Bulldog vs MT-01/V-max

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Bytte från en XJR1300 -08 till en MT-01 med stage 3 kit tidigare i år.

Vridmomentet i MT-01 är hysteriskt. Från dryga 2k rpm så drar den stenhårt. Dock är det ju dags att växla vid drygt 5k. Varvstoppet på min ligger på 6k, på en original så är det väl runt 5-5.5k tror jag? För mig som mest kört radfyror så blev man ganska så överraskad av motorbromsen vid nerväxlingar, den är rätt galen.

Chassit är helt okej, men man får vara väldigt bestämd när man kör lite inspirerat. Vikten märks av ganska mycket. Möjligtvis kan man säkert få den att uppföra sig lite bättre med en bra setup.

Ljudet är svårslaget. Jag har akra helsystem och velocity stacks (istället för luftbox med filter) på min och det låter nästan som det sitter någon med en visselpipa under tanken när man gasar på. Avgasljudet är massivt. Det är nästan så jag övervägt att stoppa i insatserna, men ju mer man kör, desto mer lär man ju sig att kontrollera ljudet (och den låter som ett gammalt spitfire-plan när man eldar på lite, det är svårslaget).

Det är långt ifrån den mest komfortabla hoj jag haft. I de flesta varvtal så skakar backspeglarna så mycket så att de är så gott som oanvändbara. Dock märker ändå man inte av särskilt mycket vibrationer i styre och fotpinnar som man skulle kunna tro. När man kör en radfyra nu så häpnar man nästan över hur mjukt och odramatiskt allt är, dock är det ju också det som är lite av tjusningen med MT-01. Den har massa närvaro och lämnar ett ordentligt intryck.
 

Feuerfrei

Ny medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Hallsberg
Hoj
Yamaha BT 1100 Bulldog -04
Karaktären som du beskriver hos en stor v-twin är precis det jag är ute efter. Hojen dundrar och skakar, men gör en stor del av körupplevelsen. Blir allt till att kolla närmare på MT-01!
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Tack för tipset! Ja, det känns jäkligt trist att det inte är 30 hästar till i Bulldogen.. En väldigt trevlig hoj för övrigt!

Om det enda du saknar i bulldogen verkligen är mer effekt så bör det finnas en hel del man kan göra åt det. Det är ju en variant av den gamla 80-talsspisen Yama använt en mindre evighet som driven hojen. Och den finns det relativt gott om eftermarknadsprylar till fortfarande. Nu är jag ingen direkt expert på just bulldog (aldrig ens kört en), men är det inte t om precis samma motor som satt i drag/v-star 1100? -Då finns det färdiga kitt att köpa som ska lämna just cirka 30hk till. Bara att googla runt litet.

Därmed inte sagt att MT-01 är ett sämre alternativ. :yoparty
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Kört långt både på Bulldoggen och MT-01:an. Den senare är en av de hojjar jag skulle vilja ha haft kvar i garaget. Bulldoggens kardan, snygg hoj, gott ljud men motor saknas.... MT-01 :) körde över 4000 mil på min fick sen problem med någon slags "allergi" mot vibrationerna, började klia i underarmarna nästan på direkten. Den är stor och tung men det märks mest när motorn är av. Ljud och vrid så det räcker och blir över :) Jag skulle välja MT-01:an
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top