R3/CBR500R vs gammal R6 vs Aprilia Shiver...

RullstolsZigge

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fz6-n 2008
Vad tror ni om R3/CBR500R ca årsmodell 14-16 vs R6 ca 00-02 vs Aprilia Shiver 750 ca 08-10?
Har just nu A2 men får ta tungt, kört ostrypt FZ6 tidigare och Xt660R. Vill ha en pålitlig men också rolig hoj. Försäkringen drar iväg direkt tyvärr och har inte allt för stark ekonomi. Bor i UK och vill ut och åka lite på öarna och eventuellt ner mot Europa någon sväng.

Tycker själv att R3 var riktigt snygg, denna tex https://www.gumtree.com/p/yamaha-motorbikes/2016-yamaha-r3-abs/1259283264 är dock rädd att både den och CBR500R (båda får jag ju köra direkt på A2) kommer upplevas som för torra och tråkiga. Men samtidigt känner jag att det kan vara bra att kanske farten hålls ner något och att jag blir bättre på att hantera kurvor osv?

Shiver tycker jag är snygg den med, tror det kan vara en rolig kombination och passa bra allroun. Vet ej hur pålitlig de är?

Äldre R6 kan också vara genomförbart när man tittar på försäkringen men då är ju frågan hur stor chans det är att hitta en som inte är sönderkörd och hur skulle de funka att åka någon längre tur, säg 5 timmar om dagen ett par dagar i rad?
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
"sönderkörd" tänkte du köpa från skroten? De flesta 600 sporthojar har körts på gata och då är det svårt att köra slut på de. En välskött hoj håller lääänge! Men det gäller alla hojar om hur de har sköts. Bankörd/högtrimmad är sådana 600:eek:r som ger upp, därifrån myten dyker upp om "sönderkörda" och de hojar som på gatan har körts slut är det pga ägarna till hojen är slut i huvvet.

Däremot kan jag rekommendera Shiver! Roligare hoj för det vardagliga. Skön vrid samt roligt att kasta runt! Ska du köra mycket bana då ska du ha en R6:a. Men mycket gata då är det Shiver som gäller.

R3&500r har för lite umph. Inte kul alls, det tråkiga med de hojarna är att de inte är som de 90tals små hojar. Det saknas bra bromsar/fjädring osv. Hojen funkar bra men det går inte att få så mycket mer från de hojarna än att åka från A till B. I jämförelse med andra hojar som tex r6:a/shiver som du nämnt. R3&500r osv i sin klass är bra hojar men fan vad de saknar i jämförelse med hojarna som är i klassen över de dvs "mellanklassen".
Det är där man har kul med en hoj...mellanklass hojarna(oftast en twin motor ibland trippel)! Roligt att kasta runt och har tillräckligt med knuff i motorn att man aldrig blir uttråkad. Men inte så mycket knuff att man åker in i rymden för forskning.

Hålla nere hastigheterna gör du med din högra hand. Samt en skön hoj med bra vridmoment i lägre register som en Shiver ger dig mer kul inom hastighetsgränserna. R6:a är all effekt på toppen och inget alls i resten av varvtalen. Skit kul när man väl ligger och pepprar röda linjen. Men sällan man kan göra det på gata.

Köra långt på en sporthoj går underbart. Men alla är olika...jag stortrivs på sporthojar i längre sträckor. Men min rygg dör om jag sitter upprätt. Ju sportigare ju bättre för mig!
Såklart skulle vara kanon om jag kunde köra en touringhoj för längre sträckor. Men pga de hojarna är så obehagliga för mig att sitta på så kommer det aldrig bli en sådan hoj för mig.
Men vi alla är olika byggd/tränade osv.


Men du ska ha en Shiver iaf...slut på tråden.
 
