Första hojen? ktm 1290 Super Adveture R ? Tips önskas?

kuniboy

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2015
Ort
pappas brunöga
Hoj
zundap
Grym hoj! Köp den och du kommer inte bli besviken. Går som satan med väldigt potent elektronik som lämpar sig för vår klimat.
Alternativt köper du något sämre, --> tröttnar efter 1månad--> sälja-->göra om processen
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Skitsnack! Du köper den hoj du vill ha. Hade jag råd att köpa en av mina favorit hojar när jag skaffade kortet så skulle jag gjort det!

Du tar ju kortet för MC...då får du ju fan ta och köra vilken MC du vill!

Ja du ska ändå prova och se om hojen passar dig innan köp.

Men även ett barn kan köra moderna hojar.
Köp det du vill!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har haft kort i 5 år och skulle nog inte ha velat ha en 1290 som första hoj.
Jag hade först en Honda Transalp och sedan en Triumph Tiger 800.
Det känns som ganska naturliga steg att både effekt och hojmässigt.
Jag ville köra mest asfalt men vill inte vända på grusväg.

Kanske en gammal Africa Twin/Triumph 800 XC som första steg och sedan en KTM alt ny Africa Twin?
Då kan du känna efter något år hur mycket grus kontra asfalt du kör också.
Sedan om du kör mer än 20-30% på grus AT'n annars definitivt KTM'n.

OBS! Har inte haft ett enda fel med min SA så lyssna inte på den bittra notrightrider. ;)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
jag har kört hoj i över 30år. olika cyklar och underlag under alla årstider.
Mitt råd är att INTE köpa för stort, starkt eller snabbt.

Har sett för många som köper hoj pga attityd eller image, det blir sällan bra.
Har sett för många sporthojsåkare som bara kan gasa på raksträckorna, men knappast ta en kurva.
HD åkare som försöker se tuffa och farliga ut.
Adventure-åkare som skall verka äventyrliga och spännande.
Hoj åkare som tror de kan köra bara för att de kan åka på bakhjulet, -pinsamt.

Var ödmjuk när du väljer hoj. Det är inte leksakerna som är roliga utan hur man använder dem ...
Det blir roligare om man väljer modell efter sin förmåga, intresse och visioner
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Folk får köra som de vill och vara vad de vill.

Alla ska inte vara exakt samma.

Inget fel med attityd eller image. Tror de som äger en hoj bara för hur den ser ut eller hur de tror det får de att se ut. De är lika glada som de som kör hojen 24/7.

Inget fel med att gasa på raksträckorna om det är det man gillar.
Inget fel på att vilja se ut som en HD kille med 100tatueringar.
Inget fel med att köra en fullastad adventure hoj bara för att åka till fiket.
Inget fel med att tro att man är kung om man kör på bakhjulet.

Alla de är glada för de gör som de vill. Men de som klagar på de är inte lika glada.
Tummen upp till alla som kör hoj!

Snubben gillar en 1290 SA. Låt han ta kortet och gå och prova hojen. Gillar han det lika mycket då så köper han den.
Sen kör han det med huvudet och blir erfaren på den hojen.
 
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag hade KTM 640 som första mc. Den var otroligt lättkörd men inte supersnabb över 100 km/h. Trots att den inte var så snabb så hände det ofta att jag missbedömde bromslängd/kurvor de första åren, med resultat att man var på väg ut från vägen eller in i fel körfält. Med en 1290 hade jag nog haft ännu mindre marginaler att gå på. Det tar tid att lära sig att köra.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Visst alla får köpa eller köra vilka hojar de vill, -men blir det så bra alla gånger ?
Om TS frågar lite försynt om det är ett vettigt val av första hojen, så är det inte juste att bara bifalla.
Man köper väl inte mc för att revoltera mot mamma och pappa? utan för att kunna njuta och ha kul.
Även om 1290´n lättkörd så är den inget bra första val om man vill lära sig köra bra ...
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Jag hade KTM 640 som första mc. Den var otroligt lättkörd men inte supersnabb över 100 km/h. Trots att den inte var så snabb så hände det ofta att jag missbedömde bromslängd/kurvor de första åren, med resultat att man var på väg ut från vägen eller in i fel körfält. Med en 1290 hade jag nog haft ännu mindre marginaler att gå på. Det tar tid att lära sig att köra.

