – blev påkörd bakifrån av annan mc
Mannen ramlade av motorcykeln och blev påkörd bakifrån av en annan mc i samma följe.

Han skadades så svårt att han dog på sjukhus.

Larmet om olyckan norr i Zinkgruvan i Askersunds kommun kom klockan 20.21 på torsdagskvällen.

Ett sällskap med motorcyklar färdades på vägen. En av förarna körde omkull och blev då påkörd av en annan motorcykel bakifrån.

Den påkörda mannen, som var i 50-årsåldern, fick hjärt- och lungräddning av räddningstjänsten i väntan på ambulans. Han fördes till Örebro universitetssjukhus, men hans liv gick inte att rädda.

Mannens anhöriga är underrättade, uppger polisen.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Bilder tagna med teleobjektiv gör att det ser tajtare ut än det är i verkligheten.
Sen är man mer skärpt på bana och reagerar snabbare än om man kör touring.
Har behövt väja för trillade förare både i speedway och RR.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Bilder tagna med teleobjektiv gör att det ser tajtare ut än det är i verkligheten.
Sen är man mer skärpt på bana och reagerar snabbare än om man kör touring.
Har behövt väja för trillade förare både i speedway och RR.

Helt rätt, därför måste man hålla mer avstånd på landsväg även om man, förhoppningsvis, är skärpt när man kör "inspirerat" på kurvig väg. Dessutom fullbromsar du varje varv på bana, utom speedway och isracing, så ett fordon eller annat som är ivägen blir inte lika oväntat.

En kamrat lärde sig att hålla avstånd efter att varit en dm från framförvarande bil med väldigt lätt bakhjul. Lite sämre broms eller lite senare och det hade blivit en del i statistiken.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jodå, det finns gott om dom. Spontant kommer jag på tre mord, Rödebyskotten (https://sv.wikipedia.org/wiki/Skotten_i_Rödeby) och mannen i Vallåkra som sköt två bröder (https://www.hd.se/story/dubbelmordet-i-vallakra). Men helt korrekt är ju att det stora flertalet brott begås med illegala vapen.

Ok. Det finns fall där lagliga vapen använts i sådana fall. Jag erkänner att jag hade fel.
Dock är det ju skillnad på brott och brott.
I fallet med Rödebyskotten så var det ju ett gäng killar som terroriserat familjen och han gjorde det han gjorde i något som närmast är att betrakta som självförsvar. Även om det ju enligt senare dom konstaterades att det var övervåld vilket ju inte är helt orimligt.
Men det är fortfarande en mycket liten minoritet av de lagliga vapnen som används i sådana sammanhang. Och inte alls på samma sätt. Kollar man på skjutningar i vissa områden eller vilka vapen som används vid rån så handlar det i stort sett uteslutande om olagliga vapen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag ser fortfarande dagligen bilförare som pysslar med telefonen och annat än köra bil.

Med Noll Visions låga hastighetsbegränsningar vår ledstjärna – att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken https://www.trafikverket.se/for-dig...-trafiksakerhet/tillsammans-for-nollvisionen/ så är det inget större problem för bilister för vid en krock riskerar de inte att dö eller skadas allvarligt.

I ett land med aktiv säkerhet, där man försöker förhindra olyckor, hade det satsas på informationskampanjer i media och på skyltar längs vägarna, polisen hade varit synlig på vägarna och plockat massor som inte följer reglerna.
Efter några månader hade den trafikfarliga mobil- och GPS-användningen varit borta.:tummenupp

Men nu har vi passiv säkerhet, Nollvisionen är vår ledstjärna – att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken som accepterar att olyckor sker men att de, för bilister, inte ska betyda död eller allvarlig skada, mer än 10 % bestående invaliditet.
Så när olyckorna sker med GPS- och mobilanvändare inblandade så gör det ingenting om det inte innebär död eller allvarlig skada. För då har vi uppfyllt Noll Vision! :huvet
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5

Läste i olyckstråden att det i Thailands trafik dör ca 24,000 per år.

Jämför vår hysteri med 2-1 vägar och dess brutala kostnad i proportion till antalet självmord eller dödsfall av drogrelaterade saker och hur lite där satsas.

Bort med 2-1 vägar.

Avkriminalisera droger och in med skiten på systembolaget istället så försvinner stigmatiseringen och staten får bättre möjlighet att behandla beroendet. Langarna får istället sälja olaglig sockerdricka efter att staten infört sockerskatt. Hur många MC-olyckor beror på droganvändning (sprit som knark)?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Läste i olyckstråden att det i Thailands trafik dör ca 24,000 per år.