Last edited:

RullstolsZigge

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fz6-n 2008
Shiver låter lockande. Hur står den sig mot Gsx650f och Cbr650f? Upptäckte precis den kategorin av cyklar. Skulle de likna fz6an jag hade tidigare ned tanke på att den också var lite strypt?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Gsx650f är en tråkig och tung hoj i strypt utförande.
Syskonet Gsx1250f är däremot fin och prisvärd touring hoj.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Shiver låter lockande. Hur står den sig mot Gsx650f och Cbr650f? Upptäckte precis den kategorin av cyklar. Skulle de likna fz6an jag hade tidigare ned tanke på att den också var lite strypt?

Glöm radfyror, inte mycket vrid att leka med=tråkigt för det vardagliga. Större hojar då funkar radfyror bättre.
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej
Vi har en CBR600f och det är en bra och rolig hoj som är ganska pigg.
Bra alternativ om du inte vill ha 200hp eller försäkringen till en 200hp :tummenupp
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Glöm radfyror, inte mycket vrid att leka med=tråkigt för det vardagliga. Större hojar då funkar radfyror bättre.
Då menar du mindre än 600:eek:r eller? Beträffande vrid, R6 från 2002 = 68nm R3 från 2016 = 29nm
Skulle istället rekommendera en sportig radfyra som är något äldre före en liten parallelltwin. Dessa småhojar med billiga komponenter härstammar från de billiga pendlarhojar som säljs till massorna i sydost-asien. Köp hellre en R6 som är en riktig sporthoj!
 

RullstolsZigge

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fz6-n 2008
Hej
Vi har en CBR600f och det är en bra och rolig hoj som är ganska pigg.
Bra alternativ om du inte vill ha 200hp eller försäkringen till en 200hp :tummenupp
Ja det låter som vad jag är ute efter! Vilken årsmodell har ni?

Då menar du mindre än 600:eek:r eller? Beträffande vrid, R6 från 2002 = 68nm R3 från 2016 = 29nm
Skulle istället rekommendera en sportig radfyra som är något äldre före en liten parallelltwin. Dessa småhojar med billiga komponenter härstammar från de billiga pendlarhojar som säljs till massorna i sydost-asien. Köp hellre en R6 som är en riktig sporthoj!

Hmm ja jag har gett upp idén om en mindre modell. Just nu känns Cbr600F/Cbr650F eller Gsx650F mest lockande då de verkar vara något mer åt sporttouring hållet med något strypt effekt och betydligt mer fördelaktig försäkringspremie. Tanken är ju då att ta tunga kortet.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Då menar du mindre än 600:eek:r eller? Beträffande vrid, R6 från 2002 = 68nm R3 från 2016 = 29nm
Skulle istället rekommendera en sportig radfyra som är något äldre före en liten parallelltwin. Dessa småhojar med billiga komponenter härstammar från de billiga pendlarhojar som säljs till massorna i sydost-asien. Köp hellre en R6 som är en riktig sporthoj!


jo det har jag redan nämnt. En radfyra i sporthoj är grym! Själv ägt zx6r och suget för de skrikande jävlarna är fortfarande där!!
Såklart menade jag i mellanklassen hojar och mindre cc så är radfyror bääh. Om inte som du säger det är en sporthoj.
Annars brukar ju radfyror bli som bäst när de är runt 750cc och mer(för vanliga hojar).

Inte konstigt att nästan alla 600ish hojar är nu twin då de erbjuder mycket mer i den klassen av hojar. Det tråkiga är att man inte ser de gamla 4 cylindriga små sporthojar som varvade som satan och hade bra komponenter!

Shiver är en av de mest underskattade hojarna tycker jag. Ses ofta över pga japanska skiten som säljs som satan i pendlarhoj formatet. Lite peng till så har man en fantastisk hoj som Shiver! Inget att ångra över det valet va?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
GSX-R 750 runt 2000. kolla på en sådan i försäkring kontra en R6a. är det samma så slå till, du har allt du behöver för o både köra långsamt, snabbt och lagom.
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Ja det låter som vad jag är ute efter! Vilken årsmodell har ni?


Vi har en 2012, om jag inte minns fel så kom en uppdatering 2014, men den har mindrekraft och sämre möjlighet till att justera fjädringen (antagligen för att konkurrera med priset)
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top