Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Haninge
    Hoj
    Kawasaki er6n 2016
    Inlägg
    8

    Hur många mil håller en supersport 600cc

    Hej! Har en liten fråga till dom bättre kunnande på denna sida.
    Har en Yamaha r6 som jag funderar lite kring hur många mil man kan plocka ut ur en sådan motor innan den är "slut".
    Försökt kolla runt lite på blocket osv.
    Men antar att dom flesta är klotade innan dom kommit upp i sin högsta kapacitet.
    Nu är detta såklart en motor som service och oljebyten sköts på som den ska.
    Körs inte heller på bana utan i normala ägandeförhållanden.

  2. #2
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 477
    Ca: 5000mil nu, hälften bana/race med orörd motor, håller än.....

    Haft den sen ny så jag Vet vad som är gjort och förutom oljebyte och ventiljustering så...inget....jo, bytte nog stiften vid 3500 ungefär vill jag minnas.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  3. #3
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    2 704
    Lustigt men jag tror aldrig jag läst denna frågan om en Ducati?
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    vetlanda
    Hoj
    r1 2003
    Inlägg
    209
    Har sätt på blocket vissa r1or som rullat nästan 8000mil

  5. #5
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Enköping
    Hoj
    Z1000SX -11, WR260 -92, CBR600F2 -94?, GSX-R750 -01
    Inlägg
    14 771
    Blogginlägg
    37
    Hur många mil den håller beror på hur den servas och körs.

  6. #6
    Medlem gryme jockes avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    varberg
    Hoj
    ZX10R2006 ZX10R 2016
    Inlägg
    54
    min zx10r 06 har gått 9000 mil no problema

  7. #7
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 193
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Hur många mil den håller beror på hur den servas och körs.
    Och som med allt annat, lite slump och lite dagsform vid tillverkningen.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  8. #8
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Enköping
    Hoj
    Z1000SX -11, WR260 -92, CBR600F2 -94?, GSX-R750 -01
    Inlägg
    14 771
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Och som med allt annat, lite slump och lite dagsform vid tillverkningen.
    Ja, sedan kan ju specifika modeller dessutom ha designproblem som kan förkorta livslängden så att den faller kort om medianlivslängden, så det är en svår fråga att ge ett rakt svar på.

    Men generellt kan man säga att de håller längre än rådande miltalsångest här i landet gör gällande.

  9. #9
    Medlem Coq Rouges avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Nacka
    Hoj
    Aprilia RSV Mille 1000, -99
    Inlägg
    126
    Jag håller helt med Ulvhamne, det finns en milnoja i det här landet. Sedan är det ju i grunden två frågor som man måste fundera på innan köp och det är hojens historia

    1. Hur många ägare och vilken kategori tillhör dom
    2. Hur är hojen skött

    När jag köpt hoj (el bil för den delen) så tittar jag även på små saker runt omkring tex hur ser det ut i garaget, ordning och reda ja då är troligen hojen det också. Kaos och stök, behöver inte vara negativt det lär ju finnas någotr som heter kreativt kaos . Men som sagt det är en indikation på hur den är skött. På bågen försöker jag även spåra ägarhistoriken, många ägare kan innebära strulig historik, få ägare troligen människor som brytt sig och skött den. Min nuvarande hoj är en -99 men enbart 3 ägare innan mig (varav mc-firman var den första). Ägaren gav ett förtroendeingivande intryck och det det var ordning och reda på honom med alla papper etc. Sedan hade man kunnat äta middag på hans garagegolv, så renstädat var det... Än så länge inga som helst problem med den nya kelgrisen i garaget . Peppar, peppar... kanske det är bäst att säga! Så min slutsats är eg gör en helhetsbedömning av alla dina intryck och lita på din maggropskänsla!
    Full fart spar tid...

  10. #10
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    2 172
    Menar du en riktig Supersport-motor, alltså en som har trimmats för att tävlas med i klassen Supersport...? Eller menar du en "vanlig" och väldigt standard gathojsmotor i det tidningarna kallar "Supersportklassen"...?

    En riktig racemotor från den tid det begav sig i Supersport (för sex-sju år sedan då vissa fabriker fortfarande visade ett visst intresse för denna klass) håller inga 5000 mil. Jag har för mig att ett populärt serviceintervall var 150 mil och i det här fallet innebär serviceintervall att den första motorn byts ut mot nästa motor så att den första motorn kan skickas på helrenovering. Och helrenovering innebär byte av samtliga ram- och vevlager, samtliga komponenter i ventilarrangemanget, i alla fall kolvringar och att arbetet sedan körs in såväl som verifieras i bromsbänken.

    Vad jag kommer ihåg så tar vevlagrena otroligt mycket stryk då denna motor trimmas upp mot 150-152 hk.

    Detta har naturligtvis inget att göra med en standard gatmotor. En standard gatmotor som fått regelbundna oljebyten och föreskriven service, inte har gått hela sitt liv på banan och inte konstant på toppvarv kan nog hålla lika länge som vilken 1000 cc motor som helst.
    The Build Quality Police

  11. #11
    Fotogenic. [Tim]s avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Malmö
    Hoj
    Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
    Inlägg
    1 822
    En omoddad motor från valfri zcbr6 håller för hur många mil som helst. Jag hade en cbr 600 som hade gått 6000 mil när jag sålde den. De sista 1500 milen plågades det varvstopp på bakhjulet allt som oftast. Och den rullar än idag.

    Och om det nu mot förmodan skulle bli totalras så finns det asiater som bygger passande motorer hela dagen lång.
    Folk borde oroa sig mindre och njuta mer.

    Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
    Hangaraound of The Pink Ladies

    Elhjälp? Skicka PM

  12. #12
    Buy quality, cry once
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    2000 BMW R1100RS, 2006 Yamaha YBR125, 2005 BMW R1200 ST
    Inlägg
    1 204
    Japansk hoj tillverkad i xxx.xxx exemplar = milen inga som helst problem för motorn. Troligen uppåt 50.000 mil om resten av hojen håller...
    Tvätta är tråkigt. Köra är kul.

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    536
    Det beror ju på vad som menas med "håller". När är den slut?
    Slitna kammar, kolvringar, ventilstyrningar, kopplingskorg, kamkedja, oljepump, vattenpump, lager?
    Vad är slitdelar och normalt underhåll?

    Det finns ju ett läge när reparationskostnaderna börjar närma sig hojens värde men, precis som på bil, vill man ju få ut mer av de senaste reparationerna och måste då byta koppling, vattenpump eller liknande. Sen får man en tvåa på besiktningen...
    Då säljer man till någon som vill ta vid.

    Vilka hojar är slut om man tittar bakåt?

  14. #14
    Medlem newflags avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne
    Hoj
    FZR600
    Inlägg
    175
    Nu kanske min hoj inte är en supersport i dagens mening men när den kom 1989 så var det ju en av de sportigare maskinerna får man väll ändå säga.

    Fzr600
    599cc
    179 kg torrvikt (respektabelt när den introducerades 1989)
    90 hk (respektabelt när den introducerades 1989)

    Min är en 1992:a, har gått nästan 8000 mil, dricker inte nämnvärt med olja, har kört den på 0,44 L/mil när jag pendlade till skolan.

    Tror en motor håller hojens livslängd ut om den servas rätt, det är nog när allt annats som bromsar, reglage, kåpor, fjädringskomponenter osv som börjar jävlas så pallar man inte med skiten mer och skrotar den.

    http://www.bike.se/test/begagnad/yam...-600-1989-1992
    Senast redigerat av newflag den 2017-04-20 klockan 13:22.

  15. #15
    Flyter fram Pebls avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lidköping
    Hoj
    -06 BMW R1200S,-05 Yamaha WR450F
    Inlägg
    1 406
    Över 5000mil skall inte vara några problem, jag har kört flera av mina hojjar över 10000mil men då ver det ju 1000+ kubik och visst drog de lite olja på slutet. Samtliga går dock än idag med nya ägare.
    Sedan är det tydligen viktigt med antalet ägare sägs det, min nuvarande hoj har haft 17 ägare på 11 år och ser ut som ny. Funkar hur fint som helst med sina 5900mil.

    Så, min uppfattning är att okulärbesiktiga och lyssna på motorn. Verkar det ok så är det inga problem.

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    583
    Jag provade en ZX9R som hade gått > 8000 mil. Jag tyckte inte att den kändes sämre än sina bröder som hade gått mindre än hälften.

  17. #17
    Jag är min egen nemesis. Nollvisions avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Hälsingland
    Hoj
    S3D Nu med mer fighter.
    Inlägg
    4 540
    Citat Ursprungligen postat av MartinB Visa inlägg
    Lustigt men jag tror aldrig jag läst denna frågan om en Ducati?
    Då brukar frågan istället formuleras "Hur många kilometer håller en Ducati supersport?"
    Kicks are for ribs.

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Haninge
    Hoj
    Kawasaki er6n 2016
    Inlägg
    8
    Alright fått många bra svar på frågan då så slipper jag oroa mig.
    Är en r6 från 09 med 2500mil
    Men väldigt pedantskött så lägger oron om att den ska rasa vid 3000 på sidan sålänge då ????

  19. #19
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Haninge
    Hoj
    Kawasaki er6n 2016
    Inlägg
    8
    Var någon mc tidning som kört sin panigale 5000mil i något test (kommer inte ihåg vilken)
    Tyckte att allt som dykt upp under dom milen gjorde att man blev mörkrädd XD

  20. #20
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 123
    Det varierar givetvis med vilken skötsel den får och hur körmönstret ser ut.
    Om man kallstartar den och sedan ligger på varvstopp på ettans växel på bakhjulet tills motorn blivit varm och bara kör korta sträckor så lär det vara kort sträcka.

    Om den får normal service och sedan körs som dom flesta hojar dvs lagom inspirerande rundor i momsad fart på kurviga landsvägar utan att konstant ligga nära varvstoppet så har jag väldigt svårt att tro att motorn tar slut innan du tröttnat på hojen för länge sedan.

    Det troliga är att det är andra saker som börjar ge upp som stötdämpare, elektronik och diverse slitdelar så att det till slut inte längre känns värt att behålla hojen.

    Nu är det markant olika effektuttag ut bilar och motorcyklar vilket såklart påverkar livslängden till motorcyklarnas nackdel men det skulle förvåna mig om du inte kan få ur 15000-20000 mil ur en hojmotor under förutsättning att du servar den och kör den någorlunda sansat.

    Min förra hoj hade gått nästan 7000 mil när jag blev påkörd bakifrån och hojen inlöst av försäkringsbolaget och det var inga som helst problem med den motorn.

    Min bil som ändå har 290 hk ur 2,2 liter (vilket blir ca 140 hk/liter) med turbo har gått 32000 mil och är 22 år gammal och jag vet att sedan jag köpte den 2003 med 11500 mil på mätaren så har den gått stundtals rätt hårt. Den uppvisar i nuläget inga som helst problem med motorn i sig. Däremot visar turbon vissa marginella tecken på slitage samt att motorfästen och stötdämparbussningar börjar vara lite för mjuka. Men den gick ändå igenom besiktningen utan anmärkning.

    Motorerna idag är, med undantag för vissa konstruktionsfel, väldigt hållbara och du sliter inte ut en välservad motor som inte misshandlas i första taget.
    The man, the myth, the concept.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här