Med en 1290 SA hade du kunnat klippa bromsarna fullt ut under ditt påbörjade nedlägg i kurvan, den har elektronik för det, således tror jag du klarar dig bättre med en 1290 SA.

1290 SA är en potent touringcykel med mkt körglädje och som inte bangar för grusväg. Jag tror man kan köra ihjäl sig på precis vilken maskin som helst utan större problem, fördel borde va att välja någon modern maskin med all elektronik som finns om det nu skulle gå åt skogen.

Fattar inte snacket om att köpa gammal hoj för att jobba sig upp i hierarkin, gamla hojar är osäkra, köper man en 1290 så gasar inte hojen av sig självt utan det gör föraren beroendes vad han har innanför pannbenet. Har man pengar och lusten att köpa en ny hoj så är det det klokaste valet, om man kör vettigt. Är det inte rätt val av maskin så får man välja något annat, om man har pengar.

Risken är betydligt större att man ratar ett segment, säg tex äventyrshojar eller touringhojar om man köper en gammal häck och bildar sin uppfattning om segmentet via den.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Risken är snarare att man genom att förlita sig på elektroniska hjälpsystem aldrig lär sig köra hoj på riktigt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
"Köp den här hojen, då behöver du inte lära dig att köra".

Ett bra argument?
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Med en 1290 SA hade du kunnat klippa bromsarna fullt ut under ditt påbörjade nedlägg i kurvan, den har elektronik för det, således tror jag du klarar dig bättre med en 1290 SA.


Enligt min erfarenhet är det en dålig ide att bromsa i ett nerlägg för att klara att ta en kurva skarpare, oavsett om man har abs och traction control. Jag hade istället försökt hängt och lutat ner cykeln mer om jag kom för fort in i en sväng. Nånting jag har lärt mig efter en del år på mc.

Man kan fint bromsa i moderat nerlägg in i en kurva utan abs/traction och i lite mer nerlägg med abs/traction. Men jag har aldrig hört nån rekommendera att bromsa i utgången av en kurva för att ta den skarpare.

Men visst, en modernare cykel hade säkert hanterat broms i utgång av sväng bättre i samma fart, i alla fall en panikbroms. Min poäng är dock att med 160 hk istället för 60 hk är det större risk att man kommer in i en kurva med för stor fart, som ovan och gasglad förare
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är som att rekommendera en värstingsporthoj till en med nytaget körkort, allt med argumentet "köp det du vill ha".

Allt handlar inte om effekt utan om den större/värre hojens övriga egenskaper. Den vuxne med nytaget körkort är inte bättre förare än 16-åringen med nytaget körkort. Det som brukar skilja är trafikerfarenhet och omdöme.

Men vill man ha det värsta som förstahoj saknas uppenbarligen omdömet. Det tar ganska många år och mil innan man blir en medelbra mc-förare, förutsatt att man vill lära sig, går på kurser osv. Och överlever. Med en mindre instegshoj lär man sig dessutom bättre.

Med tiden lär man sig mer och mer och då byter man hoj naturligt i takt med detta.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag tror 1290 SA är en bra hoj. Fin elektronik, balanserat chassie, upprätt körställning=god kontroll, möjlighet att kitta med lite skyddsbågar o dyl? Go for it! :)
 

steff-650

Medlem
Gick med
1 Feb 2014
Ort
Örebro
Hoj
2009 Triumph daytona 675
Har inte kört adventuren men däremot 1290 superduke GT. Den är jättefin och snäll att Toura med men jösses vilket vrid (140 newton och ca 170hk). Kan bara säga att de är inget för den ovana och den kan lätt sätta en i diket. Bättre att börja med en typ Yamaha: Fz6, fz1 eller mt09, Triumph: street tripple, Speed tripple eller tiger eller liknande hojjar av andra märken.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Top