Anliggande bromsbelägg

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
På min GSF1250SA Bandit så har jag anliggande bromsbelägg på bakre oket, det är det inre bromsbelägget som hela tiden ligger an och slits. Jag har smörjt upp kolven och den löper väldigt fint fram och tillbaks när man pressar in den och trycker ut den. Allt ser jättefräscht och fint ut och hela bromsoket rör sig som det ska, har bytt bromsvätska bak också utan framgång. Det är inget som uppstått nu på vårkanten utan det var så här i höstas innan jag slutade köra för säsongen, jag kollade på detta då och sen kom snön. Vad har ni för ideer, är nästa steg bromscylindern? Alla tips och trix mottages tacksamt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det ett flytande ok så kan det ju vara dags att se över den biten och smörja den.
 

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Jag lånar den här tråden lite. Igår bytte jag bakre bromsbelägg, Gjorde rent kolven innan jag pressade in den i oket för hand. (Fick ta i ganska mycket) Gjorde rent glid pinnarna och la på ett tunt lager fett. Jag ser oket röra på sig fint när jag trycker på pedalen. Det som jag dock inte gjorde va att pressa ut kolven för att göra rent. Nu känner jag att bakdäcket rullar trögare än innan på depåstödet. Tog en sväng till ica o kände på skivan, Den va så varm så man brände sig. Frågan är om det är normalt att hjulet snurrar lite trögare vid montering av nya belägg? Törs man ge sig ut på en lite längre sväng för att "köra in" beläggen? Hur pass mycket värme tål en bromsskiva? Tackar hjärtligt för svar.
 

supervision

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Ort
STD
Hoj
Fzs ,XT
Jag lånar den här tråden lite. Igår bytte jag bakre bromsbelägg, Gjorde rent kolven innan jag pressade in den i oket för hand. (Fick ta i ganska mycket) Gjorde rent glid pinnarna och la på ett tunt lager fett. Jag ser oket röra på sig fint när jag trycker på pedalen. Det som jag dock inte gjorde va att pressa ut kolven för att göra rent. Nu känner jag att bakdäcket rullar trögare än innan på depåstödet. Tog en sväng till ica o kände på skivan, Den va så varm så man brände sig. Frågan är om det är normalt att hjulet snurrar lite trögare vid montering av nya belägg? Törs man ge sig ut på en lite längre sväng för att "köra in" beläggen? Hur pass mycket värme tål en bromsskiva? Tackar hjärtligt för svar.

Det är kanske för mycket bromsvätska i behållaren eftersom kolven var trög att trycka in när nya beläggen monterades.Hulet ska rulla lika lätt med nya belägg.
 

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Inte meningen att det skulle bli några frågetecken i tidigare svar. Men va precis nere i garaget nu. Plocka bort bakhjulet och oket. Gjorde nu en bättre rengöring av kolven, motionera den fram och tillbaka några gånger och jag tycker att det vart en klar skillnad. Ligger mot liiite nu. Ungefär som man hör ett litet skrapande ljud. Det lär jag nog kunna nöta ner. Men tycker endå inte kolven går att pressa in så lätt som det gick med dom på frambromsen. Är det så att kolven till bakbromsar är trögare eller dags för en renovering?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag lånar den här tråden lite. Igår bytte jag bakre bromsbelägg, Gjorde rent kolven innan jag pressade in den i oket för hand. (Fick ta i ganska mycket) Gjorde rent glid pinnarna och la på ett tunt lager fett. Jag ser oket röra på sig fint när jag trycker på pedalen. Det som jag dock inte gjorde va att pressa ut kolven för att göra rent. Nu känner jag att bakdäcket rullar trögare än innan på depåstödet. Tog en sväng till ica o kände på skivan, Den va så varm så man brände sig. Frågan är om det är normalt att hjulet snurrar lite trögare vid montering av nya belägg? Törs man ge sig ut på en lite längre sväng för att "köra in" beläggen? Hur pass mycket värme tål en bromsskiva? Tackar hjärtligt för svar.
Man borde kunna ogilla.
Med det sagt så. Nej det ska inte gå tungt! Och man behöver inte "köra in" belägg...i alla fall inte av den anledningen.

Du har helt enkelt något någonstans som går för tungt, eller hindrar returflödet av bromsvätska som t.ex en slang med skadat innerskikt. Mest sannolikt dock är att kolven går "för trögt". Skaffa en renoveringssats till oket och fixa till det. Skulle det mot all förmodan inte hjälpa så är det nog slangen nästa.

Sen...lämna tillbaka tråden är du snäll. :tungan
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inte meningen att det skulle bli några frågetecken i tidigare svar. Men va precis nere i garaget nu. Plocka bort bakhjulet och oket. Gjorde nu en bättre rengöring av kolven, motionera den fram och tillbaka några gånger och jag tycker att det vart en klar skillnad. Ligger mot liiite nu. Ungefär som man hör ett litet skrapande ljud. Det lär jag nog kunna nöta ner. Men tycker endå inte kolven går att pressa in så lätt som det gick med dom på frambromsen. Är det så att kolven till bakbromsar är trögare eller dags för en renovering?

Har du tagit ut gummipackningarna (#-ringarna) i cylindern och gjort rent under dom ?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...rustning/Avdragare/O-ringsverktyg-2000022755/
Normalt räcker det högra verktyget och det säljs av Biltema för sig. Men vad heter det ?
Här kan samlas smuts i spåren och då pressas #-ringarna mot kolven och kolven går onödigt trögt?

# Hur skriver man O-ring när det är 4-kantig profil på gummit, inte runt ?

Till sist, lite bromscylinderfett gör att den rengjorda bromskolven rör sig lättare.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Fetter-och-smorjmedel/Bromscylinderfett-2000017184/
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har du tagit ut gummipackningarna (#-ringarna) i cylindern och gjort rent under dom ?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...rustning/Avdragare/O-ringsverktyg-2000022755/
Normalt räcker det högra verktyget och det säljs av Biltema för sig. Men vad heter det ?
Här kan samlas smuts i spåren och då pressas #-ringarna mot kolven och kolven går onödigt trögt?

# Hur skriver man O-ring när det är 4-kantig profil på gummit, inte runt ?

Till sist, lite bromscylinderfett gör att den rengjorda bromskolven rör sig lättare.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Fetter-och-smorjmedel/Bromscylinderfett-2000017184/

Om man ändå är där och plockar ur de gamla packningarna kan man ju lika gärna byta till nya, då det inte är speciellt dyrt med nya så slipper man göra om arbetet en gång till med nya när det senare visade sig vara svällda eller skadade packningar som ställde till det.

Och de kallas väl o-ringar de med. Eller fyrkants-ringar antar jag, om man vill översätta namn rakt från engelska.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Om man ändå är där och plockar ur de gamla packningarna kan man ju lika gärna byta till nya, då det inte är speciellt dyrt med nya så slipper man göra om arbetet en gång till med nya när det senare visade sig vara svällda eller skadade packningar som ställde till det.

Och de kallas väl o-ringar de med. Eller fyrkants-ringar antar jag, om man vill översätta namn rakt från engelska.

ALT+0129 = "Fyrkant" 

Tabell för coder:http://www.cs.virginia.edu/~mjs6bc/tables.cgi?item=ALT-Codes

/KentW
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top