Finns det "bra" banker idag? Tips?

Snowman89

Guest
Jag har idag alla mina affärer hos LF, lån, försäkringar, sparande och lönekonto.
Men jag har tröttat ur ganska rejält då de är ruskigt svåra att ha med att göra..
Svåra att få tag på, allmänt ovilliga när det gäller bankfrågor och dessutom har de tappat det helt när det gäller bolån..

Så finns det någon bank som är hyfsat vettig att ha med och göra idag?
En personlig kontakt är ett stort plus, så man slipper jaga för att få tag på någon som kan eller vill hjälpa en..
Om de dessutom inte har 100st olika avgifter och ligger hyfsat till på bolåneräntan så är det ju ett klart plus..
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Vi var på möte hos LF när vi skulle köpa hus. Jävla nötter till att vara trögtänkta.
Nu har vi Swedbank och Nordea för att betala räkningarna. Där vinner Nordea iom smidighet och personlig bankkontakt.
Bolånen har vi hos Sbab. Mest för att de är så jävla trevliga och enkla att ha att göra med:)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Snowman89

Guest
Vi var på möte hos LF när vi skulle köpa hus. Jävla nötter till att vara trögtänkta.
Nu har vi Swedbank och Nordea för att betala räkningarna. Där vinner Nordea iom smidighet och personlig bankkontakt.
Bolånen har vi hos Sbab. Mest för att de är så jävla trevliga och enkla att ha att göra med:)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Det beror nog mycket på vart man hamnar i LF då personen jag träffade när jag bytte till LF var väldigt trevlig.
Senaste kontakten dock så ville jag utöka bolånet och den effektiva räntan, på första året, blev då högre än valfritt blancolån pga div konstiga avgifter..
Dessutom var personen i princip omöjlig att få tag på då han aldrig svarade i telefon när jag ringde..
Samtidigt gjorde en kollega samma manöver med sin bank, kommer tyvärr ej ihåg vilken bank det var, men blev erbjuden samma ränta som på övriga bolånet och utan övriga avgifter..

Tack för tipset!
Får kolla med Nordea om de är sugna på en till kund :)
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har svårt att se någon bank fylla alla kriterier, så flera behövs. Var och en efter vad de är bäst/minst dåliga på.

Bank och försäkringar ser jag alltmer ideologiskt på även om egennyttan såklart väger tyngst. Vad är det man gynnar, liksom?

Har man hus, kör VAG, gillar deras försäkringar tillrräckligt för att generera en någorlunda återbäring så är inte väl inte LF så tokigt för ett hushåll. Spara där är lite dödfött förutom ISK, vilket förvisso fungerar betydligt smidigare på andra håll. Givetvis måste man ha turen att få en vettig kontakt. Aldrig sett maken till smidighet och tillmötesgående på försäkringssidan men vet att det är inte alltid så.

Ej bankkund där, endast en bil hos dem.

Man behöver ju inte vara enig med Bolmeson i allt för att tycka han har vettiga tankar om hushållsekonomi:

https://rikatillsammans.se
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Har själv samma funderingar. Har LF på bolån, tog dom för det vart billigast att samla allt hos dom (bolån och bil/mc försäkringar) för ca 6 år sedan samt var lite less på Nordea av olika anledningar. Har idag bara lånet kvar då försäkringar blir billigare hos andra. Var i kontakt med dom för några veckor sedan då jag börjat kolla efter en fastighet att köpa och lämpligt objekt dök upp. Ingen större förståelse från deras sida då jag väl fick träffa nån överhuvudtaget, man ska ju ha en sk "personlig bankman", jo tjena...under dessa 6 år har jag nog haft 3-4 st så värst personligt blir det inte. Då jag träffade den senaste och skulle kolla möjlighet att köpa denna fastighet och efter ca 5 minuter undrar kvinnan jag pratar med om jag "idag är kund hos banken för det skulle ju underlätta"....jag vart som lite tyst ett tag där :va

Kollade med andra banker och den som jag fick störst förtroende för var Handelsbanken, men som sagts tidigare (tror jag) är väl vem man får träffa. Hos de flesta banker har man väl idag "personlig bankman" och det kan ju vara bra, men inget hindrar ju personen att byta jobb och då får man en ny. Men verkar vara dålig personalomsättning på Handelsbanken så där känns det som man får samma kontakt under lång tid(förmodligen pga deras Oktogonen pensions/vinstandelsstiftelse som kan bli riktigt bra för trotjänare).
 

Snowman89

Guest
Har själv samma funderingar. Har LF på bolån, tog dom för det vart billigast att samla allt hos dom (bolån och bil/mc försäkringar) för ca 6 år sedan samt var lite less på Nordea av olika anledningar. Har idag bara lånet kvar då försäkringar blir billigare hos andra. Var i kontakt med dom för några veckor sedan då jag börjat kolla efter en fastighet att köpa och lämpligt objekt dök upp. Ingen större förståelse från deras sida då jag väl fick träffa nån överhuvudtaget, man ska ju ha en sk "personlig bankman", jo tjena...under dessa 6 år har jag nog haft 3-4 st så värst personligt blir det inte. Då jag träffade den senaste och skulle kolla möjlighet att köpa denna fastighet och efter ca 5 minuter undrar kvinnan jag pratar med om jag "idag är kund hos banken för det skulle ju underlätta"....jag vart som lite tyst ett tag där :va

Kollade med andra banker och den som jag fick störst förtroende för var Handelsbanken, men som sagts tidigare (tror jag) är väl vem man får träffa. Hos de flesta banker har man väl idag "personlig bankman" och det kan ju vara bra, men inget hindrar ju personen att byta jobb och då får man en ny. Men verkar vara dålig personalomsättning på Handelsbanken så där känns det som man får samma kontakt under lång tid(förmodligen pga deras Oktogonen pensions/vinstandelsstiftelse som kan bli riktigt bra för trotjänare).

Personlig bankman har jag aldrig sett röken av hos LF.
Det är säkert något lokalt som din LF kör med, är dock inget LF Östgöta kör.
Tyvärr har jag dock fått samma handläggare av bolånet vid de senaste 2 kontakterna, tyvärr hade jag inte den kontakten när jag väl tecknade lånet..
Hade jag haft det så skulle jag aldrig ha tagit lånet hos LF..

Som det ser ut idag hos LF Östgöta så har jag blivit skickade från A-B-C-A-C-A.
Där A försökt nå mig via telefon, men då ringt när jag suttit i möten och när jag har ringt så har han inte svarat..
Sen när väl fick tag på honom så fick jag beskedet att de minsann inte kunde låna ut några pengar till mig utan att göra en ny värdering av lägenheten.
Med tilläggslånet jag ville ha skulle jag ändå landa på under 50% belåning...
Sen när jag väl fick erbjudandet så låg räntan på 1,83% rörligt (1,5% på gamla lånet....) och dessutom skulle jag betala en hyfsad slant i div "startavgifter"....

Sålänge jag har en person med mail/telefonnummer är jag nöjd.
Att folk slutar är ganska givet och sånt som händer.
Hos LF har jag hela tiden fått gå via deras hemsida och göra en ansökan där, sen hoppas att någon faktiskt ringer upp, vid ett tillfälle där jag faktiskt kan svara i telefonen..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top