Suzuki Swift, eller annan småbil

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Totala ägarkostnaden som är det primära. Därför blir det antagligen inte en sprillans ny bil då det är för stor värdeminskning på en sån. Dessutom har de flesta småbilar jag kollat på fått för breda däck på alla nya modeller. Däcken blir plötsligt dubbelt så dyra.
Ev. ska jag kunna dra ett litet släp med den också (för att ta mig till knudan och sturup några få gånger om året) då det skulle kosta 12000:- att montera drag på avensisen. Så då faller el-bilen på det med.

Var som sagt inställd på Yaris årsm 12-14. Köper man den på Toyota har man garanti till bilen är 8år gammal, men bilen får såklart högre pris. Låg skatt, billig försäkring, låg förbrukning och billiga däck.

När jag tittade på swift -11-16 så såg jag att den hade ännu lägre skatt, billigare försäkring, lägre förbrukning. Och så är den rätt så mycket snyggare än yarisen.

5-stjärnor i euroncap är ett krav.

Då är jag med.

Alternativ att beakta: Mitsubishi colt. Lång garanti. Hygglig komfort.

Om jag själv skulle valt utifrån de kriterierna hade jag i första hand kikat på en Alfa MiTo. Den är nämligen väldigt rolig att köra.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Då är jag med.

Alternativ att beakta: Mitsubishi colt. Lång garanti. Hygglig komfort.

Om jag själv skulle valt utifrån de kriterierna hade jag i första hand kikat på en Alfa MiTo. Den är nämligen väldigt rolig att köra.

Som ägare till en Mito kan jag intyga att det är en rolig liten bil som är billig att äga. MEN det är en jävla skitbil på vintern, elmotorerna till sidorutorna fryser när är - 3 grader, resultatet blir att dörrarna som är karmlösa inte går att stänga innan de tinats upp. Värmepaketet verkar vara dimensionerat för för en lådbil, max värme när det är nära nollan, blir på sin höjd lite småvarmt i bilen. Hel och halvljus är ett skämt....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du är ingen riktig Norrlänning va?

Nåja, jag har några bilar till, men inte i trafik, plus motorcykel, husvagn och två mopeder....
Sonen har skrotat bort massor senaste tiden, men har fortfarande 11st registrerade...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
En annan sak att ta i beaktning är ljudisoleringen. Visst, generellt inte småbilars starkaste gren men se till att provköra så du står ut, inte minst vintertid.

Tänk även på att desto kortare hjulbas ju mer kommer det studsa på ojämnt underlag. Tyckte själv IQ verkade fiffig tills jag provkörde en på vintern, höll på att ramla ur sätet.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Kommer väl antagligen att bli sågad jäms med fotknölarna, men jag skulle vilja föreslå Citroën Cactus. Liten, lätt, bränslesnål och enkel. Med trecylindriga turbon på 110 hästar dessutom riktigt pigg med en vikt på dryga 900 kg.
Helt ok komfort också bortsett från en aning för hög ljudnivå. Tyvärr otyget med touchskärm för de flesta funktioner, men det mesta kan skötas från ratten eller med automatik. Ett stort plus är att man vågar parkera nära barnstolsförsedda bilar utan att vara rädd för bucklor i dörrarna.
Har kört min -15 snart 4000 mil utan några bekymmer. Snittar 0,63 med uteslutande motorvägskörning och stadstrafik. Kör jag landsväg och stad hamnar jag på 0,45 istället.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Var i helgen och provkörde en Suzuki Swift -12. Som att köra vilken småbil som helst, varken mer eller mindre. Dock saknade den AUX anslutning till stereon! Måste ha spotify i bilen! Så nu lutar det åt yarisen igen.

Angående Citroen, sitter tyvärr djupt rotat att undvika franskt (jag vet, yaris är en fransk bil...)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Var i helgen och provkörde en Suzuki Swift -12. Som att köra vilken småbil som helst, varken mer eller mindre. Dock saknade den AUX anslutning till stereon! Måste ha spotify i bilen! Så nu lutar det åt yarisen igen.

Angående Citroen, sitter tyvärr djupt rotat att undvika franskt (jag vet, yaris är en fransk bil...)

ÄUX kan finnas bakom stereon, annars skulle jag inte låta det avgöra ett bilköp, det går ju att skaffa en FM sändare att koppla till telefonen
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Angående service så är tätt och billigt en i längden betydligt bättre lösning än glest och dyrt. Samma kostnad på papperet, men i verkligheten mår bilen mycket bättre av regelbunden service och täta oljebyten.

Yaris är väl ett alldeles utmärkt val. Hur många missnöjda Toyotaägare har du någonsin stött på?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Angående service så är tätt och billigt en i längden betydligt bättre lösning än glest och dyrt. Samma kostnad på papperet, men i verkligheten mår bilen mycket bättre av regelbunden service och täta oljebyten.

