Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    Numera mest i diket k1322s avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sverige
    Hoj
    Enstånkor
    Inlägg
    1 866

    Question Komplikationer vid import från Storbritannien

    Scenariot är följande:

    * Hoj köpt i England och körd i England ett par år. Det finns köpekontrakt från engelska firman som sålde hojen till nuvarande ägaren, allt är legitimt och hojen är inte stulen osv.
    * Hoj exporterad från England då ägaren flyttade hem till Sverige. "Certificate of permanent export" finns.
    * Registreringsbeviset (V5C) slarvas bort, bara delar finns kvar.
    * Registrering påbörjas hos Transportstyrelsen men ursprungskontroll går ej igenom eftersom fullständig V5C inte kan bifogas.
    * Ägaren låter hojen stå ett par år för att försöka styra upp senare. Senare blir aldrig av, ägaren vill nu sälja hojen till någon som orkar rodda med registrering. Jag vill köpa hojen. Köpeskontrakt kan upprättas och all relevant dokumentation finns. Säljare är behjälplig. Regbesiktningen ska inte vara några konstigheter, modellen har COC, har alla orginalprylar, uppfyller alla krav osv, lykta för högertrafik finns att beställa som reservdel från tillverkare osv.


    DVLA (Driver and Vehicle Licensing Agency) säger:
    * V5C kan inte utfärdas på ett exporterat fordon. "Certificate of permanent export" ska räcka för registrering i EU och undrar vad svenska myndigheterna grinar om.
    * Deras exportavdelning kan utfärda extradokument som används i "specialfall" för att förtydliga ursprung. Dessa bör lösa eventuella oklarheter. Dessa går att få till Sverige med en del stök. Dokumenten har ingen formell benämning vad jag kunde få fram.

    Transportstyrelsen säger:
    * V5C behövs för ursprungskontroll.
    * De kan inte kommentera mer komplicerade fall, eller kompletterande utfärdade exportdokument från DVLA som ska kunna motsvara en V5C.
    * Kan du inte få fram V5C, registrera in fordonet i Storbritannien och exportera det igen. Alternativt gör om hojen till en brödrost, eller motsvarande, istället.

    Svaren från Transportstyrelsen känns aningen halvhjärtade, eftersom det inte berör ett faktiskt pågående ärende med ursprungskontroll.

    Så vad säger alla internetexperter? Värt att rodda och testa med ny ursprungskontroll (som kostar 600 kr + att få hem dokumenten från Storbritannien)?

    Någon som har erfarenhet av liknande komplicerade importer från Storbritannien där V5C saknas, eller erfarenhet att processa mot Transportstyrelsen?
    Senast redigerat av k1322 den 2018-02-07 klockan 15:16.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    den bästa
    Inlägg
    627
    Jag hade struntat i den hojen svensk byråkrati är unik jag vet då.jag har byggt o registrerar några cabrioler o får en handläggare någon ide är det väldigt svårt att omvända dennes tankebanor hur fel personen än har .. dom e tjänstemän i statens tjänst tyvärr

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Gallstad
    Hoj
    1994 Honda CBR900RR
    Inlägg
    5
    He needs to apply for a replacement V5, using the previous an address in england. If not, he can make a change of address to a parents, friend etc).

  4. #4
    Numera mest i diket k1322s avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sverige
    Hoj
    Enstånkor
    Inlägg
    1 866
    Citat Ursprungligen postat av DaveN Visa inlägg
    He needs to apply for a replacement V5, using the previous an address in england. If not, he can make a change of address to a parents, friend etc).
    He can't, because it's already exported with a V756. So DVLA can't issue a new V5C, which would be a rather simple process indeed. Unless DVLA fundamentally misunderstood me multiple times. What they can do is issue a new Certificate of permanent export (based on same V756), and these "special documents" for complicated export cases wich Transportstyrelsen claim won't do any good.

  5. #5
    Med lem ethings avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    Ducati 1098 S, KTM SXF 450
    Inlägg
    1 321
    Vilken tillverkare är det. Brittisk generalagent bör kunna ge ut en kopia på dokumentet. Enligt lag måste det dock stå kopia på dolumentet men då finns all data. Det brukar vara det enkla sättet.

  6. #6
    Numera mest i diket k1322s avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sverige
    Hoj
    Enstånkor
    Inlägg
    1 866
    Citat Ursprungligen postat av ething Visa inlägg
    Vilken tillverkare är det. Brittisk generalagent bör kunna ge ut en kopia på dokumentet. Enligt lag måste det dock stå kopia på dolumentet men då finns all data. Det brukar vara det enkla sättet.
    COC-intyg kan man få via tillverkare/generalagent. Men det är inte relevant. V5C är motsvarande svenskt registreringsvebevis som berättar vem som äger fordonet, samt nyttjas för ägarbyte. Det kan en generalagent aldrig ge en kopia på.

  7. #7
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    SV 650 -08, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 361
    Du är nog körd. En bekant gjorde samma sak och det slutade med att han köpte en svenskregistrerad ram+papper och flyttade över allt till den.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  8. #8
    Numera mest i diket k1322s avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sverige
    Hoj
    Enstånkor
    Inlägg
    1 866
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Du är nog körd. En bekant gjorde samma sak och det slutade med att han köpte en svenskregistrerad ram+papper och flyttade över allt till den.
    Jag anar att så är fallet och lär knappast dra detta vidare. Det som gör mig lack är att Transportstyrelsen kräver V5C, även om DVLA utfärdar motsvarande information för redan exporterade fordon. Certificate of permanent export (baserat på V756) hela syfte är just att den ERSÄTTER en V5C och utfärdas också via just en V5C. Transportstyrelsen har SLUTAT acceptera Certificate of permanent export som underlag sedan några år, oklart varför. Ställer mig frågande till om Transportstyrelsens agerande håller om man processar vidare detta i EU. I Tyskland hade du säkert kunna regga in den med ett dasspapper, färgglatt bokmärke och befintliga dokument. Strulig pappers-limbo.

