Dödssiren till garage

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Om man köper 2 stycken 108 db. Vad blir totalen på ljudet då?
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Hmm..
Drar man till med en 130 dB siren så ska man också vara beredd på att bli åtalad för misshandel och liknande är jag rädd.
Vid 120 dB ligger ju smärtgränsen. I alla fall för det ljud som inte är lågfrekvent basljud.
Över 120 dB så är risken för omedelbara hörselskador overhängande.
Lyckas du med sirenen skada hörseln på en eventuell inbrottsjuv så finns risken att du blir åtalad. Så jag skulle se till att hålla mig under 120 dB.
Hmm hade för mej att ditt 120 låg vid 130, men kan ha fel.
Sen får man ju räkna ett visst bortfall om den nu ska gömmas, vet inte hur man räknar db på sirener men antar det är en halvmeter/meter rakt framför.
Helt korrekt ang skadeståndsbiten, det bör man vara medveten om.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Då bör man ha en annan siren som man byter ut snabbt innan polisen kommer.Sen är det ord mot ord:D
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hmm hade för mej att ditt 120 låg vid 130, men kan ha fel.
Sen får man ju räkna ett visst bortfall om den nu ska gömmas, vet inte hur man räknar db på sirener men antar det är en halvmeter/meter rakt framför.
Helt korrekt ang skadeståndsbiten, det bör man vara medveten om.

Gränsen är frekvensberoende.
Bastoner (dvs lågfrekvent ljud) tål man mer av och för det så tror jag att det ligger vit 130 dB. För högfrekvent ljud ligger den på 120 dB.

Sen är det ju så att för att göra det lite mer förvirrande så använder man sig av olika filter vid ljudmätningar.
120 dBA brukar anges som smärtgränsen i dom flesta fall. Men om man använder sig av B eller C filtret så är det andra värden. Dessutom är det i viss mån beroende av frekvensen vilket betyder att om man tar fram ett viktat värde där man tar hänsyn till hela hörselkurvan så kan man ibland se siffror på 125 eller 130 dB
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
På saab (spy) turboforumet för en massa år sen så skrev en snubbe om sitt billarm som låg på 120+ .
Tjuven och släktingar kom och bråkade efteråt pga att tjuven hade fått öronskador.
Åtal för misshandel el liknande, minns inte hela storyn tyvärr.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Blir kanske tvungen att köpa en nätadapter 220 till 12v. Fungerar dom? Lättare att gömma kanske. Vad skulle jag ha då sa vi?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Sätt en mörkerseende rörelsedeckare utanför garaget med lampa och larm, så slipper du ens få in packet i garaget från början.

Jag har en rörelsedeckare med sensorn utanför dörren och sirenen på insidan. På det viset ser man inte om det finns en larmpanel eller om det är direktkopplat.
Man hör bara plötsligt att ett högljutt larm aktiverats i lokalen, och då väljer man nog inte att påbörja ett inbrott. En sådan lösning kostar under 500 SEK och fungerar utmärkt.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top