Biltema´s "regnhandske" - köp I N T E !

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Det har ju trots allt ändå fallit en del regn under sommaren. I vilket fall i nord-Norge. Åtminstone när jag körde där i juni.

Sent omsider beslutade jag mig för att "i alla fall prova" någon slags regnhandske.
Biltema säljer den här:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Handskar/Regnhandske-2000031108/

Ska?rmavbild 2017-08-09 kl. 19.02.52.png

I informationstexten för handsken står följande:
"Tvåfingers vattentät handske i Taslan. I nytt, förbättrat utförande med kraftigt regnskydd. Innerhand med PU ?greppdots?. Rymlig storlek som passar över de flesta vanliga MC-handskar. Lycra stretch och reflexband över knogarna. Resår vid handled och krage."

Utvärdering
".. vattentät .." och ".. med kraftigt regnskydd." Jo jä...ar. Testade handsken i 14 mil, med emellanåt regn och ibland skurar samt även uppehållsväder. Inuti regnhandsken använde jag en tunnare tyghandske (typ crosshandske). När jag kom fram till målet för dagen visade det sig att Biltema´s regnhandske var olovligt "fuktig" på insidan. Dvs. inte alls vattentät.
".. greppdots" - det tolkar jag som att de ska ge bättre grepp om gummihandtagen på styret. Bullshit även det. Ständigt hade jag en kamp med att försöka få handsken att fästa ordentligt runt handtaget, vilket inte var möjligt med annat än att jag tvingades hålla Hårt i styret.
"Rymlig storlek .." - nä lägg av... mina tunna tyghandskar rymdes visserligen men själva regnhandsken i sig är så liten att jag inte ens nådde helt fram till vare sig koppling- eller bromshandtag.
".. reflexband över knogarna." En tunn knappt synlig sträng av reflexmaterial är vad som finns.
Det är inte heller resår vid "kragen" - där finns ett snöre som man drar åt.

Behöver jag tillägga att handsken lämnades tillbaka snarast!
Kommer även dra iväg ett mejl till Biltema och berätta om mina erfarenheter.

/H
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har du testat och fylla dom med vatten ?
Så man kan se var / om de läcker ?
 
Last edited:

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Regnet brukar komma in via armarna

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Regnet brukar komma in via armarna

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Biltemas regnhandske är dokumenterat värdelös.
Mk I tog in vatten genom sömmarna.
Mk II "New Formula" är preXis lika värdelös, och tar även den in sitt vatten genom sömmarna.

...å Feltema bara trallar på och säljer tills batchen är slut.
Just sådant som får mig att lacka på företaget. Bit i det sura äpplet, dra in produkten och gör ett rituellt bål av skiten - där ansvarig inköpare får sitta och dra i sig rökgaserna och därmed på sikt pynta med typ 20 år av sitt liv, inför övriga inköpare.

Det torde snäppa upp kvalitetsarbetet en hel del.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Försökte förra veckan ta på mina regnhandskar från Bilbutterics när regnet överraskat mig och öste ner, gav upp efter några minuter då jag inte lyckades få in mina handskar och få ordning på innertyget i dessa värdelösa fanstyg.
För den som vill ha dom så ligger dom i diket ett par mil söder om Umeå. :mad:
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Jag har börjat köra med styrmuffar när det regnar (längre resor) går fortare att kränga på än mina regnhandskar. Tar ju lite plats utanpå packningen men fan vad varm å gosig man är om händerna! Har ju handtagsvärme också så det gör inget om handskarna redan hunnit bli blöta.
Kostar typ 130 spänn på biltema.
Fett värt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag köpte ett par billiga överdragshandskar på ebay, med ett skal och en gummihandske inuti. Den rök på första rundan, men skalen har jag kvar, och dom funkar klockrent utanpå mina vanliga handskar :tummenupp Dom hårdtestades senast i helvete-vad-det-regnar-väder i Norge för några veckor sen, still going strong.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Inte helt OT kanske, men då jag åker båge på bana, eller gata i regn och inte vill frysa drar jag på mig en latexhandske under.
Gör även stor nytta om det är lite kyligt, för det är ju just vinden man stänger ute.
Använder samma typ då jag gör pilljobb i motorer mm och inte vill bli smutsig :hihi
Dom tar minimal plats i bagaget och man får lätt med sig en 4-5 uppsättningar.
27006.jpg
 

Joe Nice

Medlem
Gick med
6 Jun 2016
Ort
Dalsland
Hoj
2003, BMW R1150R, 2003 Yamaha XJ 900 S
Delar din erfarenhet. Innertyget är alltför bylsigt och gör att man lätt blir frustrerad och försöker boxa ner innerhandsken i regnhandsken. Mina sprack i sömmarna och läckte in.
Jag är absolut inte nöjd, men visst skyddade de från att bli genomblöt om händerna. Det hade ju ett par systempåsar med gummiband gjort också iofs.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Har du testat och fylla dom med vatten ?
Så man kan se var / om de läcker ?

"OCH fylla dom med vatten?" ATT fylla dem med vatten heter och skrivs det.
Nej det gjorde jag inte - jag är inte sömmerska... och ska f_n inte behöva prova sådant. Det ska Feltema redan ha gjort när produkten börjar säljas(!)
/H
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
"OCH fylla dom med vatten?" ATT fylla dem med vatten heter och skrivs det.
Nej det gjorde jag inte - jag är inte sömmerska... och ska f_n inte behöva prova sådant. Det ska Feltema redan ha gjort när produkten börjar säljas(!)
/H
Att fylla dem med vatten heter och skrivs det.:D
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Prövade dessa i 45 mil spöregn till bodø, de hölls sig torra i 15-20 mil sen blev dom dyngsura. :näsblod
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top