Flugfiske i norra Sverige

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag jobbar på en båt med besättningsmedlemmar från hela världen. En av mina kollegor är från Rumänien och är väldigt intresserad av fiske, speciellt flugfiske.

En av hans planer för kommande sommar är en resa till norra Sverige just för att fiska. Han är ute efter någon slags arrangör som erbjuder allt från typ stughyra till fullständiga paket. Kravet är att de har en webbsida på engelska.

Han har inga problem med att flyga till exempelvis Luleå eller liknande och ta hyrbil därifrån till slutmålet, men han behöver ha någon arrangör som kan hjäpla honom med exempelvis boende, eventuella fiskekort, helikopter drop off-pick up och annat som är svprt för honom att själv fixa.


Några tips?

Reserarrangörer?
Fiskevatten?
Perioder att undvika?


Tack.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ja, det kan nog vara en fördel med en arrangör som har koll på bestämmelserna i det aktuella området. För det kan skilja en del beroende på om det är statliga vatten, renbetesområde, strömmande eller stillastående vatten med mera. Sedan kan det även gälla lite olika regler i olika vatten beroende på om flytringar och kanoter räknas som båtar eller inte, om det är tillåtet att fiska med agnade krokar (mask/maggot etc) och så vidare.

Skulle rent generellt gissa att augusti (eventuellt sent i juli) är en ganska bra tid om det är fjällfiske som gäller. Värsta mygginvasionen har avtagit, ingen "vårflod" att prata om (har varit med om tämligen höga flöden i juli på grund av snösmältning), risken för plötslig snöstorm är inte lika hög som den är senare på hösten, fredningstid för t.ex. öring brukar börja i september. Sedan beror det ju lite på vilken fisk som är intressantast och vart i vårt avlånga land man tänker bege sig.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kalixälven och Ängesån går ju att fiska i, det beror väl lite på vad man är ute efter. Själv brukar jag (brukade är väl snarare korrekt beskrivning) hålla till i Ängesån som är mindre, nu mer blir det mest i Kalixälven utanför stugan mest bara för att kasta lite men når inte ut till laxarna med flugspöet.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag tänkte att jag skulle ge min kollega de tips jag lyckats fiska up... Fiska... Eh... :hihi

Någon som har något mer matnyttigt som kan vara av intresse?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Du kan kanske googla runt lite på Utsidan.se för tips , haha på Fiskesnack kan det vara lite svårt - folk tjuvhåller på heta ställen som om det var här och gällde gratis sporthoj+snygg sexig brud :D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top