Det här med fyrhjuling. Vad köpa?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hej bullen.

Jag har en "kompis" som kanske skall köpa 4-hjuling.
Han vet inte riktigt vad han behöver eller vilken som är bra så han behöver hjälp.
Han skall primärt ha den att ploga med.
Ca 100 m2 parkering och ca 200m uppfart.
Allt lutar neråt och det finns bra ställen att stjälpa av snön.
Förra året behövdes det plogas två ggr.

Han vet dock inte vilken storlek eller märke på maskin han behöver. :confused:

Räcker 450cc eller skall han ha större?
De vanliga plogblad som skickas med, är det något att ha?
Kan man köpa kina-moppe type CF Moto eller skall man ha märkes maskin?
Kina 65', märke 110'+, beg märke 10 år gammal 50'+
Märkesmaskin blir ca 10 år äldre eller 50' dyrare. Är det värt pengen/åren?

Snälla Bullen hjälp honom! :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Personligen tycker jag att en liten traktor med frontlastare är mer mångsidig, men de kostar en slant och är lite bökigare att ställa undan. ????
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det är svårt dålig kvalitet på kinahjulingar och reservdelar kan bli spännande.

Annars finns det ploglösningar för bil eller beg kvalitetshjuling, rent krasst om det finns plats kan han köpa en billig bil med fyrkrafs och vinterrusta den med plog, snökedjor, vinsch, belysning o.s.v..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Beg kvalla 100 av 100 gånger. Och med kvalla menas Yamaha när vi pratar ATV.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Erfarenheten säger att en begagnad Yamaha Grizzly tex ger ett mer fridfullt ägande än ett nyköp av en kines, tex CFmoto.
Kubiken spelar inte så stor roll vid snöröjning.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Enkelt val, man köper en ny eller beg. Yamaha.

Vi har haft 4-hjuling inom familjen i över 20 år nu, bytt då och då eftersom de uppdaterats. Har bara varit med om ett missöde än så länge som berott på handhavande fel.

De står sig väldigt bra i pris oavsett om man köper nytt eller beg. Kina-maskin är inte ens att fundera på, andrahandsvärdet på en sån är dåligt och kvalitén likaså.

Snökedjor är lite tråkigt att köra med så vi kör dubbdäck på vintern, men funkar bra även utan. Blir lite kämpigt i mycket kramsnö bara. Kubik spelar inte så stor roll

Snöplog skulle jag kika på Lejabs plogar som bl.a Bjälverud Yamahastore säljer eller en Warn, vi har den senare med elstyrd plogvinkling.

För 65k får man en riktigt vettig typ 660/700.
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag har haft min CF-moto i 5 år nu utan problem. När jag köpte den så letade jag först efter beggade "kvalitetshjulingar" men det fanns väldigt få just då. Men kinesen har inte svikit mig ännu. Plogar mest med den, men är även vägreggad så det kan bli en fisketur ibland. Billiga delar OM/NÄR det går sönder.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tack för svar alla. :)
Jag...hrmm...han har varit inne lite på traktor/bil men tar plats, blir lite äldre pryl mer meka tror han?
Min kompis är rätt dålig att meka :rodnar så låååång garantitid är inte fel.
Många kvalitetshjuling mot Kinahjuling i svaren och du var nog väntat till viss del.
Samtidigt hör man några som Lasse som haft problemfria år med sin Kinahjuling.
Jag säger absolut inte att det är så men kan det vara så att det var så för några år sedan men att kvalitén på Kinahjuling nu blivit bättre?
Iaf skulle han vilja det för han vill köpa nytt men helst betala 30-40' mindre. :)
Å andra sidan är 30 papp ingenting om det strular hela tiden.
Fan att han inte kan besöka sig själv i framtiden. :(
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Körde Honda 420 i några år. Funkade kalas. Köp beggad märkesmaskin så blir ägandet problemfritt.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vi har en bekant som har lite skog han sålde traktorn och köpte en Honda 400 nånting .Han är väldigt nöjd med den.Själv har vi en gammal traktor tidigt 60tal den är väl fordonet jag mekat minst med .Men den tar ju lite plats
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, du vill inte köpa en kinamaskin.

Besöker du dig själv om fem-tio år så står det ”helvete vad jag ångrar mig” i pannan med stora bokstäver.

Lågt pris. Slut på fördelar.
ALLT annat är nackdelar. Är det värt det? Nej.

Skulle du köpa en kinahoj? Kinacross? Kinesisk passatkopia för 170.000 ny? Nej såklart inte. Varför inte det?
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Har plog på min Polaris Sportsman XP850 och kör med piggkedjor, visst kan jag ploga när det kommit några fjun men annars så tar jag hellre snöslungan än fyrhjulingen om jag rent spontant ska få bort snö. kommer det riktigt mycket blir det baklastaren.

Ska du ploga med fyrhjulingen så ska du ha långa sträckor och stora ytor, det minsta du måste trixa så får du gå och efterjustera med spade, 200 meter infart låter dock lämpligt för en fyrhjuling.
Utan kedjor så börjar det trycka undan fyrhjulingen när du har mycket snö på vinklat blad så kedjor är att föredra.

450cc borde räcka för plogning, ska man ha bandsats så är det för liten motor, bandsats kräver också Servostyrning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Farsan plogade gård och väg i en massa år med fyrhjuling (Polaris 500), samtidigt som jag plogade 2km isbana hos honom med samma fyrhjuling.

Efter det plogade jag vägen med gammal traktor i några år (BM640) sonen plogade med ny traktor några år, sedan lejde vi en bonde i byn, men han höjde priset hela tiden tills det blev ohållbart.

Grannen köpte en 500cc Kina-fyrhjuling, och den gör jobbet nästan lika bra som Polarisen, däremot har han reparerat den ett flertal gånger på ett par år (på garanti) och därför fått hyra in en (annan) bonde när den har varit trasig.

Grannen pratar om att byta fyrhjuling nu när garantin är slut och då köpa en märkesmaskin.

Nästa grej att tänka på är plogen, det finns mycket skit på marknaden, även farsans dyra fina fyrhjulingsplog fick moddas för att fungera bättre, grannens kina plog är svetsad flera gånger.

Slutsats: Allt funkar väl, utom att hyra in en bonde utan att känna honom personligen som en hederlig människa.

Jag skulle helst ha en traktor/fyrhjuling med slunga till att skotta med, så får man bort snön en bit också.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top