Yaris är väl ett alldeles utmärkt val. Hur många missnöjda Toyotaägare har du någonsin stött på?

Morsan har haft två Yarisar (den höga modellen) och hon vägrar att släppa den hon har nu, när dom skulle byta ut ena bilen sist så var det farsan som fick ge upp sin älskade pickis.

Ingen av Yarisarna har någonsin haft någon anmärkning på besiktningen, och ingen av dom har gått sönder, någonsin, under dom 10-15 år hon har haft dom
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
ÄUX kan finnas bakom stereon, annars skulle jag inte låta det avgöra ett bilköp, det går ju att skaffa en FM sändare att koppla till telefonen

Fm sändare tänkte jag inte på. Vill inte behöva riva ut stereon. Vill ha en bil där jag kan sätta mig för att tuta och köra. Mecka och hålla på med finlir har jag tvåhjulingar till.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fm sändare tänkte jag inte på. Vill inte behöva riva ut stereon. Vill ha en bil där jag kan sätta mig för att tuta och köra. Mecka och hålla på med finlir har jag tvåhjulingar till.

Jabra Freeway på solskyddet. Bluetooth med automatisk anslutning, FM-sändare och inbyggda högtalare med bra ljud. Den enda handsfree du behöver.

Går utmärkt att använda som konferenstelefon på jobbet också, och batteriet håller en evighet.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Yaris är väl ett alldeles utmärkt val. Hur många missnöjda Toyotaägare har du någonsin stött på?

Min syster kör en Yaris Verso (efter rekommendation från mig, då hon är totalt ointresserad av annat än att förflytta sig...). Hon har däremot tyvärr haft en del bekymmer med bilen, bland annat en solenoid till kamstyrningen och ett irriterande elfel som drar ur batteriet och verkar väldigt svårt att komma tillrätta med. Så HELT felfria är de inte :(
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Min syster kör en Yaris Verso (efter rekommendation från mig, då hon är totalt ointresserad av annat än att förflytta sig...). Hon har däremot tyvärr haft en del bekymmer med bilen, bland annat en solenoid till kamstyrningen och ett irriterande elfel som drar ur batteriet och verkar väldigt svårt att komma tillrätta med. Så HELT felfria är de inte :(

Vilken motor? Hört något om att 1.0 motorn inte skulle hålla samma kvalite som 1.33
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Nåja, jag har några bilar till, men inte i trafik, plus motorcykel, husvagn och två mopeder....
Sonen har skrotat bort massor senaste tiden, men har fortfarande 11st registrerade...
Man ska ha minst 2 bruksbilar, en stor för att frakta saker och en liten att pendla med.

Sen ska man ha minst 3 skrotbilar ("Jag var ju bara tvungen att slå till när jag fick den så billigt") ståendes på gården, som man har dåligt samvete för att man aldrig tar sej tid att fixa.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Övervinn dina demoner och kika på en Renault Clio kombi av senaste generationen. Hade en sån i 3 år tills en större bil behövdes.
Förvänta dig inte något stort lastutrymme men den vanliga modellen rymmer ju knappt veckohandling+bärs...

Hade den überrejsiga 0,9l motorn och snittade strax under 0,5 med min vanliga blandade körning. Tillverkaren säger att man ska vara nere vid 0,35 eller så på landsväg men det är bara om landsvägen är i ett laboratorium.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag behöver en pendlarbil, har cirka 7 mil till jobbet och bor i centrala jkpg.
Tanken är omkring 60k, automat och snål, gärna P-sensorer samt kupévärmare.
Av någon anledning fastnat för VW Golf alt. Polo.

Vad säger sporthoj-folket om det? fördelar? nackdelar?
Inte Toyota Aygo då jag gärna vill ha ett andrahandsvärde när jag väl säljer bilen samt vill inte prioritera bort komfort och ljudnivå helt. (men en 1,8 ton Volvo V70 känns onödigt stor och tung)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag behöver en pendlarbil, har cirka 7 mil till jobbet och bor i centrala jkpg.
Tanken är omkring 60k, automat och snål, gärna P-sensorer samt kupévärmare.
Av någon anledning fastnat för VW Golf alt. Polo.

Vad säger sporthoj-folket om det? fördelar? nackdelar?
Inte Toyota Aygo då jag gärna vill ha ett andrahandsvärde när jag väl säljer bilen samt vill inte prioritera bort komfort och ljudnivå helt. (men en 1,8 ton Volvo V70 känns onödigt stor och tung)
Oavsett bil är nog mitt enda tips att inte köpa nåt i Polo-storlek. Med 14 mil om dagen vill du ha lite bättre ljuddämpning så håll dig till Golf, Yaris, Rapid och liknande storlek. Frun åker 8 mil motorväg och testade en riktigt liten bil i 5 km stadskörning innan hon konstaterade att det inte skulle funka över 70km/h i längden...
Dags att byta igen nästa år, vi får se om det går att få tag i en hybrid till lämplig kostnad.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top