Bra, billiga och kvalitativa verktyg?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Skulle köpa en dammsugare vid tillfälle, som reades ut på Jula. Fanns ingen i butiken jag besökte, trots att jag gick dit samma dag som reklambladet delades ut. Blev riktigt sur och gick på rättshaveristiskt maner till botten med det hela. Visade sig att det ursprungligen funnits 12 st i hela Storstockholm. Som annonserats i ett antal hundratusen reklamblad. Skitbeteende.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Skulle köpa en dammsugare vid tillfälle, som reades ut på Jula. Fanns ingen i butiken jag besökte, trots att jag gick dit samma dag som reklambladet delades ut. Blev riktigt sur och gick på rättshaveristiskt maner till botten med det hela. Visade sig att det ursprungligen funnits 12 st i hela Storstockholm. Som annonserats i ett antal hundratusen reklamblad. Skitbeteende.

Jaha, och när du kommer till butiken så slänger dom väl fram nån av sina lågprisskit och säger: "Men vi har ju den här för samma pris".
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jaha, och när du kommer till butiken så slänger dom väl fram nån av sina lågprisskit och säger: "Men vi har ju den här för samma pris".

Exakt vad dom gjorde. Var därför jag lackade ur. Blev affär annan kedja...
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Har ett flertal gånger åkt till Jula för att köpa grejor som enligt hemsidan ska finnas i lager men väl på plats får man höra "det måste vara något fel på lagersaldot!". Så även idag :död. Och inte rättar dom till lagersaldot heller utan fortsätter locka dit kunder med varor som inte existerar :zpy.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har ett flertal gånger åkt till Jula för att köpa grejor som enligt hemsidan ska finnas i lager men väl på plats får man höra "det måste vara något fel på lagersaldot!". Så även idag :död. Och inte rättar dom till lagersaldot heller utan fortsätter locka dit kunder med varor som inte existerar :zpy.


...så egentligen är hela firmans logotyp felstavad, eller hur?
Men, JUGA låter kanske inte lika säljande...
 

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
Tips på märke, modell eller ÅF för en bra och kraftig ventilbåge? Mitt no-name verktyg för runda 100:- håller inte måttet när det är kraftigare fjädrar på spel.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu kör Jula kampanj på en Bachosats igen.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ylsnyckelsatser/hylsnyckelsats-1-4-1-2-141054

Och lite roligare såg jag att dom nu säljer Kawasaki skruvdragare och vinkelslip. :D En vinkelslip för 300 kr är säkert skräp men vad gör väl det när det står Kawasaki på den.

Fan jag måste snart börja kräva betalt av Jula så mycket som jag hänvisat till dom i den här tråden.
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Nu kör Jula kampanj på en Bachosats igen.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ylsnyckelsatser/hylsnyckelsats-1-4-1-2-141054

Och lite roligare såg jag att dom nu säljer Kawasaki skruvdragare och vinkelslip. :D En vinkelslip för 300 kr är säkert skräp men vad gör väl det när det står Kawasaki på den.

Fan jag måste snart börja kräva betalt av Jula så mycket som jag hänvisat till dom i den här tråden.

fast man har vinkelslip och skruvdragare av makita och hitachi så är ha begäret mer på kawasaki verktygen:yoparty
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Det räcker med den billiga från Jula! Den har de på kampanj nu, 2499 om man är Jula Club medlem. Jag har haft den i 1 år o den funkar mkt bra till alla sorters fulmek till bil/mc, se bara till att gå igenom alla verktygen vid köp, mina spärrskaft var sladdriga så de byttes efter en vecka, allt annat funkar, mkt nöjd med den satsen. Har man råd så skall man köpa den stora BAHCO verktygsvagnen ovan, den borde räcka livet ut!

https://www.jula.se/catalog/verktyg.../blandade-verktygssatser/verktygsvagn-660046/
 
Last edited:

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Tycker jag gjorde ett fynd. En mutterdragare IngersollRand 2135qxpa? på Briklas.se för 2000 + moms. Tre vanliga hjulhylsor följde med i paketet. Fanns en variant med som hade vanliga krafthylsor i sig också.
 

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Jag måste bara dela med mig av ett verktygstips som jag är grymt nöjd med.
Jag köpte en verktygssats med 1/4 tumsfattning från Facom på Swedol när dom hade kampanj, ca halva priset mot idag.

