Tullavgift/skatt på köp av privatperson utanför EU

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Brukar man åka på tullavgift/skatt på begagnade elektronikdelar som köpts/gåvats av privatpersoner utanför EU? Kommer att få en del skickad till mig nämligen. Nypris är astronomisk, men begagnatvärdet är inte särskilt högt. Ingen vanlig komponent som betingar något högre värde om man inte absolut behöver den. Jag hade varit hänvisad till att köpa en ny komponent om jag inte fått tag i den i utlandet. Det är inget som finns på skrotar direkt. Fick tag i komponenten via en vänlig själ på ett utländskt motorforum som erbjöd skicka det innan betalning skett. Funderar på att bara be honom skicka det som en gåva och hoppas på det bästa.

Några tips och synpunkter?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tror det kan slinka igenom lättare om han skriver ett lågt värde.
Bara en tanke om det står gåva och någon nitisk tullare börjar leta runt och hittar det skyhöga nypriset. Sen får det värderat kanske mycket mer än du betalt.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Tullverket.se skrev:
Handla på webben från ett land utanför EU
När du beställer en vara från ett land utanför EU ska du betala tull, moms och eventuellt andra skatter – oavsett om varan är ny eller begagnad. Dessutom ska du tulldeklarera varan.

När du handlar varor på internet är det ofta företaget som transporterar din vara (till exempel Postnord eller ett kurirföretag) som gör tulldeklarationen åt dig, med de fakturor och andra handlingar som följer med paketet som underlag. För denna tjänst tar de ut en avgift.

Hur mycket du ska betala i tull, moms och eventuellt andra skatter beror bland annat på hur mycket din vara är värd och vad det är för slags vara.

Vid gåva är det olika värdegränser.

Ta emot en gåva från ett land utanför EU
När du tar emot en gåva från ett land utanför EU kan du behöva betala tull, moms och eventuellt andra skatter. Det är ofta företaget som transporterar din vara (till exempel Postnord eller ett kurirföretag) som gör tulldeklarationen med de fakturor och andra handlingar som följer med paketet som underlag.

Gåva värd under 500 kronor
Om värdet på gåvan är under 500 kronor behöver du inte betala någon tull och moms. Det gäller även om du tar emot ett paket som innehåller flera separata gåvor till personer i samma familj, och gåvornas värde var för sig är under 500 kronor. Det är viktigt att det tydligt framgår att gåvorna är till olika personer.

Det här gäller om

gåvorna skickas vid enstaka tillfällen
från en privatperson till en annan privatperson
innehållet är för privat bruk.
Gåva värd mellan 500 och 1 500 kronor
Om värdet på gåvan är mellan 500 och 1 500 kronor behöver du inte betala någon tull eftersom gåvan räknas som en lågvärdeförsändelse. Du måste alltid betala moms för gåvan.

Läs om varor med särskilda regler, bland annat tull- eller skattefria varor.

Gåva värd mellan 1 500 och 7 000 kronor
Om värdet på gåvan är mellan 1 500 och 7 000 kronor räknar företaget som fraktar gåvan med en schablontullsats. Schablontullsatsen är 2,5 procent av gåvans värde. Du ska även betala moms.

Gåva värd över 7 000 kronor
Om värdet på gåvan är över 7 000 kronor behöver du betala tull för gåvan. Tullsatsen beror på vad gåvan är och kan vara mellan 0 och 20 procent av gåvans värde. Du ska även betala moms. Det företag som fraktar din gåva tar ut tull och moms när de tar betalt för tjänsten.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tror det kan slinka igenom lättare om han skriver ett lågt värde.
Bara en tanke om det står gåva och någon nitisk tullare börjar leta runt och hittar det skyhöga nypriset. Sen får det värderat kanske mycket mer än du betalt.

Jag läste tidigare på tullens hemsida det som citerades i andra inlägget. Tänkte att man kunde skriva ett lågt värde försäkringsmässigt men fortfarande ha det skickat som gåva.

Vid gåva är det olika värdegränser.

Tack, läste det tidigare idag. Därav min fråga vilket som är det bästa upplägget för att få ner eventuell skatt. Gåva och skriva ner värdet på försäkringen är min idé. Helt på min risk så klart. Att hitta en begagnad del är som att leta efter en knappnåls huvud i en myrstack. Har haft oerhört flyt helt enkelt. Hoppas bara att den räddar min prekära situation så att jag kan besiktiga bilen och få den godkänd.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top