Ljudnivå på intercom

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Jaha, då sitter man och söker runt lite på olika intercom system, men kan inte hitta något vettigt om hur hög "output" själva högtalarna egentligen har. Efter två somrar med ett intercom från sena så söker jag nu efter något annat.

För det känns som att det omöjligt att det bara är jag som påverkas av att knappt höra ett skit när man kör med öronproppar. Musik går an i hastigheter under ca 90Km/h, men allt över det är ungefär som när man hör grannen ha efterfest och det är något lite dovt dunkel i bakgrunden. Försöker man lösa problemet med att köra utan proppar vill man ta livet av sig efter några kilometer, och avsaknaden av bas är ett faktum. Diskanten har sen länge spräckt allt som går att spricka i hörselkanalen. Tala i telefonen är bara att glömma.

Finns det något som uppfyller kraven på marknaden idag? Eller är det endast stadskörning utan proppar med maxhastigheter kring 50km/h som gäller för att få ut maximal njutning av sitt intercom? Jag har dessutom testat diverse in-ear hörlurar, även såna som var gjorda speciellt för användas under hjälm, men utan lycka.

Kan det vara så att man måste gå och köpa sig en roadglide med stereo och 8 högtalare för att kunna höra på lite sjysst musik under körningen..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad har du för hjälm? Jag kör med Schuberth SRC och kan då prata i telefon i 180 km/h i alla fall. Musik lyssnar jag aldrig på när jag kör hoj.

Koss-lurar är det många som slaktar och monterar i hjälmen istället för original högtalare.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Kör också med Schuberth, en S2. Kan ju vara jag som helt enkelt har nedsatt hörsel, det är ett tag sen man var på hälsokontroll :lol
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har kört med två olika Sena-headset och har även haft ett Scala rider tidigare. Jag kör med öronproppar som dämpar väldigt mycket och upplever inga problem med att ljudet blir för lågt i headsetet. Min gissning är att du placerat högtalarna fel. Sitter de inte exakt vid hörselgången kan det göra väldigt stor skillnad på ljudvolymen.

Vissa av Senas modeller har ju även möjlighet att koppla in hörlurar istället för att använda de inbyggda högtalarna så det kan vara värt att testa om du har den möjligheten. Finns in-ear-lurar från Shure som samtidigt fungerar som hörselskydd och jag tycker dessa funkar bra.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det beror också på hur man sitter hur mycket vindljud man får, och vilken hoj man kör, en person behöver inte ha lika mycket oväsen från turbulens som en annan.
Personligen har jag haft 120-140 som brytgräns för när jag inte kan prata längre pga turbulensen, det dånar för mycket i hjälmen så det går inte höra vad jag säger, men jag kan höra musik och tal själv hyfsat. Lite fortare och jag kan inte höra vad folk säger. Det var iofs med en billig HJC-hjälm som dånar herrejössesmycket och jag är lång och hamnar mitt i turbulensen med huvudet på de flesta hojar.
 

Smajly

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2015
Ort
Skånes rövhål
Hoj
2015, Yamaha, MT-07
Kör med ett billigt kit från kina (där man monterar in högtalarna i hjälmen)
Fungerar utmärkt att höra och prata i motorvägsfart (110km/h) och även telefon.
Just musik fungerar men det finns som sagt väldigt lite/ingen bas. Det funkar i alla fall så länge man inte höjer volymen onödigt mycket.
När jag kör med brossan som har samma kit spelar han ofta musik i högtalarna han har på sin hoj och detta tar hans headset upp så jag hör det utan större problem i min hjälm.
Vindbrus beror ju på en del saker.. kan ju vara så enkelt att man behöver flytta micken lite.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag kör Scala Rider Packtalk och jag kan säga att jag inte upplever att ljudnivån är för klen på den.
Utan proppar så räcker volymen till för att kunna lyssna på musik i långt över laglig motorvägsfart. Men det är inte särskillt njutbart då eftersom headseten skruvar upp volymen till bristiningsgränsen för att överrösta vindbruset.
För det blir vindbrus på hojen om du inte har en touringhoj med hög ruta eller liknande som tar bort vinddraget runt hjälmen.
Det går det bara inte att komma ifrån.
Men upp till 100 har i alla fall jag inte några problem att vare sig lyssna på musik eller prata i telefon.
Men jag har inte några

Kör du med proppar så är ju valet av proppar rätt avgörande. Men också det faktum att många proppar dämpar rätt effektivt på många frekvenser som du vill ha kvar i musiken eftersom dom frekvenserna också är dom som är lättast att dämpa och har hög risk för att skada hörseln vid högre ljudtryck.

Lyssna på musik genom öronproppar kommer helt enkelt aldrig att vara njutbart.
då ska du i så fall försöka byta ut så att du har in ear lurar som du kopplar till headseten i så fall. då får du dämpning av omgivande ljud samtidigt som du får musiken med bra ljudkvalitet.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Kör ett scala q3 volymen finns där men att försöka överösta en oväsen med högre ljud blir inte njutbart enligt mig. Försök istället tysta ner hjälmen.
På långturer använder jag in ear proppar som dämpar vindbruset funkar bra men man kan kan få lite ont i öronen och krångligt att fippla med sladdar.

Annars något som hjälpte mig var att flytta ut högtalarna i hjälmen så de ligger mer mot öronen. Jag hade nästan 1cm mellan örat och högtalaren. Satte en bit liggunderlag mellan skalet på hjälmen och högtalaren så den lång närmre örat. blev tystare i hjälmen och bättre ljud:yoparty
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top