Jämför vår hysteri med 2-1 vägar och dess brutala kostnad i proportion till antalet självmord eller dödsfall av drogrelaterade saker och hur lite där satsas.

Bort med 2-1 vägar.

Avkriminalisera droger och in med skiten på systembolaget istället så försvinner stigmatiseringen och staten får bättre möjlighet att behandla beroendet. Langarna får istället sälja olaglig sockerdricka efter att staten infört sockerskatt. Hur många MC-olyckor beror på droganvändning (sprit som knark)?

Hudcancer dödar fler än trafiken, och siffrorna stiger! Där finns ingen vison och där hjälper inga kameror... :(
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Hudcancer dödar fler än trafiken, och siffrorna stiger! Där finns ingen vison och där hjälper inga kameror... :(

Nja, nu råkar jag veta ett och annat om hudcancer och behandling därav och kan meddela att skydd hjälper och att kameror och foton ofta används i såväl diagnostisering som behandling/uppföljning ;)

Och det finns handlingsplaner för att förebygga :) Så det var en dåligt passande liknelse från din sida...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag ser fortfarande dagligen bilförare som pysslar med telefonen och annat än köra bil.

Med Noll Visions låga hastighetsbegränsningar vår ledstjärna – att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken https://www.trafikverket.se/for-dig...-trafiksakerhet/tillsammans-for-nollvisionen/ så är det inget större problem för bilister för vid en krock riskerar de inte att dö eller skadas allvarligt.

I ett land med aktiv säkerhet, där man försöker förhindra olyckor, hade det satsas på informationskampanjer i media och på skyltar längs vägarna, polisen hade varit synlig på vägarna och plockat massor som inte följer reglerna.
Efter några månader hade den trafikfarliga mobil- och GPS-användningen varit borta.:tummenupp

Men nu har vi passiv säkerhet, Nollvisionen är vår ledstjärna – att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken som accepterar att olyckor sker men att de, för bilister, inte ska betyda död eller allvarlig skada, mer än 10 % bestående invaliditet.
Så när olyckorna sker med GPS- och mobilanvändare inblandade så gör det ingenting om det inte innebär död eller allvarlig skada. För då har vi uppfyllt Noll Vision! :huvet

Nu när du säger det, har precis kommit hem från resa i Tyskland och Österrike och kan inte påminna mej att jag sett någon prata i mobiltelefon....
Tillbaka i Sverige blir det högst påtagligt.... :gnissla
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nja, nu råkar jag veta ett och annat om hudcancer och behandling därav och kan meddela att skydd hjälper och att kameror och foton ofta används i såväl diagnostisering som behandling/uppföljning ;)

Och det finns handlingsplaner för att förebygga :) Så det var en dåligt passande liknelse från din sida...

Noll Vision har inga handlingsplaner att förebygga, utan accepterar att olyckor sker bara de inte innebär död eller allvarlig skada. Hastighetskameror diagnostiserar inget annat en hastighetsöverträdelser. Uppföljningen är böter.

Liknelsen jag tänkte på var endast siffror. Siffror av antalet döda. Siffrorna är viktigast i vårt samhälle men en trafikdöd är tydligen en mer spektakulär siffra än en hudcancerdöd eftersom vi inte lika ofta hör antalet döda, och att siffrorna stiger, som i trafiken. Jag ber om ursäkt om du tyckte det var dåligt... :(

Nu när du säger det, har precis kommit hem från resa i Tyskland och Österrike och kan inte påminna mej att jag sett någon prata i mobiltelefon....
Tillbaka i Sverige blir det högst påtagligt.... :gnissla

Och då är det ändå fler i Tyskland jämfört med England märker man på vägen hem efter Engelska kanalen. Där riskerar du £1 000 även om du står still vid rödlyse!:) För att vara säker är det avstängd motor och nyckel ur som gäller. :tummenupp Men så har de lite högre hastighet och tempo i trafiken jämfört med Sverige...
 

