Fläckar på värmeskölden

Tomte87

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Ort
Märsta
Hoj
Triumph Tiger XCx 800 -16
hallå,

skulle gärna vilja ha lite hjälp med ett problem, det är så jag tvättade hojen drygt en vecka sedan pga att jag inte hade möjlighet att ta med mig hink till macken, så blev det bara en av spolning på den och sedan tvättade utvändigt på motorn med CRC motor tvätt. Men till problemet efter ha torkat av hojen så jag fått fläckar på värme skölden på ljuddämparen, bild nedan
Någon med liknade erfarenhet om hur man blir av med dem?

20170708111538-78.69.63.195.jpg
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
XCx, den mer offroadanpassade varianten med 21' framhjul, bågar och grejer - klar att ta ut och busa med på gruset?



...nej, jag har inget direkt förslag på hur man får bort grå prickar på en sådan.



Edit:

Äsch, det var taskigt. Du är nyreggad och allt, sorry.

Är det kalkfläckar från vatten som torkat in så är det bara att spola av och tvätta igen med "bättre vatten".


Är det däremot "kemfläckar" av alltför starkt/olämpligt rengöringsmedel som hamnat på fel ställe och inte blivit ordentligt bortsköljt - och dessutom utsatts för värme eller solljus så är det risk att färgskiktet fått en pigmentförändring.

Isf är man pretty rökt. Vissa material kan man kanske polera fram en mindre fläckig yta på, medans andra kommer se ut så i framtiden.

Sorry for no bätter nyheter.
 
Last edited:

Tomte87

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Ort
Märsta
Hoj
Triumph Tiger XCx 800 -16
XCx, den mer offroadanpassade varianten med 21' framhjul, bågar och grejer - klar att ta ut och busa med på gruset?



...nej, jag har inget direkt förslag på hur man får bort grå prickar på en sådan.



Edit:

Äsch, det var taskigt. Du är nyreggad och allt, sorry.

Är det kalkfläckar från vatten som torkat in så är det bara att spola av och tvätta igen med "bättre vatten".


Är det däremot "kemfläckar" av alltför starkt/olämpligt rengöringsmedel som hamnat på fel ställe och inte blivit ordentligt bortsköljt - och dessutom utsatts för värme eller solljus så är det risk att färgskiktet fått en pigmentförändring.

Isf är man pretty rökt. Vissa material kan man kanske polera fram en mindre fläckig yta på, medans andra kommer se ut så i framtiden.

Sorry for no bätter nyheter.

Det har man redan gjort därför man behövde spola av den lite ;)
Ingen fara lite humor alltid upp pigande..

Försökte få bort det nu först med vanligt vatten, sedan körde jag lite med såpa lite senare tänkte använda annat medel som är väl lite mer anpassad för bil tvätt.

Kemfläkar då börjar jag undra vart det kommer ifrån? Senast tvätten vart en avspolning bara förutom motorn som fick sig en tvätt med medel!

Sen går det inge större brist annars för övrigt har en sköld till liggandes..
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Om du har en Sköld till liggandes, varför lägga ner massa jobb på denna? Åk med denna, låt den ta all stryk som kan tänkas uppstå under dina rullade mil. Släng skiten sedan och sätt på den nya när de ska säljas?
 

Tomte87

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Ort
Märsta
Hoj
Triumph Tiger XCx 800 -16
Om du har en Sköld till liggandes, varför lägga ner massa jobb på denna? Åk med denna, låt den ta all stryk som kan tänkas uppstå under dina rullade mil. Släng skiten sedan och sätt på den nya när de ska säljas?

Precis vad jag hade tänkt därför försöker jag se möjligheterna att få bort dom där fläckarna!
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Precis vad jag hade tänkt därför försöker jag se möjligheterna att få bort dom där fläckarna!

Vad jag menar är, skit i fläckarna. Nu när du redan fått fläckar behöver du inte vara rädd för de längre ;) kör skiten ur plåten och byt den när hojen skall säljas ;)
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Sätt på häftiga klistermärken. Men skulle det inte funka med typ lackcleaner. Eller lite rubbing sen lite polish?
 

Tomte87

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Ort
Märsta
Hoj
Triumph Tiger XCx 800 -16
lackcleaner hur påverkar de lacken övrigt (ingen erfarenhet av det)? hade lite fundering om man skulle testa lite med T-röd. :)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Svårt att avgöra om det är kem eller kalk. Om det är kalk är det ju bara att tvätta igen.
Är det restprodukt / kem av schampo avfettning eller annat kul hade jag gnuggat in något oljebaserat i omgångar. Det kommer inte ta bort det helt troligtvis men helt klart mörka ner de ljusare fläckarna.
Som vanligt så testar man på något ställe där det syns dåligt om det reagerar fel.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top