Står inte ut med så kallade "äventyrare" på sina BMW 1200 GS!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Står inte ut med sådana som alltid positionerar sig i relation till andra...

Dessutom känner jag en hel del 1200 GS/A-ägare som åker till Långtbortistan och tillbaka varje år och har rätt trevligt längs vägen. Och det jävliga är att de diskar av 90% av sporthojnissarna på banan också...
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Hade det inte varit fören idrottsskada i nacke och vänster axel hade jag säkert fortfarande kört sporthoj eller sporttouringhoj. Klarar en dryg timme med "sportig" körställning sen är det inte roligt längre. Hade väl mer eller mindre accepterat läget och gett upp långresor och dylikt. Är relativt kort (176 cm ), med korta ben så jag hade inte ens tänkt tanken på att framföra dessa höga bestar till äventyrshojar. Av en händelse så provade jag en Ktm 1190 hos Johans mc 2014 och fick en uppenbarelse. Fick inte ont och hojjäveln gick som bara faan. Förtroendet hojen gav mig gjorde att jag hade åkt åttor runt mig själv på min dåvarande Ducce. Kör ganska mycket ( drygt 2000 mil ) per säsong utan att pendla. Är evigt tacksam för dessa "äventyrshojar" med sin upprätta körställning. Kör sportigt och aktivt så en blysläde är inte intressant. För mig har dessa äventyrshojar betytt att jag kunnat ha kvar och utveckla min passion för hoj.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Nu kan jag somna LYCKLIG !! TACK TS :kär
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Sluta förklara er!
Låt pojken reta sig på saker han inte har med att göra.

Tycker ärligt synd om stackaren... tänk när han ser en tjej med Converse-skor som INTE spelar basket!
Eller en Volvo XC40... som INTE klättrar i bergen... eller nån med en GoPro-kamera som INTE är på väg att bli proffsskejtare.... osv.

Var och en får väl köpa och köra det den själv vill??


Personligen retar jag mig på de som köper cyklar med namn på platser de ändå aldrig kör till...
(Ténéré är ett område i Saharaöknen)
:7peta
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Sluta förklara er!
Låt pojken reta sig på saker han inte har med att göra.

Tycker ärligt synd om stackaren... tänk när han ser en tjej med Converse-skor som INTE spelar basket!
Eller en Volvo XC40... som INTE klättrar i bergen... eller nån med en GoPro-kamera som INTE är på väg att bli proffsskejtare.... osv.

Var och en får väl köpa och köra det den själv vill??


Personligen retar jag mig på de som köper cyklar med namn på platser de ändå aldrig kör till...
(Ténéré är ett område i Saharaöknen)
:7peta

Förstår din reaktion men tycker faktiskt att detta är ganska viktigt. Alla dessa fördomar och etiketterande vi håller på med inom hojkollektivet är så jävla tröttsamt. Varför har så många ett behov av att dissa olika kategorier av hojåkare? Visst, det är stora skillnader mellan en sporthojsåkare och en glidare men har inte alla mer gemensamt än vad vi vill erkänna. Finns många som kör blyslädar som hellre kört sporthoj om familj eller andra orsaker tillåtit detta. Inser att jag låter "äckligt" pk men är det inte bättre att vi håller i hop? Vi är inte så många...
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Klart man kan hålla ihop... frågan är dock om man vill hålla ihop med en som är så pass omogen att han retar sig på individens frihet att själv bestämma vad man gillar.
Jag åker just 1200GS, har åkt i massa länder och har korvlådor.
Jag har dock inte ett enda klistermärke nånstans, medan andra åkt i ett halvdussin länder och låtit tapetsera sina lådor med diverse flaggor mm.
Ja, det kan man ha åsikt om... åsiktsfrihet råder.
Men att låta det gå så långt att man inte "står ut" och behöver starta en tråd på SH i augusti... då är det illa.

För tro mig, det finns garanterat fler som anser TS är märklig än antalet han retar sig på.
Att ens köra mc anser det stora flertalet är störtlöjligt, ofattbart och/eller fattigt.
Flertalet väljer bil om de skall åka nånstans, om de har råd.
Att sen dessutom välja resor till diverse u-länder är även det något som det stora flertalet skulle anse vara extremdumt.
Personligen åker även jag tex österut, men massan suktar hellre efter en vit badstrand, ett lyxhotell i Dubai eller kanske en helg i New York.
INTE en knastrig grusväg i Kazakstan.

Så alla är olika och flertalet skulle skratta åt TS om de hade möjlighet, men han är troligen så inskränkt att han inte inser det, utan anser att alla som kör mc på annat sätt än honom själv gör fel.
...och dessutom retar sig på det...

Som sagt... stackare.

