Förlänga stötdämpare bak, kan man göra så här

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle gärna testa förlänga stötdämparna bak på cafe moppen, dels utseendemässigt för att få den att luta lite mer framåt och sen gör det nog inget om den skulle bli lite mer kvickstyrd vilket väl också blir resultatet.

Dämparen bak på CB250N har dubbla klykor som fästen vilket begränsar utbudet av dämpare mycket så det finns inte mycket att välja på. Men nu när jag var ute i garaget och pillade med framgaffeln upptäckte jag en sak.

Kolvstången är gängad in i övre fästklykan och under den ligger plattan som fjädern ligger mot. Tanken som nu slog mig är att det inte är mycket gänga i fästet som verkar vara tillverkad av 4 mm tjock järn, om man skulle skruva isär dämparen vid övre fästet och lägga in en distans där. Tänker att man tar en tjock järnbit som är så tjock som man vill höja ca nånstans mellan 10-20 mm i mitt fall och kapar eller svarvar till den så den har full kontakt mot undersidan på fästklykan, sen gängar man distansen i mitten och fäster stötdämarens kolvstång i distansplattan i det gängade hålet från undersidan på plattan och fästklykan med en kort bult från ovansidan.

Andra alternativet vore väl att tillverka nya övre längre fästen av ett 4-5 mm tjockt plattjärn men jag vet inte hur lätt man bockar nya fästen till en hyfsat exakt klyka.

Så här ser det ut, det är mellan plattan som håller fjäder och själva fästklykan jag tänker mig en distans.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det kan nog funka med att "förlänga" fjädern lite.
För att få den mer snabbstyrd, så är det lättare att sänka kronan på gaffeln.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur ska man förlänga fjädern? Jag kan inte spänna fjädern mer för den är nog hård bak efter de Norrlänska vägarna eller skall vi säga avsaknad av vad som kan kallas väg.

Kan inte heller sänka i kronan för det är inte klämförband på bägge kronorna utan gaffelbenen ligger "under" övre kronan.

Jag är ju inne på att förlänga mellan fjäderskålen (eller vad det nu heter) och fästörat om det nu skulle vara några tveksamheter på det.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det enda du gör med den modifikationen är att du förspänner fjädern lite, det kommer inte ändra hur hojen sitter. För det behöver du flytta stötdämparens infästningspunkt. Har du tillgång till svets så är det inte så komplicerat, bara förläng fästet med önskat mått. Men det är nog enklare att hitta några andra dämpare som är något längre, borde finnas från nån annan CB modell.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det enda du gör med den modifikationen är att du förspänner fjädern lite, det kommer inte ändra hur hojen sitter. För det behöver du flytta stötdämparens infästningspunkt. Har du tillgång till svets så är det inte så komplicerat, bara förläng fästet med önskat mått. Men det är nog enklare att hitta några andra dämpare som är något längre, borde finnas från nån annan CB modell.

Du svarade nog medan jag redigerade mitt inlägget.

Jag förstår inte hur fjädern skall kunna spännas, jag lägger ju höjningsdistansen mellan på ovansidan av "fjäderskålen" och under fästklykan. Det ger ju samma effekt som att man hade längre fästöron uppe på dämparen så själva fjädringsegenskaperna på dämparen lär ju inte ändras.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tog och gjorde en enkel bild och där det röda strecket är tänker jag mig en förhöjningsdistans som gängas fast i kolvstången underifrån och sen fästs klykan uppifrån med en bult.

 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Om du kollar på moppesidor, så finns det aluminiumklumpar som förlänger den ofta enkla bakdämparen på moderna scootermoppar. Som av en händelse så är de allra flesta av dessa moppar försedda med en bakdämpare med just en sån "U-klämma" som nedre fäste.

Oftast är de eloxerade i någon klämmig kulör, men går ju att slipa eller plastidippa.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ah ha, nu först fattar jag hur klykorna skall monteras. Vågar man sätta såna på neder fästet?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är ju sugen på att beställa en sats men det verkar dåligt med mått på dessa förhöjare på de svenska sidorna. På de utrikiska sidorna verkar det bättre med mått med då är det fan att fd kungliga trumpetverket skall börja tjorva nu och ta ut avgift om man köper utanför eu, har inget emot att betala moms och tull åt staten men betala 75 kr åt posten som tack för hjälpen känns så där.

Tror jag tar och gör några egna förhöjningar av plattjärn och annat småskrot till att börja med som en mockup för att testa ut längden. Bör ju funka att tillverka en förhöjare själv om man tar 5 mm tjockt plattjärn och sen nån lämplig grov axel eller bult mellan dessa två plattjärn och bränner ihop allt med svetsen, sen får man borra genom det hela för fästbulten. Fästbulten för dämparen går ju genom bägge plattorna så det bör ju bli hyfsat stadigt eller i alla fall lika stadigt som nåt fräst ur kinesiskt aluminium.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nya tankar kring att förlänga dämparna bak, tog isär de gamla originaldämparna och funderar då på om man skulle ta och kapa och svetsa om övre fästet från dom och sen montera dessa på de nya dämparna.

Vad tror ni om denna tanken finns det nån risk med att gå och kapa och svetsa i detta fäste? Tänker mig att man tar och kapar av fästet just nedanför det nedre hålet och sen lägger in en bit 15 mm plattjärn där och svetsar ihop det hela.

En bild på fästet jag funderar på att modda
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nya tankar kring att förlänga dämparna bak, tog isär de gamla originaldämparna och funderar då på om man skulle ta och kapa och svetsa om övre fästet från dom och sen montera dessa på de nya dämparna.

Vad tror ni om denna tanken finns det nån risk med att gå och kapa och svetsa i detta fäste? Tänker mig att man tar och kapar av fästet just nedanför det nedre hålet och sen lägger in en bit 15 mm plattjärn där och svetsar ihop det hela.

En bild på fästet jag funderar på att modda

Ingen risk är det väl men det går lika fort att tillverka ett nytt längre fäste och det lär dessutom bli snyggare, så det är bara dumt att kapa sönder ditt original.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det blir sällan snyggt att höja en tvåhjuling bak. Det finns risk för att det blir raggarstuk. Så ett annat alternativ är att sänka den fram istället.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle kanske konsultera min kompis som har tillgång till svarv och låta honom svarva till nya "tallrikar" till det övre fästet och sen tillverka nya öron till det. Är väl ingen större förlust att kapa sönder originalet för dämparna läcker så dom kommer nog inte att användas nåt mer.

Håller med då det gäller raggarstuket men i detta fall så skulle en höjning bak se bättre ut då jag just nu har lite negativt raggarstuk, skulle tro att en lätt höjning bak och en lätt sänkning fram skulle göra susen men för att sänka fram behöver jag byta ut styrkronorna då gaffelbenen inte går igenom den övre.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag var inte först att komma på denna moddning av bakdämparen, sprang på denna bild av denna hoj på eBay och sen hittade jag en sida med den.

Skulle tro att man gjort helt nya fästen på denna hoj http://www.retro-bikes.com/motorcycles/
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top