Original_Iron_Mike

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2017
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R/RR
Inget tillbud, men varning för södra länken i Stockholm 24/7h! Dom måste ha en jäkla hardcore live övervakning även 01:45 och ruskigt snabba på att mobilisera utfarter från tunnelsystemet, körde en "soundcheck repa" 222an från Nacka till Västberga och vände, tog någon minut eller två, sedan flera patruller väntandes vid Hammarby & Kaffebacken med blåljus påväg hem, både framför och kommandes på motsatt körbana blinkades. "Inte jag som körde", men föraren kom hem safe och körde utan regplåt :glömdet
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Vad är det du varnar för? Jag fattar inte.. (ärligt).
Menar du att då på ren jävelskap körde i 240'ish km/h från Nacka och till Västberga ENBART för att 'aktivera' Polisen? I så fall får du gärna förklara för mig varför du uppvisar ett sådant beteende?

/H
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det var två olyckor i mina krokar igår och båda verkar vara bilister som inte ser sig gör.
I Bro gjord en bil en U-sväng varpå en motorcyklist kör in i bilen och i Bålsta bytte en bilist fil framför en motorcyklist på väg förbi.
Filbytet gissar jag berodde på påfarten från Draget ut på E18 mot Enköping. Där kommer det ofta ut fordon som inte ens är i närheten av farten ute på motorvägen och folk byter fil för att släppa ut dem. Ganska ofta utan att det finns någon att släppa ut.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ok. Det finns fall där lagliga vapen använts i sådana fall. Jag erkänner att jag hade fel.
Dock är det ju skillnad på brott och brott.
I fallet med Rödebyskotten så var det ju ett gäng killar som terroriserat familjen och han gjorde det han gjorde i något som närmast är att betrakta som självförsvar. Även om det ju enligt senare dom konstaterades att det var övervåld vilket ju inte är helt orimligt.
Men det är fortfarande en mycket liten minoritet av de lagliga vapnen som används i sådana sammanhang. Och inte alls på samma sätt. Kollar man på skjutningar i vissa områden eller vilka vapen som används vid rån så handlar det i stort sett uteslutande om olagliga vapen.
Även Behrin Breivik hade licens för de vapen han använde på Utøya...

Men vi är nog egentligen ganska överens i grunden, det är mestadels illegala vapen som dödar, i fredstid och borträknat självmord, och ja, Rödebymannens agerande är också fullt förståeligt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det var två olyckor i mina krokar igår och båda verkar vara bilister som inte ser sig gör.
I Bro gjord en bil en U-sväng varpå en motorcyklist kör in i bilen och i Bålsta bytte en bilist fil framför en motorcyklist på väg förbi.
Filbytet gissar jag berodde på påfarten från Draget ut på E18 mot Enköping. Där kommer det ofta ut fordon som inte ens är i närheten av farten ute på motorvägen och folk byter fil för att släppa ut dem. Ganska ofta utan att det finns någon att släppa ut.

Men vi kan väl inte begära att mobilsurfarna ska se sig för?

Och hur skulle de kunna förstå det? Tragikvärket säger ju att information inte hjälper. :fakta

Noll Vision accepterar att olyckor sker bara de inte innebär död eller allvarlig skada. Passiv säkerhet.
Därför är hastigheterna sänkta, räcken uppsatta så bilisterna inte ska dö.
Människan skulle kunna förhindra olyckor men det är aktiv säkerhet och det försvann när Noll Vision infördes.

Vadå - jag dyster? :(
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
kameror och foton ofta används i såväl diagnostisering som behandling/uppföljning ;)

För tillfället tvärstopp på RV56 pga olycka vid fartkameran mellan Hedesunda och Gysinge. Där har det aldrig tidigare varit någon olycka under mitt 58-åriga liv.

Lägg kostnaden för kamerorna på psykvården istället så kanske man kan halvera de 1000 självmorden per år till hälften istället. Lägg kostnaden för 2-1 vägar på äldrevården så gamla kan dö värdigare än svettas till döds i 40 gradig rumsvärme eller undvika att kapa lemmar på MC-förare. Rösta i valet 2018!
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
För tillfället tvärstopp på RV56 pga olycka vid fartkameran mellan Hedesunda och Gysinge. Där har det aldrig tidigare varit någon olycka under mitt 58-åriga liv.

Lägg kostnaden för kamerorna på psykvården istället så kanske man kan halvera de 1000 självmorden per år till hälften istället. Lägg kostnaden för 2-1 vägar på äldrevården så gamla kan dö värdigare än svettas till döds i 40 gradig rumsvärme eller undvika att kapa lemmar på MC-förare. Rösta i valet 2018!

Vilka kan man lita på faktiskt vill hjälpa oss och inte bara fiskar röster?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top