Drevning cbr600rr

Göran Ols

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2017
Ort
Vitaby
Hoj
2007 Yamaha fjr 1300 + cbr600rr 2008
Stämmer hastigheten fortfarande på mätaren efter drevningen?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mäts hastigheten med en givare/sensor som känner varvtalet på kedjedrevsaxeln på växellådan så kommer en omdrevning ändra vad hastighetsmätaren visar.
Mäts hastigheten på hjulens rotationshastighet
(borde vara enkelt göra så på hoj med ABS)
så påverkar inte omdrevning hastighetsmätaren.
Men hastighetsmätare visar enligt en standard (vad jag minns) alltid verklig hastighet +4km/h + upp till 10%
dvs de visar högre hastighet än verklig hastighet.
Vill du veta hur det är, använd en GPS och jämför vad GPSn visar med vad hastighetsmätaren visar.
Har du drevat om den med mindre fram eller större bakdrev visar hastighetsmätaren för hög hastighet.
(Om hastigheten mäts på växellådsaxeln)
Har du drevat om den med större fram eller mindre bakdrev visar hastighetsmätaren lägre hastighet än förut. Den kanske tom visar rätt hastighet (jämfört med en GPS) istället för lite högre än verklig hastighet som original.
Bäst är att jämföra med en GPS tycker jag.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du har ingen sensor på framhjulet så NEJ det kommer inte att visa rätt.
 

Göran Ols

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2017
Ort
Vitaby
Hoj
2007 Yamaha fjr 1300 + cbr600rr 2008
Tack så länge,
egentligen oviktigt vad mätaren visar, men kul o veta skillnaden. Den är drevad från standarddrev: - 1 fram, + 2 bak. Hur stor ungefär är skillnade, låt oss säga 100 km/tim.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gearing Commander är din vän.
http://www.gearingcommander.com/
När hastighetsmätaren visar 100km/h så körde du förut 90km/h enligt hastighetsmätaren.
Dvs hastighetsmätaren visar ännu mera fel än förut. När hastighetsmätaren visar 100km/h.
Kör du antagligen 85km/h eller kanske t. o.m.bara 80km/h.
GPS är ett sätt få reda på verklig hastighet / felvisning.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Annars finns ju en sådan här för hastighets info på plats på hojen !
https://furoreproducts.co.uk/digital-speedos-rev-counters/gps-speedos/gps-speedo
eller
http://www.dx.com/p/ziqiao-universal-car-hud-head-up-display-gps-speedometer-black-469040

Har nu beställ båda. Så jag kan jämföra och se om de visar lika.

Den från Furore Products kostade med frakt enligt bankens reservation 1045,96kr
Köpte två från dx.com för när de var så billiga, ca 250kr med leverans nån gång i Januari så tyckte jag att då kunde jag välja den "dyrare" frakten för ca 125kr.
Det skulle ju bara bli 62kr styck i frakt. :hihi
Men icke sa Nicke, www.dx.com lägger den dyrare frakten på båda. :D #
Valde använda Paypal för betalning med Mastercard.
Fick ett erbjudande av Paypal att Paypal skulle garantera växelkursen, skulle bara kosta 768,03kr från mitt kort. Paypal skulle bara lägga på 4% på den officiella kursen.
Valde att lita på ICAbanken och minskade utgiften till 738,25kr.
Och kan konstatera att ICA banken får liiite bättre kurs när dom handlar valuta än Paypal.
För 768,03/1,04=738,49kr

