Ryggskydd vid licensutbildning

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej

Skall snart ta licens och läser i "specialreglemente Roadracing" att "...skall alltid användas vid framförande av MC" "ryggskydd med ryggskena"

Har idag ryggskydd i stället som jag är nöjd med.
Någon som vet om jag måste köpa ett löst ryggskydd med ryggskena för att få ta licensen (kommer inte att tävla med licensen)

Om svaret är ja, har ni tips på bra ryggskydd?

:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
är ditt ryggskydd av skumgummityp som mest sitter för syns skull? sålänge det uppföljer kraven i reglementet spelar det nog ingen roll om det är löst eller i jackan. Personligen tycker jag ett löst sitter bättre och känns säkrare.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
SR 2.2 http://www.svemo.se/sv/Grenar/Roadracing/Regler/

"Ryggskydd med ryggskena (enligt NT). Ryggskyddet ska bestå av en mjuk stötdämpande
del, ex. foam och ett kraftfördelande skal av ex. plast. Ryggskyddet ska vara tillräckligt
långt så att det täcker hela ryggen. Bröstplatta eller så kallad airbag (självutlösande
skyddsväst) rekommenderas men ersätter inte ryggskyddet. Ryggskydd får inte vara
integrerat i klädsel och måste vara godkänd för Roadracing. Klass/Level 2 för ryggskydd
gäller som standard för Roadracing."

Har testat alpinestars bionic innan och det är ett riktigt bra skydd, ett 20-tal avåkningar utan skador.
Har nu kommit en uppföljare till det som heter KR R och den enda avåkningen jag hitills gjort med det var "skönare" om man kan säga så, foam som fördelade stötarna så det inte kändes alls att man studsade runt. :)
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Verkar som SVEMO uppdaterat kraven, för 6-8 år sedan inom cross/enduro kunde man (om man djupanalyserade relementet) i princip bygga ett eget ryggskydd genom att tejpa fast en tunn plastfilm på ryggen bara det klarade längd/bredd-kravet.

:)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
TS, har du testat att vurpa i ditt ryggskydd som du är nöjd med, eller är du nöjd med det mest för att det är bekvämt och praktiskt att det sitter i jackan? Träning och racing innebär att man vurpar, det ingår, så satsa på bästa möjliga skydd, lite oavsett vad miniminivån säger ;)
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
det ska ha godkänt märkning
tror det heter level 2
billiga ryggskyd är endast godkänt med level 1
häng mej nu inte på detta sifrorna, men det ska vara godkänt på den högsta "level"
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
TS, har du testat att vurpa i ditt ryggskydd som du är nöjd med, eller är du nöjd med det mest för att det är bekvämt och praktiskt att det sitter i jackan? Träning och racing innebär att man vurpar, det ingår, så satsa på bästa möjliga skydd, lite oavsett vad miniminivån säger ;)

Yes, två gånger.
En gång ute i singel och flög över styret, samt en gång i kurva då framhjulet släppte i ca 85 km/h, då kanade jag på ryggen/sidan, men jag hör vad du säger:fakta
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top