Bilist sköt mot MC-förare

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Kexfabriken

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Boras
Hoj
Yamaha XV750 -82 // MT-09 -16
Definiera "mindre städer", tack.

Jag bor i något som kan liknas vid en liten stad (ungefär 20000 invånare). Jag kan inte komma ihåg att jag hört om någon skottlossning. Någonsin. Inte heller i den något större grannstaden (ungefär 70000 invånare) eller de andra grannstäderna i samma storleksklass.

I Borås (Ca 70k) händer det något varje helg om inte varje dag, tyvärr ofta väldigt grova saker också. Nästan alltid gängrelaterat. Vet inte om det är just Borås som är ett unikum men visst fan har man alltid tanken i bakhuvet på vägen hem från pubben att man kan bli påhoppad.

Visst fan har det blivit sämre och just "mindre" städer är nog tacksamma att arbeta i för visst folk pga en polismyndighet som går på knäna.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag var tvungen att gräva väldigt djupt i minnet för att ens komma ihåg någonting relaterat till skottlossning. Förutom några vådaskott i älgskogen och kanske någon jägare här och där som blev less på sin kärring så kommer jag nog bara ihåg två incidenter. En knarkare som fimpade ett likasinnat samhällsdrägg och en båtägare som drog av en hagelskur mot ett annat samhällsdrägg då denne försökte stjäla en båtmotor. Båda incidenter mer än tio år sedan.

Så man kan alltså lugnt konstatera att "mindre städer" i själva verket betyder "mindre städer väldigt nära Danmark" eller i alla fall "mindre städer i de väldigt södra delarna av Sverige"...?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jag var tvungen att gräva väldigt djupt i minnet för att ens komma ihåg någonting relaterat till skottlossning. Förutom några vådaskott i älgskogen och kanske någon jägare här och där som blev less på sin kärring så kommer jag nog bara ihåg två incidenter. En knarkare som fimpade ett likasinnat samhällsdrägg och en båtägare som drog av en hagelskur mot ett annat samhällsdrägg då denne försökte stjäla en båtmotor. Båda incidenter mer än tio år sedan.

Så man kan alltså lugnt konstatera att "mindre städer" i själva verket betyder "mindre städer väldigt nära Danmark" eller i alla fall "mindre städer i de väldigt södra delarna av Sverige"...?
Är kanske era mygg eller kylan som håller bort dräggen.Annars kunde ju politikerna göra ett studiebesök i Danmark och se hur polisen arbetar där
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag var tvungen att gräva väldigt djupt i minnet för att ens komma ihåg någonting relaterat till skottlossning. Förutom några vådaskott i älgskogen och kanske någon jägare här och där som blev less på sin kärring så kommer jag nog bara ihåg två incidenter. En knarkare som fimpade ett likasinnat samhällsdrägg och en båtägare som drog av en hagelskur mot ett annat samhällsdrägg då denne försökte stjäla en båtmotor. Båda incidenter mer än tio år sedan.

Så man kan alltså lugnt konstatera att "mindre städer" i själva verket betyder "mindre städer väldigt nära Danmark" eller i alla fall "mindre städer i de väldigt södra delarna av Sverige"...?

Kan ju vara så att vi pratar om mindre städer runt våra största städer Stockholm, Göteborg, och Malmö samt då Köpenhamn. Det följer ju en viss logik om man tänker efter. Närhet till större populationer krävs för att få storskalighet den typen av handel de bedriver. Sedan större social segregation och anonymitet.

Bedriver man kriminella handlingar i en liten stad i Norrlands inland tar det inte lång tid innan folks medvetenhet har ökat. Det är således en större social trygghet norrut som följd. Fast det finns ju kriminalitet där också med droger, ligor som åker på stöldturné och så vidare. Jag har även rötter i Norrland och har bott där så jag har sett utvecklingen där uppe också under min livstid precis som söderut.

Kriminalitet har alltid funnits över allt. Vi har större segregation i samhället idag än för 20- 30 år sedan. Klyftorna har ökat. Många har fått det mycket bättre och är inte sena att visa upp det, men det är långt ifrån alla. Våldet har blivit hårdare. Vi har kriminella med låga spärrar där ute idag.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Definiera "mindre städer", tack.

Jag bor i något som kan liknas vid en liten stad (ungefär 20000 invånare). Jag kan inte komma ihåg att jag hört om någon skottlossning. Någonsin. Inte heller i den något större grannstaden (ungefär 70000 invånare) eller de andra grannstäderna i samma storleksklass.

På 80-talet sköt Kryddan med kpist mot en bil utanför Royal biograf.

senare var det en man som stängt in sig i sitt hem, där gamla Lantmännen låg. Sköt med jaktgevär ut från huset, trode vi hamnat i krig.... efter tårgasgranater som han tryckte in i värmepannan och skottskador från polisen dog han.

Nästa tjomme var på 90-talet, sköt på Gremlins inne i sin lägenhet, kulan gick genom hans dörr och in i grannens lägenhet. Sedan gick han med en brödpåse till grannen och bad om ursäkt, med orden att "Dom kommer snart och hämtar mig, det var ju jag som sköt. Jag träffade en och den föll bara ner."

2007 blev en man ihjälskjuten i en "förort" 3 mil söderut.

Finns säkert ytterligare fall jag glömt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
senare var det en man som stängt in sig i sitt hem, där gamla Lantmännen låg. Sköt med jaktgevär ut från huset, trode vi hamnat i krig.... efter tårgasgranater som han tryckte in i värmepannan och skottskador från polisen dog han.

Just ja, det borde jag ju ha kommit ihåg. Måste ha varit 86 eller 87...? Farsan var ju brandman på den tiden. Vill minnas att polisen flyttade sin sambandscentral till brandstationen medans detta pågick då snubben hade fritt skottfält mot baksidan av polisstationen. Flera kvarter bakom polisstationen var ju avspärrade. Sonen till förövaren gick för övrigt i samma klass som min närmaste granne.

Sedan hade vi väl en annan lokal kändis som under vapenhot belägrade en båt i Karlsborg...? Mitten av sjuttiotalet...?

Incidenten från 2007 är nog en av de som jag nämnde tidigare.

Vafan, det kanske är resten av Sverige som slutligen håller på att komma upp i Kalix historiska nivå. Rosengård - snart lika många skjutningar som Kalix...?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nä, denna håla heter Karlsborgsverken för alla söder om Byske, men kallas kort och gott Karlsborg av alla locals.

Det går att läsa mer om just denne karaktär lite här och där på internet. Nuförtiden är han mest en snäll farbror som gillar att snacka skit om gamla tider.
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Usch och fy vad hemskt att prata politik. Jag känner mig riktigt krängt.
Jag vill prata om motorcyklar och kärleken till dessa här.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vittnet har kanske drömt ihop det hela ?
Eller råkat ut för störning i hörapparaten ?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top