Byte motorolja efter säsong trots endast 50-100 mil..??

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Brukar alltid byta olja på hojen i samband med avställning för vintern. Men då det tenderar att bli färre mil vart efter åren går så har jag börjat fundera på om det går bra att köra på samma olja två säsonger. Vad säger ni?? Jag köpr OK/Q8:s helsyntet SBK Racing. Säkerligen inte bästa olja på marknaden, men garanterat inte den sämsta heller.

Visst, är ingen jättekostnad att byta, men tar tid och pengar i anspråk trots allt. Hojen i fråga är en Honda VTR SP1 som jag kommer behålla tillsvidare och tänker sköta och vårda på föredömligt sätt då den peppar peppar går jättefint och fungerar utmärkt. Kör inte bana utan tar ngn inspirerad tur när tid, familj och väder tillåter. Och det blir inte alltför många ggr per säsong numer.

Är det dumsnålt att köra två säsonger på samma olja? Är det negativt att låta hojen stå över vintern med delvis nedbruten olja, eller, är det nämnvärt bättre att låta den stå med nybytt olja över vintern?!?
 

Sheriffen´

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2014
Ort
Borås
Hoj
2003 GSX1540
Skulle aldrig ställa hoj/bil eller övrigt med någon sorts begagnad motorolja över en vinter.
Mvh/
Oljenörd
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Slappna av.....

På 100mils gatåkning i en otrimmad gatmotor så är oljan knappt insliten. Det känns fel att inte byta olja men i praktiken kommer det inte att inebära ett skit.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Är den bara varmkörd ordentligt på sista repan så är det bara att ställa in. Byt oljan när den har gått 5-600 mil.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag brukar som du byta varje vinter.
Generellt brukar jag byta nån gång mellan 200 och 300 mil. Pga det här testet som visar längst ner på sidan hur fort olja förlorar viskositet....17% till 30% lägre viskositet efter 1500miles/240 mil i en Honda i USA.
Ett land som verkligen inte inspirerar till max belastning av en MC motor.
I varje fall det lilla jag sett med poliser "överallt".
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Jag hade inte bytt efter 50 till 100 mil.
Utan låtit den stå över vintern.
Kör också SBK Racing 10W-50 numera.
(Den första SBK Racing jag köpte var 15W-50 men de 20 L är slut.)
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Själv så brukar jag följa tillverkarens rekommendationer, har funkat i ca 10 000 mil.

Att byta olja efter ca 200 till 300 mil innebär i princip att jag ska byta olja var tredje vecka under säsong. Men vad vet jag...
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Är säkert inga prblem att köra 2 säsonger om du kört så lite. Själv skulle jag dock bytt men till våren då du kört så lite i år.
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Jag kör min Sp1:a lika lite, 50-100mil och nä, jag byter inte olja varje år. Körde jag 1000-tals mil vore det annat.
 

Morriz73

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2017
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gsx750f
Helt vansinnigt att byta olja vid dom milen, lite som att kasta bort mat som har bäst före nästa vecka.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Ja inte byter då alla handlare olja på alla sina cyklar som står osålda över vintersäsongen!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag byter olja enligt tillverkarens rekommendation, dvs var tusende mil eller en gång per år, beroende på vad som infaller först. Då jag kör ganska mycket brukar det bli minst ett oljebyte per år. Har jag servat relativt nyss (som t ex nu när hojen rullat drygt 100 mil efter service för en månad sedan) blir det inget extra oljebyte inför vinterförvaringen. Möjligen kan det bli ett extra oljebyte på vårkanten istället. Om senaste service istället är gjord på våren eller försommaren brukar jag hälla i ny olja efter vintern och sen kör jag med den oljan tills det är dags för nästa service kommande vår.

Är miltalet som styr i mitt fall (och i viss mån hur hojen har körts, t ex om jag kört bana). Har ännu aldrig inträffat att oljebyte skulle vara nödvändigt enbart pga att det gått ett år sen förra gången. Kör jag så lite har jag andra problem än med oljans kvalitet :)
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Jag har kört typ 6 mil med min hoj i år. Tänker då inte byta föra att tillverkaren säger 1000 mil eller varje år. Hur fan skall oljan kunna bli dålig. Hojen står ju inte med öppet oljelock
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Shit, färskvara, kolla bäst före datum på flarran så att du inte tjöper en sur olja ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Shit, färskvara, kolla bäst före datum på flarran så att du inte tjöper en sur olja ;)


Visst, oljan är miljoner år gammal. Men olja oxiderar vid kontakt med luft, vilket knappast händer i din flaska med stängt lock. Men motorns vevhus är ventilerat och därför är rekommendationen att man ska byta olja årligen.

Men med handen på hjärtat kan jag erkänna att är det nåt jag fuskar med i vården av mina fordon så är det just precis det. Jag byter inte heller årligen.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Under 100 mil hade jag nog inte bytt. Annars brukar jag byta olja/filter på hösten så är det klart att bara att plocka ut och köra till våren.

I år bytte jag faktiskt på en av hojarna trots knappa 300 mil körda. Men dels berodde det på att jag hade en skvätt olja kvar innan en 20L dunk var slut och dels för att den hojen går ganska hårt och är fett inställd.

Köper man olja i bulk så blir det inte så dyrt med ett byte, typ 350kr inkl filter. Så då kan man byta en gång per säsong utan att det gör något. Men som sagt, under 100 mil hade jag inte bytt på en vanlig brukshoj.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
olja blir dålig av tiden inte bara av antal mil annars skulle tillverkarna inte ha årsservice på de flesta märkena.

Det är inte motoroljan i första hand utan bromsvätskan som blir problemet när man inte byter.

Och årsservice finns ju för att 1. Tjäna pengar och 2. Se till att service utförs regelbundet även på hojar som körs 10 mil/år (tex 98,5673% av alla customhojar) och som annars skulle få vänta 100 år på nästa service.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top