Facomlåda.jpg

Grymt nöjd, trots att spärrskaftet med sitt vridbara handtag är lite klumpigt.
Någon månad efter så hittade jag en sats från Laser på e-bay för några hundralappar.
den såg ut som en kopia på Facomsatsen fast den hade ett vanligt spärrhandtag.

laserlåda.jpg

http://www.lasertools.co.uk/product/5960

Jag har nu använt Verktygen från Laser i ett par år och jag är grymt nöjd, allting fungerar fortfarande perfekt.
Hylsor finns upp till 14 mm vilket är bra när man skruvar med japanska motorcyklar och PH-bitsen passar väldigt bra i dom japanska JIS-spåren vilket annars är svårt att hitta något som passar om man inte vill köpa JIS-mejslar från Japan eller Amerika.

Den satsen finns även som Ironside som Ahlsell, Prevex m.fl. saluför.

ironsidelåda.jpg

Jag har sett den på kampanj flera gånger för ca 300 +moms.
Jag tycker att den är grymt prisvärd.

/A
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nu kör Jula kampanj på en Bachosats igen.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ylsnyckelsatser/hylsnyckelsats-1-4-1-2-141054

Och lite roligare såg jag att dom nu säljer Kawasaki skruvdragare och vinkelslip. :D En vinkelslip för 300 kr är säkert skräp men vad gör väl det när det står Kawasaki på den.

Säg inte det, jag köpte en tigersåg av märket Ford med logga och allt när jag skulle såga ner min gamla värmepanna. Den fungerade kanon och jag har kvar den ännu.
500:-

Tack för Bachotipset, en julklapp till kirrad. Exakt noll klappar inköpta i fysisk butik i år.
Både talande och lite ledsamt så här i småstadscentrumdödens dagar.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Jag jobbar inom kraftverkssektorn med underhåll och jag har stoppat alla inköp av verktyg frånsett Biltema med 10 års garanti. Frånsett specialverktyg har Biltemas en oöverträffad kvalitet i förhållande till pris. Och vi sysslar med rejäla bultförband etc. i ofta korrosiv miljö. Och Biltema håller utmärkt. Nog lite som med oljor, mycket tyckande utan att egentligen veta.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag jobbar inom kraftverkssektorn med underhåll och jag har stoppat alla inköp av verktyg frånsett Biltema med 10 års garanti. Frånsett specialverktyg har Biltemas en oöverträffad kvalitet i förhållande till pris. Och vi sysslar med rejäla bultförband etc. i ofta korrosiv miljö. Och Biltema håller utmärkt. Nog lite som med oljor, mycket tyckande utan att egentligen veta.

Det funkar säkert på en kraftstation men på en MC så står du där förr eller senare och får inte ner Biltemahylsan i hålet där skruven sitter. Är du då dessutom på banan eller ute i skogen långt ifrån en smärgel etc så är det inte så kul.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Det funkar säkert på en kraftstation men på en MC så står du där förr eller senare och får inte ner Biltemahylsan i hålet där skruven sitter. Är du då dessutom på banan eller ute i skogen långt ifrån en smärgel etc så är det inte så kul.

Har man med verktyg i skogen? En HD? :crash
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har man med verktyg i skogen? En HD? :crash

Ännu är jag inte så gammal att jag börjat med HD, men jag har börjat titta efter gamla sidventilare så det är kanske nära nu...

Vet inte riktigt vad jag tänkte på när jag skrev "skogen", de flesta banor brukar ligga ute i skogen men bana var ju redan nämnt. Annars har man väl sällan med verktygen på hojen.

Och andra sidan brukar de där akuta problemen/behoven inträffa fredagkväll efter att butikerna är stängda och du har ändå tagit en mek-öl och kan inte heller köra till butiken. Har du en smärgel hemma så kan du ju för all del slipa ner den där biltemahylsan så att den funkar.

Finns även andra verktyg och tillfällen där man kan få ångra att man handlat billigt.

Som cirkelsågen jag köpte för några år sedan, billigaste jag hittade enligt resonemanget att jag använder så sällan cirkelsåg att billigast möjligt duger till mig. Sen står man där en helg och ska snickra när cirkelsågen går sönder och hela kvällens/helgens planer går i stöpet.

Man bör alltså fråga sig vilka problem man kan tänkas få ifall sakerna går sönder vid fel tillfälle.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Får mig att tänka på filmen ”Tillsammans” där grannsnubben går ner i källaren och ”snickrar lite”. :lol
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top