(att sen tråden lagts i avdelningen "supermotard/offroad" skulle man också kunna reta sig på... då varken en 1200GS eller en 660Z kan anses som vidare varken SM/offroad... men nu tillhör inte jag kategorin som TS, dvs de som retar sig på saker... notera kan man dock göra)
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Försvarar på intet sätt TS inlägg. Mitt inlägg var mer ett generellt konstaterande. Dessa trådar uppstår i olika sammanhang på olika ställen men med samma intention. TS inlägg är ett övertydligt exempel på vad jag försökte säga.
 

Smagatusk

Guest
Sluta förklara er!
Låt pojken reta sig på saker han inte har med att göra.

Tycker ärligt synd om stackaren... tänk när han ser en tjej med Converse-skor som INTE spelar basket!
Eller en Volvo XC40... som INTE klättrar i bergen... eller nån med en GoPro-kamera som INTE är på väg att bli proffsskejtare.... osv.

Var och en får väl köpa och köra det den själv vill??


Personligen retar jag mig på de som köper cyklar med namn på platser de ändå aldrig kör till...
(Ténéré är ett område i Saharaöknen)
:7peta

Jag bara antar att du varit i Bayern?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Festligast är ju de här long way around-programmen där den tjocka huvudpersonen hela tiden trillar på sin kvartstons äventyrshoj, på slutet orkar han inte ens resa upp spektaklet, alltmedan de infödda susar förbi i leran på sina lätta öststats MZ. Det är som en metafor över västvärlden
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag känner mig väl lite träffad, men bara lite...... :)

Tycker med åren så har det blivit bara värre och värre med mitt släpande av prylar. Känns idag som att man har halva bohaget med sig. Nu kör jag ju inte GS, men ändå en lite större äventyrshoj. Allt man har med sig kräver mer eller mindre en större tyngre hoj. Den blir mindre slekig....

Får då skylla på att jag bor i Boden och har då varje gång 300 mil transportsträcka i Sverige. Bor man i Göteborg så sätter man väl sig på Kielfärjan och framför dig har du 19 länder på en resa....
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag får väl tokskämmas som 16 av de senaste 17åren semestrat inomlands och utomlands på R1 :dummer

F,ö har du kört färre mil på dina "äventyr" med en två år nyare hoj än jag kört med min "sportis" så jag förstår inte vad du jagar upp dej för?

Skämmas 2:
Äger ju även vad några skulle kalla den ultimata äventyraren, XT600Z Ténéré med svindlande 56hk från -84.....
Ingen vätskekyld "modernitet", bara rent äventyr :D
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Äventyr" är en inställning. Inget man kan köpa.

Samma sak med "sporthoj", faktiskt; med rätt förare i sadeln så kan en äventyrshoj hänga på eller rasta en sporthoj på de flesta sträckor utom rakt fram på motorväg.

...så vilken av dem är "sporthoj" då, egentligen?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
"Äventyr" är en inställning. Inget man kan köpa.

Samma sak med "sporthoj", faktiskt; med rätt förare i sadeln så kan en äventyrshoj hänga på eller rasta en sporthoj på de flesta sträckor utom rakt fram på motorväg.

...så vilken av dem är "sporthoj" då, egentligen?
Eller tvärt om :D
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag förstår "äventyrarna" till fullo, jag har kört den svängen med regn, tält som läcker in, dyngsura kläder när man ska åka igen, immigt visir, hungrig och skitnödig.
Nä, hotell med torkskåp, badkar, tv och mumsig frulle, det är grejen.
Största äventyret är väl att komma bort från vardagen ett tag förmodligen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag förstår "äventyrarna" till fullo, jag har kört den svängen med regn, tält som läcker in, dyngsura kläder när man ska åka igen, immigt visir, hungrig och skitnödig.
Nä, hotell med torkskåp, badkar, tv och mumsig frulle, det är grejen.
Största äventyret är väl att komma bort från vardagen ett tag förmodligen.

Man kan faktiskt variera också :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
(Obs - ironi)
Jag förstår inte folk som äter köttbullar, fisk, pasta och grönsaker. Det är ju blodpudding som gäller. Blodpudding. Enbart blodpudding.

De sitter där med en massa onödiga saker på sin tallrik. Saker som inte behövs. De är inte riktiga kockar med alla sina tillbehör. Det enda som man verkligen behöver är ju lingon. Och så alla dessa som skryter och visar upp sina rätter. Vitlök. Kryddor. Panering. Soppa. Fy för den lede.

Nä, blodpudding ska det vara. Inget annat. Punkt! Detta vet jag helt säkert, för jag har sett vilka fel andra gjort och kommit fram till att blodpudding är den enda rätta maten. Amen!

Eller hur, TS? ;) ;)
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag förstår mig inte på folk som måste åka ToR Mongoliet för att kalla det äventyr!:mad: Med min Sovjetiska 50-talshoj var sommarens tur runt Gotland djävligt äventyrlig. Jag kommer 15 mil på en tank bensin men måste fylla olja efter 7 mil.

OCH ALLA SOM INTE ÄR EXAKT SOM MIG BORDE LÄGGA SIG NER OCH DÖ!!!
:hihi
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top