    Flytta ram är inte värt besväret och merkostnaden.

  9. #9
    Medlem Vrak2005s avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Kungälv
    Hoj
    Z800 -14
    Inlägg
    667
    Skaffa en kompis med en likadan en bit bort. Sen är det bara att beställa en extra nummerplåt. Det är inte så ofta någon kollar ramnumret och skiter det sig kan du alltid intala dig själv att det är transportstyrelsens fel.

  10. #10
    Numera mest i diket k1322s avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sverige
    Hoj
    Enstånkor
    Inlägg
    1 866
    Citat Ursprungligen postat av Vrak2005 Visa inlägg
    Skaffa en kompis med en likadan en bit bort. Sen är det bara att beställa en extra nummerplåt. Det är inte så ofta någon kollar ramnumret och skiter det sig kan du alltid intala dig själv att det är transportstyrelsens fel.
    Det finns dumheter och sedan finns det riktiga dumheter. Det där hör till båda kategorierna. Köra runt med ett falskskyltat fordon är inte en lösning.

  11. #11
    Medlem fazerfuns avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    08 syd
    Hoj
    Ducati 900 SSie -00, Ducati 1098 S -08 banprojekt, Honda CRF 450 R -08
    Inlägg
    4 626
    Måste vara en väldigt speciell hoj för att lägga ned den tiden....har importerat ett gäng hojar från UK och för Transportstyrelsen är V5C i original Gud. Utan det brukar det vara tvärnit tyvärr
    http://www.ducatiklubben.se

    http://www.rc51.org

    "Age is not about years. Its about the degree of pain you experience when confronted with new ideas"

  12. #12
    Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Javisst
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Inlägg
    204
    Som konstaterats. Man snäppte upp det där för några år sedan. Transportstyrelsen sa att det gällde från årsskifte xx (minns inte exakt). Sen fick man backa ett tag för man tog tydligen motsvarig instans i andra länder med överraskning. Men nu är det så som Kojak här ovan säger. V5C är Gud.
    Tror man rättfärdigade beslutet med att det skall bli svårare med stöldgods på något vis.

    Att importera om man inte håller sig helt mainstream, (typ modern bil från Tyskland med alla papper) är ett minfält.
    Tog hem en NSR250 från England för något år sedan. Hade helt komplett V5c. Höll på att fastna konstant hos bilprovningen vid regbesiktning. Det stod Honda NS 250 i V5C. DVLA hade slarvat. Krävdes lite huvudbry för att få dem att förstå att det var en NSR Inget annat. Jag fick en släng av sleven från att man fuskar med jänkebilar t.ex. Man tar någon ordinär jänkarmodell och byter delar så det ser ut att vara en dyrare häftigare modell. Då betingar den helt plötsligt ett mycket större värde varför det är intressant att fuska.Därför var det viktigt med exakt modellbeteckning.
    Sen fick jag så klart riva av alla kåpor för att sätta dit E-märkta lampor. Problemet blev då att det inte fanns någon passagerar plats kvar. Och den hade ju fotpinnar för passagerare. Hur göra nu....då kan man inte skriva 1 passagerare i regbeviset.
    Nu är den reggad för chaufför endast, inte tänker jag skjutsa på en sådan hoj. Så det är en adrenalinsport att regga fordon

  13. #13
    Guaranteed Carbon Free Kahobes avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    in da bush
    Hoj
    KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
    Inlägg
    2 921
    Citat Ursprungligen postat av Mr Moto Visa inlägg
    Att importera om man inte håller sig helt mainstream, (typ modern bil från Tyskland med alla papper) är ett minfält.
    DU har inte alla papper och DU får problem?
    Med i åtanke hur lätt det tidigare var att "importera" stulna bilar (=utan förre ägarens vetskap) har myndigheterna min fulla förståelse..
    Men, som här ett saknat reg bevis.. inte bra. Kan bara önska lycka till.
    Har själv tagit hem hojar från EU-länder utan problem.
    Dock har alla papper funnits alt motsvarade dokumentation, bilder köpekontrakt banköverföringar etc.
    Plus att jag tydligen är en j-el på att skriva bra motiveringar och utredningar .

    Det enda jag fuskat med var att jag för att få in en 250cc i landet (i bitar) visade en bild av 125cc modellen komplett (försedd med 250 sidoplåtar).
    Men Trptstyr var nöjda. Huvudsaken.
    NU med 5½ Honda...+ en Yamma

  14. #14
    Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Javisst
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Inlägg
    204
    Ok då får jag förtydliga eftersom det var svårläst. Jag hade alla papper men det fanns ett stavfel i dem.

    Summa sumarum har tagit hem ett antal cyklar. Är noga med allt vad papper heter. Men lik förbaskat dyker nya problem upp varje gång. Även om lagar är de samma! Man lär sig ju efter varje gång och tycker man har koll. Men det är aldrig försent att bli överraskad. Således min erfarenhet och min åsikt att det är ett minfält.

    Att det är svårare att hantera stöldgods tycker jag också är bra.

  15. #15
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    SV 650 -08, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 361
    Lånar denna tråden då det verkar finnas kunskap kring import (och export)? Är det någon som exporterat ett amatörbyggt eller ombyggt (alltså SFRO) fordon? Eller fordonet för evigt fast i Sverige när man gått till SFRO?
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ska precis ner och snurra i de trakterna själv, fast jag åker bara åt ena hållet. Skickade ner hojen med lastbil förra veckan och sitter just nu och väntar på f [...]

Bonzo
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här