KTM EXC 520 - Kontroll inför köp

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Tjena!

Andra cykeln är på väg in, denna gång blir det en med offroadegenskaper.

Objektet är en 2002, finns det några specifika grejor jag bör fråga eller kontrollera?

Hur är denna hoj i övrigt, håller den ihop något så när?

Tack på förhand.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Inte mycket specifikt egentligen. Kolla vanliga grejer, typ glapp i fjädringslagring, hjullager osv. Speciellt om det har körts seriös enduro eller cross tar allt sådant stryk, men inte värre än på andra hojar.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
den där börjar ju bli ganska så gammal... den typen av hoj lever ett hårt liv. även om den är billig i inköp kan den kosta dig en hel del i längden.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
den där börjar ju bli ganska så gammal... den typen av hoj lever ett hårt liv. även om den är billig i inköp kan den kosta dig en hel del i längden.

Jo, jag misstänker det. Jag inser att en dyrare hoj kanske vart vettigare ur ett långt perspektiv, men med smal budget överlag så får jag börja här och se när det börjar bli dags att byta upp sig. :)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Om man kan skruva lite själv handlar det om rätt små pengar för att byta diverse lager mm., och sen har man en riktigt rolig hoj. Motorn är grym på alla underlag, från asfalt till sandcrossbana.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad skall du ha den till?

En 15 år gammal endurohoj med 4-t motor är en bomb oavsett vad du köper. Du vet inte hur nära förestående ett 10-15kkr ras är, det kan komma i morgon. Detta osvett om det står Yamaha WR450 Honda CRF 450 eller KTM 520 på plasten.

Har du tight budget och skall köra cross/enduro köp 2-t. Skall du köra grusväg köp en tyngre och tråkigare cykel typ XR650/KTM Lc4 eller liknande.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Crowdfunda till en dyrare hoj är inte att tänka på...?

Nää, blev så dålig stämning förra gången jag försökte få hjälp av kollektivet... ;)

Boris, väl värt att begrunda. Dock så är väl antalet vägreggade 2T för runt 10-15 ganska få. Men tack för input!
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Vad är budgeten? Du bor ju i en bra kommun för cross och enduro så alternativet kan ju vara att köpa en ren cross och behålla landsvägsloket. Kostnaden går ner och du får roligare och kondition på köpet.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Långt eller kort perspektiv, se till och ha en 10 - 15 kvar i budget för oförutsedda utgifter om du ger dig på den där.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Vad är budgeten? Du bor ju i en bra kommun för cross och enduro så alternativet kan ju vara att köpa en ren cross och behålla landsvägsloket. Kostnaden går ner och du får roligare och kondition på köpet.

Jag vill kunna köra till & från banan på samma cykel som ger mig motionen. Ren cross är inte aktuellt.
Budgeten är låg, 10-15k.

Jag kommer behålla VTR:en oavsett.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Boris har tyvärr rätt. Gammal hoj utan dokumentation kan bli dyrt, men du kan givetvis ha tur. Ingen racehoj mår bra av gatukörning men i din sits hade jag letat en 450 med så få timmar som möjligt alt. en XR 600 om det är grusväg och inte riktig enduro du söker.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag vill kunna köra till & från banan på samma cykel som ger mig motionen. Ren cross är inte aktuellt.
Budgeten är låg, 10-15k.

Jag kommer behålla VTR:en oavsett.

Är budgeten så låg så borde du låta bli att köpa en öht. En fungerande endurocykel kostar 15-20kkr om den inte bara är sopor.

Det här är det bästa du får för 15kkr på blocket idag
https://www.blocket.se/stockholm/Gasgas_EC300_06_75114312.htm?ca=22&w=3

Den är 100ggr bättre än en 520 med oklara serviceförhållanden men du får ändå räkna med att där blir några tusen i underhåll relativt snart. EC300 är en förbannat bra endurocykel som håller precis hur länge som helst i motorn men den är inte direkt en njutning att köra 2 mil gata till enduroslingan....
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Eller köp den på chans och betrakta pengarna som borta. Det kostar att hålla även gamla hojar funktionsdugliga.
Kör själv en Exc 450 -08. Vet inte hur mycket den kostar i tid och pengar. Senast var det en ny kedja innan dess en ny kolv , däck osv
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
För er info, det blev en KTM 520 EXC som hämtas på Onsdag!

Ni hittar mig i "Min KTM är dum idag"-trådar framöver.. :tummenupp
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Grattis och välkommen till STMS (http://www.stms.nu/). Kan du skruva är det värt att lyfta på toppen och kolla kolven och cylindern samt toppen för att få viss uppfattning om hur den mår). Annars är det bara att lyssna efter missljud och hoppas att du slipper problem. Har den mest gått i skogen har den levt ett lugnt liv, motardkit kan skvallra om motsatsen.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Grattis och välkommen till STMS (http://www.stms.nu/). Kan du skruva är det värt att lyfta på toppen och kolla kolven och cylindern samt toppen för att få viss uppfattning om hur den mår). Annars är det bara att lyssna efter missljud och hoppas att du slipper problem. Har den mest gått i skogen har den levt ett lugnt liv, motardkit kan skvallra om motsatsen.

Jag kommer och hälsar på er på Söndag!
Ska riva isär vid tillfälle, tack för tipsen!
Den verkar ha levt ett skogsliv utan motardkit, så det blir väl jag som får skrämma den med motardkit.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top