Pass vid överfart Rödby - Puttgarden?

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Tänkte om någon har koll!
Vi har hyrt stuga i Rödby, Danmark, och lurade på att svänga över till Puttgarden och köpa lite läsk!
3 av 4 i sällskapet har giltigt pass med, den 4e har ett utgånget pass med.
Är det att be om trubbel att fara över eller är kontrollerna obefintliga?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
De är obefintliga på väg ner. På väg hem är det knappt nån koll på bron heller. Men ta med det utgångna passet för säkerhets skull

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det händer att tyskarna har kontroller men det är inte ofta. Jag skulle ta risken att en får ta båten hem i förtid och missar läskinköpen.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Det händer att tyskarna har kontroller men det är inte ofta. Jag skulle ta risken att en får ta båten hem i förtid och missar läskinköpen.

Är inte så orolig för att inte komma in i Tyskland, tänkte mest så det inte blir strul när man ska tillbaka.

Det är jag, sambon, 14årig son och 14årig kompis till sonen som inte har giltigt pass.
Vore ju olyckligt att få lämna sonens kompis i Tyskland, tror det skulle bli lite dålig stämning med hans föräldrar då :-D
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Är inte så orolig för att inte komma in i Tyskland, tänkte mest så det inte blir strul när man ska tillbaka.

Det är jag, sambon, 14årig son och 14årig kompis till sonen som inte har giltigt pass.
Vore ju olyckligt att få lämna sonens kompis i Tyskland, tror det skulle bli lite dålig stämning med hans föräldrar då :-D

Klä honom i Lederhoosen och tyrolerhatt så är saken biff :). Då vinkar Günther Polizei förbi er.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Jag var över till bordershop för en dryg månad sedan, då var där passkontroll i Tyskland. Hade inget med mig, men dom gjorde undantag och lät mig köra till bordershopen som ligger bara ett par hundra meter ifrån.
Mao, pass med till Tyskland

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Jag var över till bordershop för en dryg månad sedan, då var där passkontroll i Tyskland. Hade inget med mig, men dom gjorde undantag och lät mig köra till bordershopen som ligger bara ett par hundra meter ifrån.
Mao, pass med till Tyskland

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Tackar för infon!
Får se om sambon o jag åker över själva eller om vi skippar det helt!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man frågade varken om pass på ner eller hemresan över Rödby- Puttgarden. Åkte ner och upp med tre veckors mellanrum. Jag hade i alla fall inte chansat i dagsläget. Igår körde jag och hämtade min syster på Kastrup och det var ID-kontroll på Svenska sidan Helsingborg- Helsingör rutten. Räckte med att uppvisa Svenskt körkort. Man har dock lättat på kontrollerna. För ett år sedan drygt fick jag hämta min syrras pass i hennes bostad och åka över till färjelägret och ge det till henne. De lät henne inte gå ombord på färjan över till Sverige med ett utgånget körkort som hon då hade på sig. Om jag inte varit hemma och haft tillgång till hennes bostad hade hon fått åka till ambassaden i Köpenhamn eller ta en taxi över Öresundsbron över till Svenska sidan där det sedan hade löst sig.

Känns som en onödig risk helt enkelt. Men ni kan ju kontakta färjelägret och höra er för. Någon id-handling har väl vännens son som kanske accepteras om det skulle frågas om en pass-handling. Man är slappare nu än för ett år sedan. Det är märkbart över hela Europa. Jag tror dock att man har stickkontroller fortfarande.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Oss vinkade dom in för passkontroll i våras, både på vägen från Tyskland till Danmark och från Danmark till Sverige. Kanske blev dom extra nyfikna för att frun är lite mörkare.

Vad jag hade lastat i skåpet frågade dom inte ens om. Senast jag åkte över för några år sedan var det tvärtom, dom sket i vår identitet men var väldigt nog med att studera lasten.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Det blev fjortisfritt!
Kontroller på tillbakavägen i Rödby, dock blev inte vi stoppade.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top