Reparera borrade ljuddämpare?

Solid_gear

Medlem
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
400 fws -84, CBR600F -87, CBR 600F -99, VX800 -90, VF750c -95, r1150r -04, versys 650 -11
Hej

Har en suzuki vx800 som någon tidigare ägare borrat i ljuddämparen :yoparty , den ska besiktigas i år och kommer inte gå igenom pga ljudet så behöver åtgärda det men vill ej lägga tusenlappar på nya ljuddämpare.

Ser helst en permanent lösning istället för stålull eller dylikt.

Så tips & tricks, kanske någon som kan reperera i stockholm eller villig hyra/låna ut orginaldämpare till besiktning? :7peta

Återkommer med bilder.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Permanent är nog att låta någon svetsa dit en variant av db-killer/insats i röret.
Finns ju skruvvariant av insatser till de flesta glidare, men är osäker om det finns någon som passar just VX800:an då den kan vara annorlunda :va

Annars är diskbollar the shit :yoparty
 

Solid_gear

Medlem
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
400 fws -84, CBR600F -87, CBR 600F -99, VX800 -90, VF750c -95, r1150r -04, versys 650 -11
DSC_0020.jpg


Tror inte en insats gör någon skillnad iom att det är borrat runt pipan
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Haha, nä en insats skulle nog inte hjälpa :crash

Då är det bara svetsa igen dem som gäller om du vill ha det snyggt. Fast även det är ju lite jobb med tanke på att det är så många hål som skall fyllas igen och slipas ned. Är nog enklast att hitta andra dämpare.
Vill du göra det fult, alá Mad Max, så dra in några grövre bultar i dem. Kommer du åt hålen från baksidan så sätt en mutter på bulten.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det finns lite varianter på de här
https://www.youtube.com/watch?v=S3bE6uK9N7E
Har själv använt en typ som man tryckte igenom hålet och sedan in med skruven M8 / M6 (?) och när man drar åt skruven "bockas" plåten mellan muttern och "väggen" ut åt sidorna.
Några stycken sådana och skruv som håller fast en rund plåt mot utloppet.
Och i mitten av den plåten ett hål, förslagsvis mindre än hålet originalröret.
Och i originalröret sätter du in ett rör som stöder mot den runda plåten du skruvat dit, (överkurs).
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Försök hitta en plåtskuv av passande dimension. I värsta fall får du borra upp hålen till lämplig diameter. Inte vackert, men lätt att göra och lätt att ta bort om du så vill.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skulle säkert funka om man kladdar på lite silikon samtidigt.
Kruxet är dock att hålen ser ut att vara 10 mm eller till och med 12 mm. Det finns få verktyg som tar så stora blindnitar. Och de som gör det kostar ungefär som nya dämpare.

Kan ju iofs använda brickor och sen nita ihop brickorna med en vanlig popnit om vi ändå är inne på fullösningar.
Och glöm inte silikonet då. Byggsilikon, kladda på i skarvarna på tätningen och låt torka 1 dag. Sen håller det tätt och det tål värmen.
 

raceman61

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2016
Ort
varberg
Hoj
2004 yamaha warrior
Fixa plåtrondeller något större diameter än dom borrade hålen och centrumhål lika med röret i mitten lite hightemp silicon och 3-4 popnit för stt hålla kvar den löser nog problemet

Skickat från min LG-H440n via Tapatalk
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Täta hålen med jb weld

Är du känslig kan du köra svart värmetålig färg över det sen
 

Solid_gear

Medlem
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
400 fws -84, CBR600F -87, CBR 600F -99, VX800 -90, VF750c -95, r1150r -04, versys 650 -11
Många bra förslag.
Två nya frågor: Hur varm blir ljuddämparen? och slår dem ner på synliga skruvar i besiktningen?

Om jag inte minns fel så får man inte modifiera ljuddämparen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Många bra förslag.
Två nya frågor:
1) Hur varm blir ljuddämparen?
2) Och slår dem ner på synliga skruvar i besiktningen?
3) Om jag inte minns fel så får man inte modifiera ljuddämparen.

1) Jag gissar mellan 100c och 200C vid utblåset, Varmare vid inloppet.
2) Nej
3) Man kontrollerar inte om det är en originalljuddämpare. Utan man kontrollerar ljudnivån.
Vid en vanlig besiktning.
Så jag har besiktigat med Slip-On ljuddämpare med DB-killer monterad.
Original har legat i garaget.
Och det finns företag som lever gott på att leverera "Avgassystem" som aldrig varit i närheten av Volvo. Och det går bra eftersom det är ljudet man kontrollerar, inte vem som levererat / tillverkat avgassystemet.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...system-Standard/AVGASSYSTEM-VOLVO-2000027859/
 

Solid_gear

Medlem
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
400 fws -84, CBR600F -87, CBR 600F -99, VX800 -90, VF750c -95, r1150r -04, versys 650 -11
Tackar och bockar :Bugar
Jo det var en hel del moppetrim på den, dock inga flames :banana
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Borde man inte om man är lite händig kunna tillverka en metallplatta som täcker de extra hålen av ca 1 mm järnplåt och sen skruva fast den med fyra små skruvar mellan de borrade hålen och sen ha nån lämplig tätningsmassa i mellan. Målar man plåten svart kan det ju rent av bli snyggt. Lite pill att göra men borde ju gå, enklast är nog att göra en pappersmall för för att få rätt passform och tror att det enklaste sättet att få till den biten är att göra den med en svetsskarv för att få till rätt vinkel på mot gaveln, är man ännu händigare kan man säkert knacka till den med hammare och städ. Då är det ju enkelt att bara ta bort den om man vill ha mer ljud.

Annars då det gäller fullösningar så är det väl bara att ta en lämplig plåtburk göra ett lämpligt hål och dra fast den med ett slangklammer över dämparen. Var det inte nån här som besiktade en hoj som hade raka rör med två ölburkar och lite glasull över rören och det gick bra.
 

Solid_gear

Medlem
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
400 fws -84, CBR600F -87, CBR 600F -99, VX800 -90, VF750c -95, r1150r -04, versys 650 -11
Haft dem tankarna också men har ingen tillgång till svets eller verkstad. Sen så är inte hålen symmetriska.
 

Solid_gear

Medlem
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
400 fws -84, CBR600F -87, CBR 600F -99, VX800 -90, VF750c -95, r1150r -04, versys 650 -11
höger1.jpgvänster1.jpg


Första strykning med JB weld
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top