# Detta att öka priset med 50% när man vill ha rimlig leverans av prylen påminner om när jag Googlade efter billig hyrbil i Frankfurt.
Och fick bäst pris från http://www.renthalcars.com
Betalade med kort i Sverige och när jag landat i Frankfurt får jag reda på att den försäkring jag betalt till Renthalcars endast täcker självrisken ifall nått händer. Och den självrisk jag betalt för det är för den försäkring jag måste köpa i Frankfurt som kostar nästan lika mycket som jag betalt i hyra för bilen i Sverige ! :D
Snacka om blåst ! :rodnar
Men detta var bara början. Nu vill Renthalcars att jag ska betala i förskott för att de tankar bilen full när jag lämnar den. Annars kostar det dubbla bränslepriset när jag lämnar den ! Jag avstår. Men för slippa tanka på vägen tillbaka så tar jag och tankar i Kuez vid Moseldalen och konsterar att den lilla dieseln dragit ca 1,4 Liter/mil ! Nu blir jag d-t sne och på vägen tillbaka till Frankfurt tankar jag på flera ställen och den dra ca 0,7L/mil. Dvs den var inte fulltankad när jag hämtade bilen ! Men jag beklagar när jag lämnar in den över att råkat ut för tjuvar som slangat diesel ur den.
Detta var tydligen en öm punkt för de var mycket intresserade av att jag var fullt nöjd kund när jag lämnade Renthalcar i Frankfurt.
Kolla om tanken var full brydde de sig inte.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Beställde två GPS från dx.com och en GPS från furoreproducts.co.uk den 20 November.
Idag den 28 November ringer det på dörren vid 9-tiden med expresspaket. Det var GPSen, 2 st jag beställde från Kina !
Ska testas. Ska till Malmö i morgon TR. Räknar med upp mot 200 mätarfart på lämplig plats.
"Laddningskabel" för USB medföljde. Jyst ! :)
Det visade sig att batteri inte ingick ! :D
GPSen drivs och startar när den ansluts till USB strömkälla ! :huvet
Det är kanske frånvaron av inbyggt Lithiumbatteri som ger snabb leverans 2017 (? !) :)

GPSen från FuroreProducts kom också fram idag den 28 November. Att hämtas på posten.
Direkt skillnad mot GPS C60 från ZIQIAO(?) (dx.com) är inbyggt batteri i GPS WDS02 från Mitsugawa (FuroreProducts). Batteriet ska räcka i 28 timmar.
Laddas med USB-mini-sladd som medföljer.
Nu dags för test av alla tre GPSen .
 

Bifogat

  • GPS-Hud-dx-com.jpg
    GPS-Hud-dx-com.jpg
    75.5 KB · Visningar: 27
  • GPS-FutoreProducts.jpg
    GPS-FutoreProducts.jpg
    77.7 KB · Visningar: 26
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jämförelse av GPS hastighetsmätare

De 4 GPS mätarna
Garmin Asus Nüviphone A10 en Android mobiltelefon köpt 2010
MITSUGAWA WDS 02 GPS SPEEDOMETER köpt november 2017
ZIQIAO GPS HUD köpt november 2017 (2 st)
Jämförelse 20171129 på Nettbuss Göteborg till Malmö och Tåg tillbaka Malmö-Göteborg .
Hur drivs dom ?
Garmin Asus Nüviphone A10 och MITSUGAWA WDS 02 har inbyggda laddningsbara batterier anpassade för laddning med USB sladd. Garmin A10's batteri är efter 7 år ”slut” så Garmin A10 måste idag vara uppkopplad till en Powerbank eller cigarettändaruttag för att fungera längre tid än några minuter.
WDS 02 har inbyggt batteri som ska klara 28 timmars drift efter laddning enligt reklamen.
ZIQIAO GPS HUD saknar batteri och startar när ström ansluts med mikro-USB sladd från Powerbank eller cigarettändaruttag med USB-adapter.
Tid att starta
En vanlig hastighetsmätare fungerar direkt. En GPS hastighetsmätare behöver tid för att först hitta satelliter.
På bussen tog det några minuter längst fram på övre däck.
På tåget var A10 snabbast, sedan en GPS HUD, sedan WDS 02 och till slut kom också den andra GPS HUDn igång efter nästan 1 timme.
Hastighetsvisning
Enligt reklamen klarar MITSUGAWA WDS 02 upp till 999km/h.
ZIQIAO GPS HUD har en varningsfunktion där man kan ställa in ett varningsljud, default vid leverans 120km/h. Jag höjde varningshastigheten till 225km/h där det var stopp.
Med Garmin A10 så var testets 200km/h det snabbaste den körts i.
Slutsatser
För kontroll av hastighetsmätare så finns GPS-hastighetsmätare i många mobiler och navigations GPS så man behöver inte köpa en speciell GPS hastighetsmätare för kontroll av hastighetsmätare på bilen eller MC. Om man redan har funktionen i t.ex. mobilen.

