Infra- eller fläktvärme i garaget?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det är ju bara att kasta den och köpa en ny när det går sönder, man får ju 3-4 stycken självmonterade Julapumpar för priset av en auktoriserat installerad Panasonic.

Och när folk säljer sina beggade märkespumpar har dom antagligen ändå närmat sig sin förväntade livslängd.

Nåt som är bra med luftvärmepumpar är ju att dom kan gå som luftavfuktare.

Om man gillar att hålla på och klydda och krångla med skräp på sin fritid så kan man givetvis göra det. Av egen erfarenhet så går exv de så kallade "Sverigepumparna" som var och varannan villaägare har i tid och evighet. Min egen fick jag gratis för att "den var gammal och ful".

Mina päron installerade sin för över 15 år sedan. Ett fläktlagerbyte under den tiden (á 150 kr).

Sen är väl som sagt frågan om man ska ha värmepump om man bara ska ha uppvärmt ibland. Själv har jag en byggfläkt i garaget som jag brassar på 1 timme i förväg. Kostar typ inget i inköp och väldigt billig drift.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då så, dieselvärmaren hemma och testad.
Beställd via E-bay, skickad från Tjeckien med trevligt snabb leverans.
Blev en 8kW variant. Såg sen något Youtube klipp att 8kW är samma som 5kW men att 8:an bara pumpar in diesel lite snabbare.
Det skall gå att ändra en 5kW till en 8kW om man går in i någon låst meny i styrdosan enligt vissa.
Nåväl, det skiljde en hundring mellan dem så det var ingen större förlust ändå.

Slängde ihop den snabbt mest för att testa om det gick.
Så detta är inte någon permanenta installation.
Dieselvärmare.jpg

De säger att värmaren skall stå relativt rakt och inte lutad. Insuget och avgaset går ut under värmaren. Så det blir till att höja upp den en bit.
Avgaserna skall ju ut så jag drog ut den genom stenväggen. Skall ändå fixa putsen utanför nästa sommar så det gör inget om den inte hamnar här permanent.
Kolla anslutningarna till avgasröret så de inte läcker. Bättra på med avgaspasta om behövs. Man vill inte få in avgaserna i samma rum där man är.
Avgasröret kan bli riktigt varmt. Så se till att det inte är i kontakt med något brandfarligt.
Verkade vara någon oljehinna på avgasröret. Så första testet gav en lukt av stekos i hela lokalen.
Pumpen skall vara vinklad typ 45 grader för att aldrig gå tom.
Det finns en pre funktion som gör att man kan köra pumpen för att få upp dieseln första gången.
Man behöver även en omvandlare för 240v till 12v. Finns att köpa på E-bay billigt om man nu inte har det som jag hade.

Värmer den då?
Idag startade jag med 3 grader i lokalen.
Lokalen är på 45-50 kvm. Ingen värme eller isolering utåt. Dock är det stenväggar på 2 sidor och 2 träväggar mot andra rum.
Körde 1h 15 min och under tiden hade temperaturen klättrat till 9,5 grader.

Min 2kW värmefläkt som jag har där hade inte höjt temperaturen mera än 1 grad under samma tid. Värmefläkten värmer ju bara typ 1 m precis framför.
Dieselvärmaren riktade jag ut mot mitten av rummet. Riktar man den mot sig själv vill man inte stå 1 m framför den. Blir för varmt.
En 9kW värmefläkt hade nog kunnat ge ungefär samma värme under samma period.
Den hade också varit billigare än dieselvärmaren, men det kräver ju trefas i rummet och just nu har jag inte det.

Så är den bra...Tja...
Har man ett enbilsgarage och lite till och inte har trefas så kanske det.
Värmepump är bättre om man orkar installera det.
Diesel är dyrare än elvärme, men är det bara någon gång per månad under vintern är ju kostnaden skit samma liksom.
En diesel/gasol-kanon skulle nog kunna värma mera, men det är ju det eviga problemet att få ut avgaserna på de billiga varianterna.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top