ABS överskattat?

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX 750 1999
Hittade denna studie på nätet från vad jag tror är USAs motsvarighet till SMC
http://msf-usa.org/downloads/imsc2006/Green-Comparison_of_Stopping_Distance-Paper.pdf

I testet bromsade de i vått och torrt till min förvåning så stod sig icke ABS utrustade hojarna ganska bra.
I det torra väglaget så var i regel ABS modellen bättre vid inbromsning från 128km/h medan icke abs i flera fall fick mer än 10% kortare bromssträcka i farter under 49km/h. I vått väglag var resultaten mer blandade och verkar som de sämsta resultaten kanske beror på att de valde ut medelresultaten istället för det bästa.

Personligen föredrar jag köra utan ABS både med mc och bil då jag känner mig mer trygg med min egen förmåga att stoppa fordonet trots en del läskiga händelser. Tror faktiskt att en del fall hade slutat upp med en olycka ifall jag hade hjälpsystemet.

Vad är er erfarenheter och hur gör man in framtiden om man vill koppla ur den obligatoriska ABS:en, är bromskomponenterna anpassade till systemet så att inbromsningen kanske inte fungerar korrekt och kan det ställa till med andra problem?
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
De som redan är bäst på allt är bättre på att bromsa än ABS-systemet också.

Vi övriga är glada att ha det när vi håller 140 knyck en sommarkväll på en vacker landsväg, och vildsvinen kommer springande in från höger (jag har provat)
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har kopplat ur abs på passaten inget påverkas i bromssystemet av detta det fungerar precis som vanligt fast utan abs.

Fördelen är uppenbar då jag vid lite roligare körning kan låsa upp inner framhjul utan att någon abs spökar o ruskar..

Det går helt enkelt att köra fortare genom kurvor utan abs än med..
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Personligen föredrar jag köra utan ABS både med mc och bil då jag känner mig mer trygg med min egen förmåga att stoppa fordonet trots en del läskiga händelser. Tror faktiskt att en del fall hade slutat upp med en olycka ifall jag hade hjälpsystemet.

Bäste trådskapare !
Jag tror att du kan lida av dålig självinsikt. Det kan visa sig genom överskattning av den egna förmågan.

För oss andra som har insett att vid en kritisk situation kan man få väldigt många intryck, så många att man inte klarar av att prioritera eller att man prioriterar fel.
Då kan det vara bra med ABS och liknande system som avlastar den mentala belastningen, så man kan fokusera på att överleva .
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har kopplat ur abs på passaten inget påverkas i bromssystemet av detta det fungerar precis som vanligt fast utan abs.

Fördelen är uppenbar då jag vid lite roligare körning kan låsa upp inner framhjul utan att någon abs spökar o ruskar..

Det går helt enkelt att köra fortare genom kurvor utan abs än med..
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Jag ångrar mig som fan att jag köpte en sprillans ny hoj 2016 utan ABS.
Nästa hoj kommer definitivt ha ABS, och all annan kul elektronik.

Känner tyvärr att det hämmar min körning då jag inte vågar bromsa tillräckligt sent och hårt.
Samtidigt är det kanske därför jag klarade min första sommar på hoj för att jag tog det lugnt, med massor med elektronik hade jag vågat gasa mer.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
ABS-ens fördelar handlar inte om att få minimal bromssträcka utan om att inte bromsa omkull sig vid missbedömning av underlagets beskaffenhet (gäller även extremt erfarna förare) eller att helt enkelt bibehålla manöverförmågan under inbromsning.

Citroën DS hade en bromssträcka på 39 meter 100 km/h-0 km/h redan 1957, något som rätt få bilar idag kan matcha trots betydligt fetare och klibbigare däck än de 165x400 Michelin X som satt på ”paddan”. Ingen ABS. Det är inte alla hojar som slår det heller idag - med eller utan ABS.

Men moderna ABS-system funkar riktigt bra även på grus, och kan dessutom ofta kopplas ur varför de eventuella nackdelarna kan tas bort för den som vill.


Buy quality, cry once
 

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX 750 1999
Nåja. Ts har ju indirekt abs på sin hoj från 82.

Haha ja, har haft flera hojar under tiden sist jag uppdaterade min profil, men visst så måste man anstränga sig lite för att tabba sig.

De som redan är bäst på allt är bättre på att bromsa än ABS-systemet också.

Vi övriga är glada att ha det när vi håller 140 knyck en sommarkväll på en vacker landsväg, och vildsvinen kommer springande in från höger (jag har provat)

Bäste trådskapare !
Jag tror att du kan lida av dålig självinsikt. Det kan visa sig genom överskattning av den egna förmågan.
.... .


