REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 13 av 13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13

Renovera eller ej, fungerande bromsok, pump

Har plockat isär bromsokets olika delar för borttagning av flagnad färg och polerat upp delarna istället och har också tagit bort behållaren på bromspumpen och tagit bort lacken på den och polerat upp den. Har dock låtit hydrauliken sitta ihop i både pump och ok och maskerat de delarna med maskeringstejp under färgborttagning och polering.

Har beställt repsatser till både pump och ok för att vara på aäkra sidan men är det onödigt att byta dessa delar då allt verkar fungera och är tätt?

Behållaren på pumpen kommer att bytas då den var lite ful i finishen och även lite deformerad, bromsslangen kommer också att bli ny.

Vad säger ni om detta och hur brukar man resonera om dessa bromsgrejer? Är det "renovering" som gäller oavsett då man har loss ok och pump?

superdupermoderator sportbikes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Hoj
    I wish
    Absolut renovering när du ändå håller på, bromsarna är det viktigaste du har.

pousseur kjellpers avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Hoj
    Triumph Street Triple Rx -15
    Helrenovering! Riktigt terapeutisk verksamhet och det brukar alltid vara nödvändigt om hojen är av äldre årgång.

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Då får det bli renovering av allt ihop.

Nåt speciellt att tänka på annat än vara renlig och smörja packningar med silikonfett?

En dum fråga, men hur får man enklast ur kolven på oket med oket löst? Hade bromssystemet varit ihop kopplat hand man ju bara pumpat ut den. Tryckluft känns okontrollerbart med risken att man skjuter kolven genom garaget då den släpper, måste man försöka dra ut den med tex tång utan att skada den?

Reg.datum
    okt 2005
    Hoj
    I wish
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Då får det bli renovering av allt ihop.

Nåt speciellt att tänka på annat än vara renlig och smörja packningar med silikonfett?

En dum fråga, men hur får man enklast ur kolven på oket med oket löst? Hade bromssystemet varit ihop kopplat hand man ju bara pumpat ut den. Tryckluft känns okontrollerbart med risken att man skjuter kolven genom garaget då den släpper, måste man försöka dra ut den med tex tång utan att skada den?
    Har du tryckluft så funkar det bra om du lägger nåt emellan, en träbit, beläggen etc.
    Dra inte ut den med något verktyg, minsta repa på den så har du ett läckage sen.
    Försiktighet gäller om du använder tryckluft, inga fingrar emellan.

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Man skulle kanske kunna göra nåt "sprängskydd" av nån träbit som man sätter fast med ett snöre genom okets bultar som förhindrar att kolven kan åka iväg. Bäst vore väl att hälla i bromsvätska om man kan få in nåt för att minska luftvolymen som kan komprimeras.

En lite korkad tanke, men skulle man inte kunna ta och koppla på vattenslangen då allt i vilket fall som helst ska isär?

Hur är det med luftning då man har ihop allt, har en vakuumbromsluftare till tryckluften har testat den på en snöskoter och det funkade fint så det borde väl funka bra att suga ut luften på en hoj?

Reg.datum
    okt 2005
    Hoj
    I wish
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Man skulle kanske kunna göra nåt "sprängskydd" av nån träbit som man sätter fast med ett snöre genom okets bultar som förhindrar att kolven kan åka iväg. Bäst vore väl att hälla i bromsvätska om man kan få in nåt för att minska luftvolymen som kan komprimeras.

En lite korkad tanke, men skulle man inte kunna ta och koppla på vattenslangen då allt i vilket fall som helst ska isär?

Hur är det med luftning då man har ihop allt, har en vakuumbromsluftare till tryckluften har testat den på en snöskoter och det funkade fint så det borde väl funka bra att suga ut luften på en hoj?
    Jag har vid något tillfälle blockat anslutningen till bromsslangen på oket, ersatt luftnippeln med en fettnippel och pumpat ut kolven med fettspruta.

Ja, den funkar fint att lufta med.

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Jag pluggade bromsslangen och sen tog jag blåsmunstycket till tryckluften och blåste genom luftnippeln, tog lite åt gången och på några gången släppte den med ett plupp.

Var jäkligt geggigt i bromsoket så det var inte skadligt att öppna oket, dock upptäckte jag att geggan som legat i botten förmodligen gjort att kolven rostat, var 4-5 små gropar på enas sidan av kolven som känns ganska ordentligt. Känns nog som att det också är läge att även byta kolven då man håller på.

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Nya funderingar, kolven i mitt ok är 38X38 mm, vet inte riktigt vad man nu ska tro men då jag kollar på repsatser så verkar ju kolvarna som finns att köpa där måtten är utskrivna vara 38X35. Har hittat någon enstaka NOS kolv men då till andra Honda hojar då man söker på original reservdels nr, men dom kolvarna kostar ju ganska bra.

Vågar man köpa en kolv som är 3 mm kortare? Det som händer är väl att det blir mer vätska bakom kolven? Kan det vara så att original 38 mm långa kolven är ersatt till en 35 mm lång kolv?

Några tips på detta?

pousseur kjellpers avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Hoj
    Triumph Street Triple Rx -15
    Jag har handlat satser på Ebay med fel kolvmått, om det var för att olika årsmodeller hade olika dimensioner eller om de bara skickat fel minns jag inte men där var det diametern som diffade och det går ju i alla fall inte.

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Efter en hel del sökande på ebay lyckades jag hitta denna https://www.ebay.com/itm/Honda-early...UAAOSwnNBXWoei Bör vara rätt om den nu ser ut som på bilden och då det ingår två tätningar och vad jag kan förstå så verkar de tidigare modellernas kolvar inte ha spåret för dammtätningen.

Hoppas nu bara att alla beställda delar blir rätt.

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Den nya kolven kom igår och den verkar vara rätt, det är ju nån pirat variant och på den kromade ytan som ligger mot tätningen ser man några små, små "porer" i ytan precis så man känner dom. Tror nog att den funkar som den är men jag funderar på om man skulle slipa lätt med 1500 våtslip och bromsolja för att få bort det allra sista.

Är det vansinne att polera den med våtslip och bromsolja?

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Nu är det klart, tog och våtlippade bromskovlen med 2000 och bromsolja innan den monterades. Tyckte det kändes som mer risk att ha kvar små ojämnheter i ytan på kolven än att lyckas slipa den oval med 2000 våtslip för hand.

Kan säga att det var nog behövligt att renovera huvudcylindern för det var ganska mycket gegga i den med, märker dock ingen skillnad på hur bromsen kändes före renoveringen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag åker ungefär 1500-2000 mil om år, 90% av dessa åker jag själv och resten med andra, båda har sina för och nackdelar, älskar att åka själv för då hitta [...]

Morriz73
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här