Alla GPS hastighetsmätare visar inte samma hastighet !
GPS HUD visade genomsnittligt ca 4,5% högre hastighet än A10 och WDS 02. Jag tog drygt hundra foton av GPS mätarna på bussen och tåget. A10 och WDS 02 visade normalt samma hastighet. Det kunde skilja 1km/h, sällan 2km/h. Vad det gällde GPS HUD så skiljde det också normalt bara 1km/h mellan de två exemplaren vid jämn hastighet. Vid acceleration och inbromsning skiljer det mera. Mätarna räknar ju ut hastigheten och presenterar resultatet med ”täta” men inte samma mellanrum. Vilket gör att två ”långsamma” GPS mätare speciellt under acceleration eller inbromsning normalt inte visar samma hastighet. Långsammast i testet var GPS HUD. När tåget stannat på en station visade GPS HUD fortfarande hastighet en kort stund.

I en annan tråd på SH används av GPS beräknad körsträcka för beräkna bensinförbrukningen. Och bensinförbrukningen blev lägre än jag fick med samma bilmodell utgående från bilens vägmätare.
Här kommer en intressant affärsmöjlighet, förse tjänstebilar med GPS för automatisk beräkning av tjänsteresorna. Och inställda för att debitera kunden med 4,5 % längre resväg än bilen i verkligheten kört. Inte konstigare än visa bra miljövärden vid avgastest !
Är det ett GPS chip konstruerat för körjournal som sitter i GPS HUD från ZIQIAO ?
2017-12-14
Har kommit på ett bra användningsområde för sådan här GPS chip är GPS navigatorer i bilars instrumentpanel ! Bilars hastighetsmätare ska enligt standard visa något för hög hastighet. Att då ha en GPS i bilen som visar annan hastighet ger bara problem när kunderna påpekar att det här är ju fel, de ju visar olika, åtgärda på garantin.
Och så kommer jag ihåg att jag har ju åkt i bilar med inbyggd GPS navigering och varning för att man kör för fort: Bilar från Toyota ! Kör på leden med 70km/h från Jägersdorfplatsen i Gbg mot Götatunneln. Det är 70km/h vilket jag håller. Enligt hastighetsmätaren. Bilen piper oavbrutet, högsta hastighet 50km/h. Jag är tvungen stängs av hela "Radio och GPS delen" för att slippa felaktiga "varningar". Senare får jag en Toyota hyrbil i Umeå. "GPSen" i bilen reagerar så långsamt så när jag kommer till 50km/h behåller den 70km/h som tillåten hastighet ända till jag lämnar 50 sträckan (fartsänkning vid en gatukorsning som idag kan vara ombyggd till rondell). Att det tar "evigheter" att reagera vid förändringar var ju typiskt för ZIQIAO GPS HUD.

Tillbehör WDS 02 Manual samt
USB sladd med mini-USB till kontakten på WDS 02 och USB A i andra änden
Cigarettändaruttagsplugg med USB A utgång
Fäste för vindruta med Sugkopp
Fäste för luftinblås i bil

Tillbehör GPS HUD Manual samt
USB sladd med micro-USB till kontakten på GPS HUD och USB A i andra änden
Gummimatta för att lägga GPS HUD stadigt under vindrutan.
Halvgenomskinlig plast att fästa på vindrutan för att spegla hastigheten så man slipper sänka blicken från trafiken.
Intresserad köpa en GPS HUD ? Skicka ett PM med ett bud på minst 100kr + frakt om du inte hämtar den !
 

Bifogat

  • 01-041-buss.jpg
    01-041-buss.jpg
    119.3 KB · Visningar: 47
  • 02-103-buss.jpg
    02-103-buss.jpg
    100.3 KB · Visningar: 38
  • 03-171-train.jpg
    03-171-train.jpg
    114.8 KB · Visningar: 39
  • 04-A201-train.jpg
    04-A201-train.jpg
    83.5 KB · Visningar: 43
  • 05-A000-train-just-stopped.jpg
    05-A000-train-just-stopped.jpg
    100.1 KB · Visningar: 42
Last edited:
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top