Jag ser mig knappast som någon expert eller överskattar min förmåga som förare. Det enda jag kan säga med säkerhet är att jag hade varit invalid ifall jag inte instinktivt låste bakhjulet och sladdade jämsides, istället för under, en vänstersvängande lätt lastbil som befann sig i höger fil. Om jag dvs hade överlevt hamna mellan de två bakaxlarna.

Det finns faktiskt tillfällen då ABS inte gör någon nytta. Min privatbil är en 740 utan abs, den har mycket bättre bromsegenskaper i snöväglag än min firmabil som är en betydligt modernare Volvo och finner att jag vid flera tillfällen tappar bromsverkan när ABS kickar in när jag kör firmabilen precis som min egen.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Volvo 740 som privatbil 2018 = förare som till 99,9783% överskattar sin egen förmåga. :fakta
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Det finns ju de som har överlevt bilolyckor tack vare att de inte har använt bilbälte, detta förändrar ju inte faktumet att bilbälte räddan människor.

Men det finns säkert en och annan motorcyklist som klarar sig bättre utan ABS än med, men dessa tror jag är få och dessutom tror jag att dessa förstår att de inte ska jämföras med oss "vanliga" motorcyklister.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Du får längre bromssträcka med ABS. När jag tog körkort så bromsade jag 5-10m bättre om jag nöp bromsarna ganska hårt än om jag tokbromsade så att ABS slog till från 70 (kan ha varit 90, minns inte helt)
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
ABS är bra, då slipper men den vinglande sporthojspiloten i mötande körfält när det svänger mer än vad fegränderna klarar då det är lite för wild and cazy att både svänga och bromsa då hjulen låser sig direkct!.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
En vanlig men felaktig uppfattning gällande ABS är att den förkortar bromssträckan. Om man har koll på hur man ska bromsa en mc och får göra detta under kontrollerade former så bromsar man ut ABS systemen i de flesta fall. Nu är inte syftet med ABS att förkorta bromssträckan under ideala förhållanden utan en hjälp i en paniksituation. Själv har jag den senaste "kurv abs" tekniken på min hoj. Inget jag skulle testa av fri vilja, men känns ändå skönt att ha om en oväntad situation skulle uppstå mitt i en kurva. Nackdelen kan vara, att när man som jag är upplärd med bromsteknik utan abs ,har lite svårt att inte lätta på bromstrycket när jag får feedback från abs systemet.
 
Last edited:

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX 750 1999
Volvo 740 som privatbil 2018 = förare som till 99,9783% överskattar sin egen förmåga. :fakta

Uppskattar snarare att underhålla bilen själv och njuta av en enklare form av transportmedel. Fan visste inte att jag skulle behöva försvara min karaktär så här mycket :näsblod

Verkar inte som det framgått att jag inte är emot ABS eller andra elektroniska hjälpsystem, men verkar som det finns lite missuppfattningar om vad dessa system gör och hur man ska använda de.

Har sett flera youtubeklipp där någon panikbromsat med ABS genom kurvor, visst så slapp de marksyning men styrt rakt mot motsatt körfält eller hamnat i diket.
ABS är ingen ersättning för rätt teknik om du ska klara dig undan en potentiellt dödlig situation, personligen tar jag hellre chansen att spara in några meter än att ABS:en kickar igång. Enda gången jag önskade jag hade ABS är när man kör mellan bilar i trafik ifall man sladdade på de vita strecken.

Om du faktiskt övar in dig på att använda både fram och bakbromsen i simulerade paniksituationer så har du mycket bättre chans att klara dig utan hjullåsning. Detta tillsammans med att alltid ha framförhållning för alla tänkbara situationer under körningen.

Nackdelen med TCS, ABS, döda vinkel sensorer, autobroms, Oncall osv är att vi skärmar av oss från körningen och om nåt går fel finns det alltid någon annan som löser situationen för oss...
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Nackdelen med TCS, ABS, döda vinkel sensorer, autobroms, Oncall osv är att vi skärmar av oss från körningen och om nåt går fel finns det alltid någon annan som löser situationen för oss...[/QUOTE]

Det håller jag med om till 100%:tummenupp
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
De finns de som påstår att det är säkrare att cykla utan cykelhjälm än med.
Det kan var samma personer som påstår att Volvo 740 är en "bra" vinterbil eller att de bromsade bättre på körskolan än ABS. osv.
Traction control är för amatörer. Kan man köra, så kör man mycket snabbare än massa gayig elektronik. - gulligt ;-)
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top