Ducati Monster 600 vs 900

dumbo92

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 600 -95
Hej.
Funderar på att uppgradera från min första hoj, en M600 till en M900. Är egentligen väldigt nöjd med 600 men vill börja styla och modda lite och tänker då att jag inte vill kasta massa pengar på en 600 som jag slutligen kommer "växa ur".

Så vad kan jag vänta mig av ett sådant byte? Jag kör mest landsväg/stadskörning så jag vill inte bli av med smidigheten som min M600 har. Generellt så innebär väll mer motor sämre hantering. Måtten och vikten verkar vara ganska lika mellan dessa två modeller så jag tänker att M900 kanske har ungefär samma styrförmåga som den mindre M600 eller tänker jag fel?

TL;DR: Vad erbjuder M900 över M600 och vice versa?

Tack på förhand. :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag har bara kört en M620ie för herrans massa år sedan. Väldigt trevlig på alla sätt och vis. Har inte kört någon M900, men har däremot en MS4RS. Vad man kan säga är nog att du har ett betydligt bättre vrid i en M900. Bortsett från det tror jag de är likvärdiga ergonomiskt och viktmässigt.

Jag tyckte att en M620ie hade varit en trevlig hoj till vardag. Minns än idag att jag slogs av den tanken. Man behöver inte mer än så egentligen. Misstänker dock att man förr eller senare kanske vill ha lite mer effekt och börjar snegla på en en monster med lite mer kubik. Tycker du ska prova och se vad du gillar.

Kanske inte det svar du väntar på. Finns säkert andra med större erfarenhet av modellerna i fråga.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top