Försäkringsbolag för hem

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Goddagens :)

Tänkte höra lite med er som begriper något.
Har idag TryggHansa men hade inbrott i förrådet och dom ersätter inte det som försvunnit då det klassas som ”stöldbenäglig egendom” *suck...

Så kommer självfallet byta bolag, men till vilket? Vilket bolag har du/ni och hur fungerar dom?

Bor i hyresrätt om det har någon betydelse :)


Tacksam för svar
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Haft Länsförsäkringar hela livet när det kommer till just hemförsäkring, aldrig gjort mig besviken vad jag kan komma på.

Sen är de förvisso uppdelade i regioner/bolag så det kan kanske skilja sig åt i landet :)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tror att det är samma skit allihopa.

Hade mycket att göra med olika försäkringsbolag när åtgärdade vattenskador när jag jobbade som rörmokare. Då var lf bra och if bland de värsta för husägaren att ha.
Träffade en som jobbade med att reparera skadade bilar. Han idiot förklarade mig när jag sa att jag har min bil på länsförsäkringar. Han sa att if funkar klockrent och länsförsäkringar strular alltid.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Hade inbrott i ett förråd för några år sen, med länsförsäkringar. Tror alla bolag har den klausulen om stöldbegärlig egendom, sen verkar det som att bolagen tolkar det olika.
Fick ersättning för både skinnställ och mc-hjälm, dessutom mer än jag begärde! Dock fick jag inte ersättning för mina 200 hockeybilder som försvann eftersom försäkringsbolaget inte tog hänsyn till affektionsvärdet.
Hade jag däremot haft hemelektronik, jaktutrustning och elverktyg (kommer inte ihåg vad jag mer frågade om) så hade jag inte fått ersättning för något alls.
Har man stöldbegärlig egendom i förrådet så gäller inte försäkringen för något alls som stjäls i det förrådet, för att man då själv har "lockat" dit tjuven. :huvet

Kollade med dom när jag köpte villa om det var samma sak i ett garage. Men eftersom det var naturligt att förvara elverktyg i ett garage så skulle försäkringen täcka det.
Men bor man i lägenhet kan jag ju tycka att det är naturligt att förvara verktygen i förrådet.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Ja det är väl ändå en självklarhet att man förvarar sånt i ett förråd när man Borneo lägenhet.
Det står åndå i avtalet vad som är stöldbenäglig egendom men vad ska man annats ha i ett förråd?.. Tycker det är en idiotisk klausul men vad ska man göra.

Har alltid haft Länsförsäkringar på alla bilar så man kanske ska till dom helt enkelt, och ni verkar också vara nöjda med dom.
Ska höra med dom vad dom tycker om skinnställ och hjälm, den tanken har inte ens slagit mig. Nog för att det hänger inne i lghten men man vet aldrig om det åker upp nästa vinter
 

MEHall

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2016
Ort
Kumla
Hoj
2 Honda, den som jag kör nu är en cb 650
Tyvärr är det så att det är för enkelt för tjuven att stjäla från förråd, så står det i förra numret av Hem & hyra som Hyresgästföreningen ger ut.




:hjälm
 

Smagatusk

Guest
If har funkat klockrent för mig. Har grävt av kablar i trädgården - de slogs ett bra tag med Skanova innan Skanova gav sig och "frikände" mig.

Badrummet hade en fuktskada som låg 1% över vad som klassas som just fuktskada. Inget knussel, en bra deal sen fick jag 40.000:- i näven om jag fixade det själv, vilket jag gjorde.

Sambons telefon gick sönder. Ett telefonsamtal på 7-8 minuter, sen var det klart. Ersatte henne - efter diverse självrisker och avdrag för ålder (på telefonen) - med 1.500:- att handla vilken telefon hon ville. Inga kvitton behövdes skickas in eller nånting.


Jag vet hur vissa tänker; jaja, ett så lättvindigt försäkringsbolag har säkert jättehöga premier när alla kan fuska hipp som happ.

De har den billigaste premien för oss, och de jagar fuskare som fan (vilket jag BITTERT fick erfara för 15 år sedan).
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top