CBF600 startar ej efter vintervilan

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Köpte en CBF 600 sent i oktober. Fick hem den o körde den runt kvarteret till garaget inför vintern. 1200 mil, nästan nyskick.
Skulle starta den förra veckan men gick inte, laddade batteriet på nytt men tji. Följde instruktionsboken full choke och ingen gas. (Garaget är bara 10 grader. Och ja, jag provade utan choke också när jag laddat batteriet för tredje gången) Tänder på någon cylle, någon enstaka gång men inget mer. Jag provade med att ta ur luftfiltret och spruta startgas men ingen framgång alls med detta.
Fick tips att koppla till ett extra batteri och mer snurr nu på startmotorn men samma, bara enstaka tändingar och också ganska rejäla smällar i ljuddämparen. Dom enstaka täåndningarna blir snarare blir inga alls när man hållit på med 8-10 startförsök. Har förstås kollat soppan och slog i någon extra liter.
Nu återstår förstås att kolla stiften men då behöver man ta bort tanken, så det får bli på söndag.
Hojen står på sidostödet men ingen växel i så det borde inte betyda något

Någon som har en ljus idé??
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Köp nya tändstift! Ett varv runt kvarteret är det lätt att stiften surar ner sig.
Kör med hojen när du får igång den. Ingen s.k. varmkörning, arbete är nyttigt för en motor:tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tänder ej men ganska rejäla smällar:
Motorn går runt men den tänder bara ibland. Och då blir det en rejäl smäll när bensinluftblandningen i avgasrör och ljuddämpare antänds.
Dragna polskor på batteriet? Bly kryper och kan sätta sig så det blir dålig kontakt.
Har du mätt spänningen över batteriet när du försöker starta. Spänningen över batteriet bör inte gå under 12,0 Volt när startmotorn går runt. För då finns risk tändningen inte fungerar.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...tsladdar/matsladdar-60-v-10-pack-25-mm-p39502
https://www.kjell.com/se/sortiment/...nt/multimetrar/uni-t-ut132b-multimeter-p48384
eller Biltemas både med säkringar på 10A och lägre ström (200mA)
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/
passar mig bäst som på grund av bristen på säkringar lyckats elda upp Fluke och UNI-T
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag hade samma problem nu i våras, nya stift och ny bensin så gick den igång på första njugget från startmotorn precis som vanligt.

Du tömde väl tanken och förgasarna i höstas?:7peta
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Verkar vara nersurad...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag tömmer aldrig tanken! Däremot tömmer jag flottörhusen på mina förgasare om jag inte ska köra på några månader. Min TDM har insprutning så där gjorde jag inget. Laddade batteriet en gång sedan startade den direkt. Kawan gick hela vintern. Min Honda är en trecylindrig åttahundraåttakubiks förgasarmotor från -98. Kortare säsong än med hojarna. Tömt förgasarna varje höst, startat på första försöket i 20 år. Ibland med fjolårets soppa, ibland utspädd med ny och ibland helt nytankad. Alltså även den nya soppan med sämre hållbarhet. Jag har aldrig haft några problem med detta men känner till debatten.

Nya stift*, nyladdat batteri, spotta tre gånger över axeln och återkom så vi får höra.

*Det där med att döda stift har jag heller aldrig varit med om. Men byt och spara de gamla i reserv.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dotterns 125-a måste ha någon sup för att vakna efter vintervilan. Lönlöst att gnugga. Väl igång är det inga problem.
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
CBFen har fått stå ett tag, båten måste i sjön. Hade skippat idén med att kolla stiften (dom har bara jobbat 1200 mil) och ta bort tanken för att tömma den eftersom det är ganska mycket jobb med halvkåpan för att få loss tanken. Fick förslaget att pumpa ut soppan vilket ju är enklare än att få loss tanken
Och då visade det sig att det var soppan. Köpte Biltemas sughävert m inbyggd pump för 60 spänn. Tömde tanken på 12-13 liter. Den såg förstås oförskämt fräsch ut. (Hällde hälften i bilen och sparade resten)

Dränerade förgasarna. Slog i 5 pannor ny soppa Och utan alltför stor tvekan så tuffade radfyran igång. Full choke, fortfarande kyligt i garaget, tomgång och litet trevande, men sen gick den. Skönt verkligen, "nya" hojen ska ju bara gå, det var ju därför jag köpte en lågmilare...

Brm, brm brm brm
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top